رونمایی از قرآن‌پدیا و حواشی رتبه اول عربستان برای قاری ایرانی
کد خبر: 4133865
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

رونمایی از قرآن‌پدیا و حواشی رتبه اول عربستان برای قاری ایرانی

رونمایی از دانشنامه آنلاین قرآن، انتشار سخنانی پیرامون احتمال واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کسب رتبه نخست مسابقات قرآن عربستان از سوی یونس شاهمرادی و برگزاری اولین رویداد استعدادیابی قرآنی خانواده‌های اعضای جهاددانشگاهی ازجمله خبرهای مهم این هفته بود.

به گزارش ایکنا، هفته چهارم فروردین‌ 1402 که با شب‌های قدر و برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همراه بود شاهد رویدادهای قرآنی بودیم که ازجمله آنها می‌توان به رونمایی از دانشنامه آنلاین ایکنا در نمایشگاه قرآن، احتمال واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کسب رتبه نخست مسابقات قرآن عربستان توسط یونس شاهمرادی، انتشار جدیدترین اثر گروه هم‌آوایی پیامبر اعظم(ص)، چگونگی شکل‌گیری محلات قرآنی تهران، نصب تابلوی اعلام‌برنامه‌های قرآنی در مساجد، آغاز ثبت‌نام ترم بهار مؤسسه قرآن و عترت معرفت تهران، آغاز پانزدهمین دوره طرح مشکوة و رونمایی از سایت جمعیت قرآنی استان تهران اشاره کرد.

همچنین برگزاری جلسات در محضر قرآن، طرح احیای محافل قرآنی مسجدمحور «مسجد کرامت»، حضور قاری مصری در آرامگاه فردوسی، تجلیل از فعالان قرآنی سپاه در جشنواره نور، برگزاری اولین رویداد استعدادیابی قرآنی خانواده‌های اعضای جهاددانشگاهی، برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی آماده‌سازی مسابقات حفظ قرآن، اعلام برنامه‌های قرآنی و ماه رمضان شهرداری تهران و راه‌اندازی تور مجازی نمایشگاه بین‌المللی قرآن ازجمله خبرهای مهم هفته جاری بود.  چکیده این اخبار و رویدادهای در ذیل آمده است؛

رونمایی از دانشنامه آنلاین ایکنا

مراسم رونمایی از دانشنامه آنلاین ایکنا «قرآن پدیا» شامگاه ۲۱ فروردین‌ماه و همزمان با دهمین روز از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونین وی در غرفه ایکنا در نمایشگاه قرآن، برگزار و طی آن از این دانشنامه آنلاین رونمایی شد.

این دانشنامه که می‌توان آن را به‌عنوان نمونه‌ای متفاوت در نوع خود به شمار آورد درصدد ارائه تصویر و روایتی جامع از مجموعه اخبار ایکنا ذیل موضوعاتی مشخص است؛ از این‌رو بیش از آنکه وجهه علمی ـ پژوهشی داشته باشد، وجهه و تصویری گردآورانه دارد و بیش از آنکه درصدد ارائه تصویری جامع و همه‌جانبه از یک موضوع باشد، بیشتر به دنبال ارائه تصویری از مجموعه اطلاعات و اخبار موجود در خبرگزاری ایکناست.

رونمایی از قرآن‌پدیا و حواشی رتبه اول عربستان برای قاری ایرانی

یونس شاهمرادی، رتبه نخست مسابقات قرآن عربستان را کسب کرد

روز جمعه گذشته مصادف با ۱۷ رمضان سال ۱۴۴۴ ه ق جهان اسلام و رسانه‌های بزرگ همچون mbc۱، شبکه اجتماعی شاهد، خبرگزاری‌های العربیه، هسپرس و بسیاری از رادیوها و تلویزیون‌های عربی و بین‌المللی، کسب رتبه اول مسابقات استعدادیابی عطر الکلام عربستان سعودی را که نزدیک به هفت میلیون دلار هزینه برگزاری آن را پادشاهی این کشور تقبل می‌کند با عنوان تركی آل الشيخ رئيس مجلس إدارة هيئة الترفيه السعودية در کنار یک ایرانی به همراه بهت خبری جهان عرب از کسب رتبه اول توسط یونس شاهمرادی مخابره کردند و صدها هزار و میلیون‌ها نفر از مسلمانان جهان از آن باخبر شدند.

یونس شاهمرادی در رقابت با سه قاری دیگر از کشور عربستان و مراکش، موفق شد رتبه نخست بخش تلاوت دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن و اذان «عطر الکلام» عربستان را کسب کند.

