ادبیات پایداری از هویت دینی و ملی دفاع می‌کند
کد خبر: 4125239
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان:

ادبیات پایداری از هویت دینی و ملی دفاع می‌کند

حسین اکبری‌فرد با بیان اینکه ادبیات پایداری به دفاع از هویت دینی و ملی می‌پردازد، گفت: ادبیات پایداری ادبیاتی متعهد، معناگرا و دارای رسالت اجتماعی است از همین رو بازتاب مسائل اجتماعی اقتصادی و ... در آن وجود دارد.

حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، حسین اکبری‌فرد، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان امروز، 10 اسفندماه در آیین افتتاحیه دهمین کنگره ملی «ادبیات پایداری» که در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، بیان کرد: ادبیات پایداری در کشور ما چنان گستره وسیعی را در بر می‌گیرد که در زندگی مردم نمود دارد. این نوع ادبیات مؤلفه‌هایی دارد که اولین آن مبارزه و ستیز با تمام چیزهای ناپسندی است که وجود آنها تهدیدی برای زندگی شرافتمندانه محسوب می‌شود. دومین مؤلفه مقاومت و تاب‌آوری در برابر هر نوع قدرت نامشروع و تاب‌آوری در برابر دفاع از چیزهای ارزشمند است.

وی با بیان اینکه در بطن مفهوم پایداری نوعی اعتراض نهفته است که می‌تواند متعلق‌های گوناگونی داشته باشد و سبب خلق گونه‌های متنوع ادبیات پایداری می‌شود، اظهار کرد: میزان اعتبار و اهمیت این نوع ادبیات وابسته به کارکردهای اجتماعی آن است. در واقع ادبیات پایداری ادبیاتی متعهد، معناگرا و دارای رسالت اجتماعی است از همین رو بازتاب مسائل اجتماعی اقتصادی و... در آن وجود دارد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه موضوعات کاربردی در ادبیات فارسی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به وفور دیده می‌شود، ادامه داد: ادبیات پایداری به دفاع از هویت دینی و ملی می‌پردازد و اگر ادبیات به کمک مسائل مهم اجتماعی به‌ویژه دفاع مقدس نیاید این وقایع به فراموشی سپرده می‌شود.

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری پیوند بین ادبیات، دفاع و جهاد را نشان دهد و هنرمندان و دانشمندان این قدرت را دارند که شهدا را به جهان معرفی کنند، بیان کرد: دهمین کنگره ملی «ادبیات پایداری» با محوریت جهاد تبیین برگزار شد زیرا جهاد تبین به معنای روشن‌گری است که با کار علمی تحقق می‌یابد.

اکبری‌فرد با اشاره تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین، تصریح کرد: جلوگیری از تحریف وقایع تاریخی، ایجاد گفتمان، حفظ پشتوانه اجتماعی، برطرف کردن سختی‌های زندگی، پیوند بین قشرهای مختلف و... از جمله مهمترین پیامدهای جهاد تبیین است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان انتخاب موضوع جهاد تبیین برای این کنگره را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: جهاد تبیین پاسخگوی نیاز‌های ملت در روزگار پیش رو است و امیدواریم ابواب جدیدی از این موضوع برای مردم گشوده و جامعه دانشگاهی از ثمرات آن برخوردار شود.

انتهای پیام
captcha