مبانی و ارزش‌های دفاع مقدس فرهنگ پایداری ملت را تقویت کرد
کد خبر: 4125348
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
امیر سهرابی:

مبانی و ارزش‌های دفاع مقدس فرهنگ پایداری ملت را تقویت کرد

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه ادبیات پایداری وقتی به فرهنگ پایداری ملی تبدیل ‌شود ماندگار است، گفت: بدون تردید مبانی و ارزش‌های دفاع مقدس به ادبیات پایداری معنا بخشید و فرهنگ پایداری ملت ما را ایجاد و تقویت کرد.

امیر نبی سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

به گزارش ایکنا از کرمان، امیر نبی سهرابی، جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور امروز، ۱۰ اسفندماه آیین افتتاحیه دهمین کنگره ملی «ادبیات پایداری» با بیان اینکه بدون شک گفتمان و باز تعریف ادبیات پایداری با دفاع مقدس و مقاومت عجین شده است، گفت: این نوع ادبیات سر منشا تحول و باز تولید مفهوم ادبیات پایداری در کشور و منطقه شده است.

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری وقتی به فرهنگ پایداری ملی تبدیل ‌شود ماندگار است، افزود: دفاع مقدس دریچه نورانی از ادبیات پایداری و مقاومت در برابر ملت ایران و سایر ملت‌ها گشود و بدون تردید مبانی و ارزش‌های دفاع مقدس به ادبیات پایداری معنا بخشید و فرهنگ پایداری ملت ما را ایجاد و تقویت کرد.

امیر سهرابی اظهار کرد: دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ارزش‌هایی را در ملت ما ایجاد کرد که برخی از آنها تبدیل به فرهنگ شد و به‌عنوان فرهنگ ارزشمند معنوی، توحیدی و خدا باوری نشر پیدا کرد. برخی از این ارزش‌ها نیز باید توسط کنگره ملی پایداری به فرهنگ تبدیل شود.

وی دشمن‌شناسی را از ارزش‌های ادبیات و فرهنگ پایداری برشمرد و افزود: دفاع مقدس سبب شناخت ملت از دشمن و استکبار جهانی شد و این دشمن‌شناسی جزو فرهنگ پایداری ملی ما ایرانیان شده است. یکی دیگر از ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در پایداری ملی نقش دارد اطاعت از ولی امر و رهبری انقلاب اسلامی چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری است.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اتحاد ملی را ارزش دیگر دانست و ادامه داد: در دفاع مقدس اتحاد بین دولت و ملت را داشتیم و جدایی وجود نداشت. دولتی‌ها در دفاع مقدس مانند مردم زندگی می‌کردند و فاصله بین دولتی‌ها و مردم عادی وجود نداشت که رمز اتحاد دولت و ملت در دفاع مقدس این موضوع بوده است.

وی از خودگذشتگی، ایثار و انتخاب الگوی دفاع مقدس از الگوی قیام امام حسین(ع) را از دیگر ارزش‌ها برشمرد و افزود: پیروزی خون بر شمشیر، حاصل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و برگرفته از اسلامی بود که امام حسین(ع) به دنیا عرضه و امام امت آن را انتخاب کرد و با این انتخاب انقلاب اسلامی ایران پیروز شد.

پیروان امام ترسی از شکست ندارند

امیر سهرابی با اشاره به اهمیت وطن دوستی، گفت: این امر سبب شد همه بدون در نظر گرفتن دین، مذهب و اعتقادات خود برای دفاع از میهن شرکت کنند و این از ارزش‌های پایداری ملی ایرانیان و از نکاتی است که باید فرهنگ پایداری ملی را در این حوزه توسعه بدهیم و دانشگاهیان باید از بُعد علمی روی این موضوع کار کنند.

وی ادامه داد: دیگر ارزشی که دفاع مقدس ایجاد کرده، تربیت انسان‌های بزرگ برای ملت ایران و سایر ملت‌های آزاده مانند سردار بزرگ شهید سلیمانی است. سردار سلیمانی حاصل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده که توانست نه تنها در حوزه ملی و کشور بلکه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش مبارزه با استکبار را داشته باشد و ارزش‌های معنوی اسلام ناب و اسلامی که به وسیله آن انقلاب امام حسین(ع) رخ داده در دنیا عرضه کند. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چنین انسان‌های بزرگی را تربیت کرد و امام راحل و رهبر معظم انقلاب معلمان این تربیت بودند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: دیگر ارزشی که وارد ادبیات ما شده است حذف واژه شکست در ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. امام امت واژه شکست را از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حذف کرد چرا که امام فرمودند: ما یا پیروز و یا شهید هستیم که در هر دو صورت پیروز هستیم. لذا کسی که پیرو امام باشد دیگر ترسی از شکست ندارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از واژه‌های ارزشمند حوزه دفاع مقدس، پیروزی خون بر شمشیر است به فرمایش امام راحل که فرمودند «بُکشید ملت ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود» اشاره کرد و گفت: معنای این نکته را دشمنان ما نمی‌فهمند. معنا و مفهوم پایداری ما همین نکته‌ای است که امام فرمود. مگر ملت ما ملت ترسویی است که با کشتن از میدان خارج بشود؟! این محاسبه غلط را دشمن نمی‌داند. دشمن سرسخت ما و رئیس‌جمهور آمریکا نقشه ترور سردار بزرگ اسلام را می‌کشد و فکر می‌کند با این کار مقاومت از بین می‌رود.

ضرورت تبیین نقش مادران در پیروزی دفاع مقدس

امیر سهرابی شجاعت و ایستادگی و نترسیدن از ابر قدرت‌ها را یکی دیگر از واژه‌های ارزشمند ادبیات پایداری دانست و با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «هزینه ایستادگی ملت‌ها از تسلیم شدن آنها در مقابل قدرت‌ها کمتر است» اشاره کرد و افزود: این یکی از مبانی ادبیات پایداری است و اساتید و دانشجویان روی این موضوع باید کار بکنند.

وی ادامه داد: اعتماد به ملت و قطع امید از بیگانه اصل دیگر ادبیات پایداری و شعار امامین انقلاب است. ما در اواخر دفاع مقدس چیزی حتی سیم خاردار نداشتیم و از آن به بهترین پهپاد‌ها، موشک‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی رسیده و روی پای خود ایستادیم. این ادبیات پایداری سبب خود اتکایی ملی ما ایرانیان شد و اینها نکاتی بود که از ارزش‌های دفاع مقدس نشر پیدا کرده و مقاوم شدیم و مقابل دشمنان ایستاده‌ایم.

امیر سهرابی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه ماندگاری ادبیات پایداری حاصل تلاش بزرگان ادبیات و فرهنگ کشور است، پرداختن به نقش بانوان در دوران دفاع مقدس را ضروری دانست و گفت: باید به این موضوعات بپردازیم که رمز و راز پایداری ما در دفاع مقدس، مادران بوده‌اند و هنوز کسی به این نقش نپرداخته‌ است.

انتهای پیام
captcha