کتاب «بررسی تطبیقی انسجام در نظام معنایی قرآن» به چاپ رسید
کد خبر: 4148906
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

کتاب «بررسی تطبیقی انسجام در نظام معنایی قرآن» به چاپ رسید

کتاب «بررسی تطبیقی انسجام در نظام معنایی قرآن» از دیدگاه ایزوتسو و علامه طباطبایی با تیراژ ۱۰۰۰ تألیف فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه به چاپ رسید.

چاپ کتاب بررسی تطبیقی انسجام در نظام معنایی قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، کتاب «بررسی تطبیقی انسجام در نظام معنایی قرآن» از دیدگاه ایزوتسو و علامه طباطبایی با تیراژ هزار تألیف فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه از سوی مؤسسه آمورشی تألیفی ارشدان در موضوعات قرآنی، مسائل ادبی، معانی و بیان قرآن و مسائل لغوی در بهار سال 1402 به چاپ رسید.

این کتاب در فصل‌های پنجگانه مروری بر مباحث مقدماتی، مروری بر حیات علمی ایزوتسو و علامه طباطبایی، مبانی و روش‌هی قرآن‌پژوهی ایزوتسو در انسجام قرآن، مبانی و روش‌های علامه طباطبایی در انسجام قرآن و نسبت سنجی مبانی و روش‌های ایزوتسو و علامه طباطبایی در انسجام معنایی قرآن به چاپ رسیده است.

این اثر به همت فهیمه جفرسته، مدرس حوزه و دانشگاه با هدف اثبات انسجام قرآن در روش سنتی تفسیر قرآن به قرآن و روش نوین معناشناسی و بررسی مبانی و روش‌های ایزوتسو و و علامه طباطبایی در زمینه انسجام قرآن با رویکرد توصیفی تحلیلی به منظور تبدیل نقاط اشتراک و افتراق نظریه‌های آن دو تألیف و در 243 صفحه چاپ و با قیمت 143 هزار تومان در فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسد.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«قرآن کریم از جانب خداوند حکیم بر اساس نظم ویژه برای انتقال پیام‌های خاص سامان یافته است، بی‌تردید میان اجزای کلام خداوند انواعی از ارتباط معنایی برقرار است به گونه‌ای که برای تفسیر و تبیین آیه از قرآن کریم می توان از آیات مرتبط با آن کمک گرفت.

این شیوه تفسیری که ریشه در سیره عملی پیامبر اکرم و اهل بیت دارد در مکتب تفسیری علامه طباطبایی که تفسیر قرآن به قرآن است نیز مشاهده می‌شود. از دیدگاه علامه قرآن آینه وار حقایق پیوسته هستی را باز می‌تاباند؛ از این رو معارف آن همچون حقایق هستی پیوسته و مصدق و مفسر یکدیگرند از انسجام و هماهنگی ویژه‌ای برخوردارند به گونه‌ای که آیات آن با یکدیگر به سخن در می‌آیند و شاهد بر یکدیگرند.

از نظر علامه یکی از تفاوت‌های اساسی کلام خداوند سبحان با انسان انسجام و هماهنگی ویژه آیات قرآن با یکدیگر است تمام آیات قرآن در پرتو هدف واحد هدایت انسانها با هم پیوند دارند آیات هر سوره نیز غرض از واحدی به هم متصل می‌سازد به علاوه میان آیات یک سوره که با هم نازل شده‌اند پیوندی وثیق وجود دارد. به اعتقاد ایشان پیوستی معارف قرآن به پیوندهای میان جملات و آیات آن منحصر نمی‌شود، بلکه پیوندهایی خاص میان مفردات قرآن نیز برقرار است و برخی از این مفردات نقش کلیدی و محوری داشته و در جهان‌بینی قرآن جایگاهی ویژه دارند. ارتباط معنایی میان واژگان محوری قرآن مورد توجه برخی از زبان‌شناسان نیز قرار گرفته است از جمله آنها ایزوتسو اسلام‌شناس و زبان‌شناس معروف ژاپنی است.

ایزوتسو یک زبان‌شناس، فیلسوف اسلام‌شناس و قرآن‌پژوه ژاپنی است که علاوه بر ترجمه قرآن به زبان ژاپنی دارای دو اثر قرانی به نام‌های «خدا و انسان در قرآن» و «مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن» است که در آنها با رویکرد معناشناسانه به تبیین ساختار اساسی آموزه‌های قرآن پرداخته است. معناشناسی یکی از شاخه‌های زبان‌شناسی است که به پیدایش معنا و سیر پیشرفت و تحولات آن می‌پردازد و روابط بین مفاهیم مختلف را شناسایی و شبکه‌ای از معانی مرتبط را استخراج می‌کند».

انتهای پیام
captcha