اسلام‌هراسی مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند
کد خبر: 4192358
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
اندیشمند مالزیایی در همایش رسالات‌ الله:

اسلام‌هراسی مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند

مازلی بن مالک گفت: اسلام‌هراسی که امروز شاهد آن هستیم مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند. ما این مسئولیت را داریم که جهانیان را با حقایق قرآنی آشنا کنیم و مفاهیم اصیل آن را در جهان نشر دهیم. نشر قرآن شامل حفظ، تلاوت، هنرهای قرآن و دستاوردهای علمی و اخلاقی قرآنی است که باید این موضوعات را به جهانیان نشان دهیم.

همایش رسالات الله

به گزارش خبرنگار ایکنا، نخستین همایش بین‌المللی قرآنی «رسالات‌الله» صبح امروز، شنبه ۱۶ دی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درحال برگزاری است. مازلی بن مالک، رئیس اندیشکده مطالعات پیشرفته مالزی طی سخنانی با اشاره به آیه «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» گفت: خطاب این آیه عام است و به اهمیت حفظ و نگهبانی از قرآن کریم اشاره شده است. ما مسلمانان نیز باید حافظ قرآن باشیم. منظور از حافظان قرآن چه کسانی هستند؟ کسانی که به قرآن توجه دارند از حافظان، قاریان، مفسران و عاملان به معانی این کتاب مقدس و کسانی که این معانی را نشر می‌دهند همه حافظ قرآن کریم هستند.

وی با ابراز امیدواری به اینکه ان شاء الله ما هم جزء کسانی باشیم که حافظ قرآن هستند افزود: این همایش مبارک می‌تواند جزئی از روند حفظ قرآن باشد. ما به قرآن اهمیت می‌دهیم این مسئولیتی است بر همه مسلمانان که پیام قرآن را نشر دهند. ما باید قرآن را به گونه‌ای تبیین کنیم که پیام برای همه جهانیان قابل فهم و استفاده و برای همه راهگشا باشد. زیرا پیام قرآن برای نجات همه بشریت است.  

اسلام‌هراسی مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند

این اندیشمند مالزیایی ادامه داد: از همه برگزارکنندگان این همایش قدردانی می‌کنم. این آغاز راه و گام اول است. ان شاء الله در سال‌های آینده این مسیر ادامه پیدا کند. چنین همایش‌هایی بخشی از مسیر دیپلماسی قرآنی برای امت اسلامی است.

مازلی بن مالک قرآن را ابزاری برای وحدت بخشیدن به امت دانست و گفت: با وجود همه اختلافات سیاسی و مذهبی هیچ اختلافی در قرآن نداریم. همه ما درباره قرآن اتفاق نظر داریم. قرآن ابزار وحدت‌بخشی و قدرت امت اسلامی است.

وی تأکید کرد: اسلام‌هراسی که امروز شاهد آن هستیم مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند. ما این مسئولیت را داریم که جهانیان را با حقایق قرآنی آشنا کنیم و مفاهیم اصیل آن را در جهان نشر دهیم. نشر قرآن شامل حفظ، تلاوت و هنرهای قرآنی و دستاوردهای علمی، اخلاقی و قرآنی است که باید این موضوعات را به جهانیان نشان دهیم.

این اندیشمند مالزیایی تأکید کرد: ما در زمانی هستیم که تمام باورهای مردم به هم ریخته است حتی تشخیص زن و مرد هم در جهان امروز دشوار شده است. امروز نیاز به راهنمایی قرآن داریم. اما چگونه می‌توانیم گفتارهای قرآنی را شرح دهیم که برای همه مفید باشد نه تنها مسلمانان. ما باید ارزش‌های قرآنی را استخراج کنیم نمی‌توانیم از زیبایی‌های قرآن چشم‌پوشی کنیم. ما باید همه تفاسیر قرآنی را مد نظر قرار دهیم و از تلاش‌های همه مفسران با هر رویکرد و با وجود همه اختلافات قدردانی کنیم.

اسلام‌هراسی مسئولیت ما را در برابر قرآن دوچندان می‌کند

بن مالک تأکید کرد: ما باید از تکنولوژی‌های روز بهترین بهره را ببریم. در حال حاضر ما شاهد رشد هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دیگر دستاوردهای علمی هستیم که باید از همه آنها در جهت نشر مفاهیم قرآنی بهترین بهره را ببریم.

وی افزود: ما مسلمانان باید همکاری داشته باشیم و از این دستاوردهای علمی در جهت مبارزه با اسلام‌هراسی بهره بگیریم و دل‌های تاریک را با نور قرآن روشن کنیم. ما امروز راهی جز همکاری، احترام و استفاده از همه نظرات نداریم.

این اندیشمند مالایی در پایان گفت: ما در اندیشکده مطالعات پیشرفته ایجاد روابط بین کشورهای اسلامی و جامعه مسلمانان جهان را هدف خود قرار داده‌ایم. مالزی مؤسسات زیادی دارد که در زمینه نشر معارف قرآنی فعال هستند و ما می‌توانیم این مؤسسات را با دیگر نهادهای اسلامی جهان مرتبط کنیم. ما در زمینه ارتقای فرهنگ اسلامی کار می‌کنیم؛ همچنین در زمینه گسترش صلح و امنیت در جهان فعال هستیم.

انتهای پیام
captcha