اداره کل رفاه عربستان اعلام کرد که «محمد آل الشریف» از کشور میزبان و «یونس شاهمرادی» از ایران به ترتیب در رشته‌های اذان و قرائت رتبه نخست را کسب کردند که به نماینده کشور میزبان دو میلیون ریال سعودی و به یونس شاهمرادی سه میلیون ریال سعودی جایزه اعطا شد.

اولین رویداد استعدادیابی قرآنی خانواده‌های اعضای جهاددانشگاهی برگزار می‌شود

اولین رویداد استعدادیابی قرآنی فرزندان و خانواده‌های جهادگران جهاددانشگاهی به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان با حمایت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

در رده‌های سنی کمتر از ۱۰ سال، حفظ حداقل پنج سوره کوتاه قرآن کریم و بیشتر از ۱۰ سال، حفظ حداقل یک جزء، قرائت(تحقیق و ترتیل)، صحیح‌خوانی قرآن کریم و درک معانی و مفاهیم مد نظر است.

انتشار جدیدترین اثر گروه هم‌آوایی پیامبر اعظم(ص)

همزمان با فرارسیدن لیالی قدر جدیدترین نماهنگ مناجاتی از گروه هم‌آوایی پیامبر اعظم(ص) با عنوان «هستی‌بخش» و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان رونمایی شد.

این اثر به دو زبان فارسی و عربی بوده و شاعر فارسی و عربی آن ایمان طرفه است. همچنین آهنگسازی این کار را سیدمحمدهادی قاسمی بر عهده داشته و کارگردانی و تدوین آن نیز از سوی مهدی‌یار ساوجی صورت گرفته است. تصاویر این اثر در کلوت‌ها و نخلستان‌های شهداد کرمان ضبط و تولید شده است.

محلات قرآنی تهران چگونه شکل می‌گیرد

با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید در تهران و به تبع آن تغییر مدیران حوزه‌های فرهنگی و قرآنی شهرداری تهران شاهد تغییراتی در حوزه عملکرد و فعالیت‌های این عرصه بوده‌ایم؛ لذا با توجه به تحولات ساختاری و عملیاتی در این موضوع و تاکید شهرداری تهران به حمایت بیش از پیش از فعالیت‌های قرآنی در شهر و رفع معضلات فرهنگی در این حوزه، خبرنگار ایکنا گفت‌وگویی را با محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این خصوص داشت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تهران باید یک شهر قرآنی باشد، گفت: تلاش می‌کنیم در ۳۵۳ محله تهران یک مسجد قرآنی در کنار خانه قرآن و عترتِ سرای محلات داشته باشیم و در ادامه از آن جلسات قرآن و مساجد تخصصی حمایت خواهیم کرد.

رونمایی از قرآن پدیا و احتمال واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی

تابلوی اعلام‌برنامه‌های قرآنی در مساجد نصب می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به رونمایی از تابلو مسجد پایگاه قرآن در نمایشگاه قرآن اشاره و اظهار کرد: بعد از طرح مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر پایگاه قرآنی قرار دادن مساجد، اقداماتی از سوی بسیج صورت گرفت.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: در این تابلو برنامه‌هایی که یک مسجد قرآنی می‌تواند در طول هفته داشته باشد نوشته می‌شود تا مخاطبان بیشتری از فعالیت‌های قرآنی مسجد مطلع شوند. اینگونه فعالیت‌های قرآنی مساجد به سهولت در دید مراجعه‌کننده‌ها قرار خواهد گرفت، علاوه بر این اگر در یک مسجد هر بخش از فعالیت‌های قرآنی فعال نباشد، باعث ترغیب امام جماعت و هیئت امنا برای فعال کردن آن بخش‌ها خواهد شد.

ثبت‌نام ترم بهار مؤسسه قرآن و عترت معرفت تهران آغاز شد

ثبت‌نام ترم بهار مؤسسه قرآن و عترت معرفت تهران در رشته‌های حفظ قرآن در تمامی اجزاء (حفظ تخصصی، شش جلسه در هفته) و عمومی (دو جلسه در هفته)، قرائت تحقیق و ترتیل برگزار می‌شود.

دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و صوت و لحن از مبتدی تا پیشرفته و برگزاری سلسله جلسات تفسیر موضوعی با تدریس داوران و اساتید ملی و بین‌المللی از دیگر دوره‌های این ترم مؤسسه است.

پانزدهمین دوره طرح مشکوة آغاز شد

پانزدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم معروف به طرح مشکوة از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز شده است و تا خردادماه سال جاری ادامه دارد.

طرح مشکوة به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن نابینایان و توانیابان جسمی و حرکتی سراسر کشور که از توانایی و استعداد حفظ قرآن برخوردارند، حضور می‌یابند.

