مبادا فقط با اهل ثروت و منصب نشست و برخاست کنید
کد خبر: 4128203
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
آیت‌الله کریمی جهرمی خطاب به مبلّغان:

مبادا فقط با اهل ثروت و منصب نشست و برخاست کنید

آیت‌الله کریمی جهرمی خطاب به طلاب و مبلغان تاکید کرد: در تبلیغ، احترام همه مردم را داشته باشید؛ مبادا فقط با اهل ثروت و مقام و منصب نشست و برخاست کنید و بقیه مردم را پایین‌تر از خودتان بدانید.

آیت الله کریمی جهرمیبه گزارش ایکنا به نقل از دفتر آیت‌الله کریمی جهرمی، ایشان در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در دیدار جمعی از علما و فضلای شهرهای آبادان و اهواز با بیان روایتی از امام صادق(ع)، برای‌ خدا بودن را اساس همه کارها مخصوصاً تبلیغ دین شمرده و افزود: حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند؛ مَن تَعَلَّمَ للّهِ وعَمِلَ للّهِ وعَلَّمَ للّه دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیماً، که در یک کلمه، اساس همه کارها را اخلاص برای خداوند متعال می‌دانند.

آیت‌الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از شرح این روایت شریف بیان کرد: فقره اوّل این حدیث، اشاره به این دارد که باید علم‌آموزی فقط برای تقرب به خدای متعال باشد، نه در جهت کسب مقام و شهرت و پول و خودنمایی؛ که اگر طلبه ما برای خدا درس بخواند و تحصیل علم کند، مقام بسیار بالایی است که نه تنها در زمین بلکه نزد اهل آسمان، عظیم و بلند‌مرتبه خوانده می‌شود.

ایشان در تبیین بخش دوم این حدیث نورانی گفت: امام(ع) پس از آن‌که علم‌آموزی را بیان می‌فرمایند، به سراغ عمل می‌روند که عمل انسان هم باید برای خدا باشد تا مرتبه و مقامی برای انسان نزد خدا حاصل شود و الا هیچ ارزشی ندارد. خدا نکند که انسان تحصیل علم و معارف کرده باشد برای اینکه جای پای خودش را قرص و محکم کند و از این طریق، شهرتی به دست آورد و عده‌ای را دور خودش جمع کند و هدفش رضای خداوند نباشد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از توصیه‌های خود، مبلغان را به تعلیم و ترویج معارف قرآن و اهل بیت برای جلب رضایت الهی سفارش و بیان کرد: در قسمت سوم این روایت شریف، امام صادق(ع) به اهل علم توصیه می‌فرمایند که پس از تعلم برای خدا، مبادا تعلیم و تبیین و ترویج علم و معارفی که آموخته‌اید، برای غیر خدا و به هدف کسب مال و شهرت و آبرو باشد که همه‌اش خسران است. تبلیغ‌تان خالص برای خداوند باشد تا هم نزد ملکوتیان دارای مقام و مرتبه شود و هم موثر در قلوب مردم گردد.

ایشان در ادامه توصیه‌هایی به طلاب کرد و افزود: اول، فرصت‌ها و جوانی را غنیمت بشمارید، آن را ضایع نکنید و قدر بدانید که زود از دست می‌رود. دوم از علم‌تان برای کمال جامعه و نجات بندگان خدا بهره ببرید و به ماموریت بزرگی که دارید؛ یعنی ابلاغ معارف قرآن و اهل بیت(ع) اهتمام ویژه داشته باشید.

وی افزود: سوم آن که هیچ‌گاه سنت تبلیغ مخصوصاً در ماه مبارک رمضان و رفتن به بلاد مختلف و با مردم‌ بودن را ترک نکنید که سیره علمای بزرگ ما این بوده که با اخلاص و برای کسب رضایت خداوند متعال به تبلیغ می رفتند و چهارم، در تبلیغ، احترام همه مردم را داشته باشید؛ مبادا فقط با اهل ثروت و مقام و منصب نشست و برخاست کنید و بقیه مردم را پایین‌تر از خودتان بدانید. همواره با مستضعفان و محرومان، محشور و هم‌نوا باشید، تا درد جامعه را حس کنید و غمخوار محرومان باشید.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی از علمای آبادان، گزارشی از حوزه‌ها و برنامه‌های تبلیغی علما و فضلای آن منطقه ارائه داد.

انتهای پیام
captcha