اسلام برای زیست مؤمنانه تراز تعریف کرده است
کد خبر: 4155606
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
آیت‌الله رشاد:

اسلام برای زیست مؤمنانه تراز تعریف کرده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هیچ شأنی نیست که اسلام برای آن تراز مشخص نکرده باشد. ما به عنوان یک مسلمان برای زیست مؤمنانه باید خودمان تراز و استاندارد تعریف کنیم، زیرا استانداردها سبک زندگی را می‌سازند و فرهنگ‌سازند و تابع پیش‌انگاره‌ها هستند. 

آیت‌الله رشاد:

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مراسم جایزه ملی کیفیت ایران که صبح امروز ۲۶ تیر، در سالن اجلاس سران برگزار شد، درباره اهمیت استاندارد در سبک زندگی اسلامی گفت: ما مسلمانیم و اقتضای مسلمانی، ایمان و زیست مؤمنانه است؛ زیست نیازمند تعیین تراز و نصاب است و لذا نیازمند ترازنامه‌هایی هستیم که زندگی را با آن تطبیق دهیم. 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: قطعاً سبک زندگی ایران با سبک زندگی دیگر کشورها متفاوت است و هر کشوری استانداردهایی را برای زندگی خود دارد.

رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) تأکید کرد: تکلیف ما مسلمانان این است که براساس آیات و روایات و دستورهای قرآن، ترازنامه‌هایی را تنظیم و بکار بگیریم. اسلام خود یک جهان زیست و ترازنامه است و سنجه‌هایی را در خود جای داده که می‌خواهد براساس آن زندگی را تنظیم کنیم.

آیت‌الله رشاد بیان کرد: اسلام برای همه چیز تراز و استاندارد تعریف کرده است. قرآن می‌گوید جهان موجود بهترین جهان است و بر آن نظام احسن حاکم است. در خلقت خدا هرگز تفاوت نمی‌بینید و همه چیز براساس میزان و استاندارد خلق شده و جهان نظام‌مند و ترازمند است.

وی با بیان اینکه انسان‌ کامل شاخص‌ها و ویژگی‌هایی دارد، گفت: انسان استاندارد مطلوب است و انسان استاندارد کسی است که براساس فطرتی که زاییده شده، باقی بماند. فطرت نحوه هستی عالم است و بناست که انسان استعدادهایش را که خدا به او داده بارور شود، استاندارد شود و به نصاب برسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هیچ شأنی نیست که اسلام برای آن تراز مشخص نکرده باشد. ما به عنوان یک مسلمان برای زیست مؤمنانه باید خودمان تراز و استاندارد تعریف کنیم، زیرا استانداردها سبک زندگی را می‌سازند و فرهنگ‌سازند و تابع پیش‌انگاره‌ها هستند. 

آیت‌الله رشاد بیان کرد: اخلاق و نظام اخلاقی در سبک زندگی هر جامعه‌ای حاضر است و مسلمانان که دارای شریعت و فقه هستند، سبک زندگی معرفی می‌کنند و ما طبق فقه هر غذایی را مصرف نمی‌کنیم و اصول و استانداردهایی دارد، لذا ما مسلمانان باید بنشینیم براساس فقه و شریعت شاخص‌هایی را تعریف و استانداردهایی را بسازیم.

وی در پایان اظهار کرد: همه نهادها در حوزه مأموریت و مسئولیت خود موظف به رعایت و نگهبانی از استاندارد هستند و تنها رعایت و اجرای استانداردها محدود به سازمان ملی استاندارد نیست تا استاندارد اسلامی جامع مبتنی بر مبانی و شریعت را به دنیا معرفی کنیم.

انتهای پیام
captcha