رونمایی از سایت جمعیت قرآنی استان تهران

محمدرضا پورمعین، رئیس شورای مرکزی جمعیت قرآنی ضمن بیان این مطلب گفت: در حاشیه بازدید از نمایشگاه قرآن و حضور در سرای خادمان قرآن مراسم رونمایی فاز نخست تارنمای جمعیت قرآنی به نشانی https://jqot.ir انجام شد. همچنین در حاشیه این مراسم نیز، نخستین نشست شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران تشکیل شد.

جلسات در محضر قرآن برگزار می‌شود

سلسله جلسات در محضر قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان از سوی مجمع مساجد تدبر محور زیرنظر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این جلسات هر شب از پنجشنبه اول ماه رمضان، سوم فروردین‌ماه آغاز شده و با تدریس احمدرضا اخوت از ساعت ۲۲:۰۰ به نشانی طرشت‌، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی‌، خیابان شهید حبیب الله‌، مسجد امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

طرح احیای محافل قرآنی مسجدمحور «مسجد کرامت»

طرح احیای محافل قرآنی مسجدمحور در  غرفه مسجد کرامت سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با تلاوت محمدحسین سعیدیان، قاری و داور بین‌المللی کشورمان از سوره قدر و کوثر همراه بود. در این جلسه که با حضور بانوان و آقایان علاقه‌مند برگزار می‌شود، طی ایام برپایی نمایشگاه قرآن هرشب محفل قرآتی با دعوت از قاریان ملی و بین‌المللی خواهد داشت.

توضیحات صریح حجت‌الاسلام خسروپناه درباره واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد وضعیت شورا گفت: یکی از دستوراتی که ریاست محترم جمهوری داشتند این بود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دست از تصدی‌گری‌های خاص بردارد و بیشتر به بحث سیاستگذاری و راهبری بپردازد.

وی افزود: بر همین اساس تأکید رئیس دولت سیزدهم این بود که شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه‌ها واگذار شود، اما چون همه شوراهای اقماری، مصوبه شورای عالی را دارند، این تصمیم باید در شورای عالی اخذ شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه همه شوراهای اقماری، مصوبه شورای عالی را دارند و تصمیم در مورد واگذاری آنها باید در شورای عالی گرفته شود، گفت: قبل از اینکه موضوع واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دستور شورای عالی قرار گیرد، حتماً باید با متخصصان و اهل قرآن و اعضای شورای توسعه، گفت‌وگو و مباحثه داشته باشیم.

رونمایی از قرآن پدیا و احتمال واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی

مسابقات قرآنی «لذت وحی» برگزار می‌شود

مسابقات قرآنی لذت وحی با موضوع حفظ ۱۴ آیه مشهور قرآن به همراه ترجمه، شأن نزول، تفسیر و کاربرد آن‌ها در زندگی به همت دارالقرآن شهرداری اسلامشهر برگزار می‌شود.شرکت‌کنندگان جهت حضور در این مسابقه باید محتوا‌های آموزشی را که در کانال مجازی این مسابقه منتشر خواهند شد، مشاهده کرده و خود را برای شرکت در آزمون پایانی آن آماده کنند.

تجلیل از فعالان قرآنی سپاه در جشنواره نور

یکی از برنامه‌های سپاه در سال‌های اخیر برگزاری محفل با شکوه انس با قرآن کریم با حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.بر همین اساس امسال نیز این محفل با شکوه در حضور فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قاریان و حافظان برتر این نیرو برگزار شد.

این محفل دوشنبه از ساعت ۱۶:۳۰ با سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تلاوت قاریان و حافظان برتر، ابتهال‌ و مناجات‌خوانی همراه بود.در این محفل از برگزیدگان جشنواره قرآنی نور نیز تجلیل شد.

حضور قاری مصری در آرامگاه فردوسی

محفل انس با قرآن با عنوان نوای ملکوت با حضور احمد شحات احمد، از کشور مصر و قاریان و عاشقان قرآن مجید در مجموعه فرهنگی و تاریخی آرامگاه فردوسی برگزار شد.قبل از شروع این محفل، احمد شحات احمد بر مزار حکیم طوس و شاعر بزرگ ایران زمین حاضر شد و با قرائت فاتحه نسبت به شخصیت اسطوره‌سرای ایرانی ادای احترام کرد.

سلسله کارگاه‌های تخصصی آماده‌سازی مسابقات حفظ قرآن برگزار می‌شود

سلسله کارگاه‌های تخصصی آماده‌سازی مسابقات حفظ قرآن ویژه بانوان در بستر فضای مجازی از سوی مؤسسه احسن‌الحدیث تهران برگزار می‌شود.

این دوره که با تدریس نفیسه فرساد، داور حسن حفظ سازمان اوقاف و ممتحن آزمون‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود، روزهای دوشنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ تشکیل می‌شود و در ایام ماه مبارک روزهای شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در حال برگزاری است.

توضیحات احمد ابوالقاسمی درباره «صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَظِیمُ‏»

مجدد و پس از تلاوت قرآن یونس شاهمرادی در عربستان، بحث‌هایی پیرامون عبارت «صَدَقَ‏ اللَّهُ‏ الْعَظِیمُ‏» در پایان قرائت قاریان شکل گرفته است که احمد ابوالقاسمی، قاری و پیشکسوت قرآنی کشور توضیحاتی را پیرامون این موضوع در فضای مجازی منتشر کرد.

برنامه‌های قرآنی و ماه رمضان شهرداری تهران

جشنواره قرآنی آرمان با هدف محرومیت‌زدایی از ساحت مقدس قرآن کریم در شهر تهران، سایر کلان‌شهر‌ها و دیگر کشور‌های بین‌المللی، خصوصا محور مقاومت از ابتدای ماه مبارک رمضان در شهر تهران آغاز شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان، بحث آموزش و پویش‌های این جشنواره پیش خواهد رفت.

محمدامین توکلی‌زاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور در غرفه شورای عالی قرآن شهرداری تهران در نمایشگاه قرآن در این خصوص گفت: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری کار خود را با تمرکز بر دو موضوع اصلی شروع کرده است. این دو موضوع شامل هویت و سبک زندگی است.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های قرآنی شهرداری تهران در ماه مبارک رمضان گفت: جامعه قرآنی کشور فعال شده‌ و اساتید و نخبگان قرآنی پویا شده‌اند و در کنار هم یک جریان قرآنی جدید را در کشور در حال سامان دادن هستند.

برگزاری رویداد «قرآن، فرارسانه بشریت»

اولین نشست رویداد بزرگ «قرآن،‌ فرارسانه بشریت» بعدازظهر روز یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در خانه اندیشه‌ورزان و با حضور جمعی از صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد.

در این نشست که از سوی گروه مردمی رسا برگزار شد، هاجر سلیمی‌نمین، علیرضا علیا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامین موسوی، سیدمیثم هاشم‌زاده و مهدی حاجی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد موضوع این نشست پرداختند.

تور مجازی نمایشگاه بین‌المللی قرآن راه‌اندازی شد

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ لغایت ۲۶ فروردین‌ماه (مصادف با ۱۰ تا ۲۴ رمضان المبارک) در بخش‌های مختلف در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای عموم علاقه‌مندان است. حالا همزمان با برگزاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امکان بازدید مجازی از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فراهم شد.

غیبت معنی‌دار ناشران دیجیتال در نمایشگاه قرآن

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت خود را در مصلای امام خمینی(ره) تهران آغاز کرده است و کم کم به روز‌های پایانی خود می‌رسد. یکی از بخش‌های نمایشگاه امسال که همچون سال‌های گذشته با آن همراه بوده و عضو جدایی‌ناپذیر و اصلی آن به حساب می‌آید، عرضه محصولات مکتوب و دیجیتال است که امسال برای این محصولات و غرفه‌ها، حاشیه نمایشگاه یعنی رواق شرقی مصلی جانمایی شده است.

بخش نشر دیجیتال دینی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال تنها با حضور چهار تولید‌کننده برپا شده است و خبری از سایر تولیدکنندگان بزرگ این محصولات در مهمترین رویداد عرضه محصولات قرآنی در کشور نیست؛ این غیبت معنی‌دار نشان از فراموش‌ شدن و به حاشیه رفتن یکی از جذاب‌ترین و اثرگذارترین عناصر تولید محتوای قرآنی در کشور دارد.

همایش تجلیل از خیرین قرآنی در تهران برگزار می‌شود

موسسه خیرین انصارالقرآن با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب‌(مدظله العالی) در حمایت از کودکان و نوجوانان در زمینه‌های تربیتی و فرهنگی، با ماموریت تربیت دینی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان با اولویت مناطق محروم تأسیس و در حال فعالیت است.

این موسسه در نظر دارد اولین همایش تجلیل از خیرین قرآنی حامیان مردمی طرح آیات رویش را با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از خیرین خود برگزار کند. این همایش امروز جمعه، ۲۵ فروردین ماه از ساعت ۱۸ در حسینیه الزهرا(س)، مجتمع امام خمینی(ره) تهران برگزار شود.

انتهای پیام
captcha