از رونمایی دو تفسیر و نرم‌افزار قرآنی تا تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات
کد خبر: 4193459
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته

از رونمایی دو تفسیر و نرم‌افزار قرآنی تا تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات

هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور با برگزاری همایش «رسالات‌الله، رونمایی از دو تفسیر قرآن، ‌رونمایی از نرم‌افزار قرآنی‌، معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی مسابقات بسیج، تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی و خبر استخدام حافظ و قاری قرآن در ارتش» همراه بود.

به گزارش ایکنا، عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور طی این هفته با برگزاری رویدادهای مختلفی همراه بود که ازجمله آن بررسی تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن، برگزاری همایش رسالات‌الله، برگزاری آئین تکریم چهره‌های ممتاز مسابقات قرآن نیروهای مسلح، آمادگی ایران برای ارائه دستاوردهای قرآنی به کشورهای اسلامی، ‌رونمایی از نرم‌افزار قرآنی‌ با ترجمه حدادعادل، معرفی راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی‌امین مسابقات قرآن بسیج، تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی، رونمایی از آثار جدید گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص)، فعالیت‌ مؤسسات قرآنی در حوزه بین‌الملل، تمدید زمان ثبت‌نام در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی، آغاز هجدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة، استخدام حافظ و قاری قرآن در ارتش، اعلام نتایج هجدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، ابلاغ ماده‌واحده انتخاب دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری بیست و نهمین مسابقات قرآنی روستائیان و جامعه عشایر، ابلاغ ماده‌واحده انتخاب دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، برگزاری مراسم رونمایی از پویش ختم قرآن و اعلام اسامی گروه‌های تواشیح برای اجرا در مسابقات بین‌المللی قرآن بود. در ادامه مروری داریم بر اهم رویدادهای قرآنی در هفته‌ا‌ی که گذشت؛

بررسی تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری، مدیرکل تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در پاسخ به سوالی در مورد بحث و تبادل نظر در زمینه تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن در همایش رسالات‌الله که با حضور نمایندگان ۱۰ کشور برگزار شد، گفت: قبلاً با برگزارکنندگان مسابقات قرآن در حوزه حفظ و قرائت قرآن مذاکراتی انجام شده است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و نتایج آن مذاکرات، آتی هویدا خواهد شد.در این همایش درباره تشکیل کنفدراسیون مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در یکی از کمیسیون‌ها بحث و تبادل نظر شد.

«مشکل‌گشا» رویدادی قرآنی که زمینه وصال دو حافظ قرآن شد

طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش تعداد کلاس‌ها و جلسات حفظ قرآن و گسترش فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآن شاهد حضور بسیاری از حافظان علاقه‌مندیم، حافظانی که با توجه به شرایط زندگی شخصی و فعالیت‌ اجتماعی‌شان روش‌هایی را انتخاب و با بهره‌گیری از تجربه صاحب‌نظران و کارشناسان، برنامه حفظ را دنبال کرده‌اند و به خیل حافظان پیوسته‌اند.

نجمه شبانی‌قهرودی، حافظ کل، مدرس، داور مسابقات قرآن از جمله این حافظان است. او به اندازه کافی در جامعه بانوان قرآنی شناخته شده‌ است و این خبرگزاری نیز به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان، سال‌ها پیش‌تر به معرفی او پرداخت، اما این بار بهانه دیگری داریم، ازدواجی که چگونگی آشنایی و سرآغاز آن شنیدنی است. در این خبر مشروح گفت‌وگو با نجمه شبانی‌قهرودی و امید بهرامی، زوج حافظ قرآن، را می‌خوانید.

برگزاری آئین تکریم چهره‌های ممتاز مسابقات قرآن نیروهای مسلح

آیین تجلیل و تکریم از چهره‌های ممتاز مسابقات قرآن نیروهای مسلح، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی؛ رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نهاجا در مسجد جعفر طیار پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان برگزار شد.

در این مراسم از چهره‌های ممتاز قرآنی پایگاه هوایی شهید بابایی که در مسابقات نیروهای مسلح حائز رتبه شده بودند با اهدای لوح تقدیر از سوی فرمانده کل ارتش ریاست سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، تجلیل شد.

انتظار فراکسیون قرآن مجلس از دستگاه‌های قرآنی

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در حاشیه برگزاری جشنواره قرآنی فجر خانه کارگر در مورد برگزاری مسابقات قرآن و تأثیر این مسابقات بر جامعه گفت: پاسخ به این سوال به نوع زاویه دید و نگرش ما به قرآن بازمی‌گردد. باید دید چه نسبتی میان اندیشه دینی با اندیشه اجتماع برقرار است؟ یک برداشت از فهم دینی تمسک به ظواهر قرآن است. این برداشت عمدتاً بر محوریت ظواهر متن تولید مناسک می‌کند و امروز شاهدیم در برخی کشورهای عربی تقید خاصی به قرائت یا کتابت قرآن دارند، این نوعی توجه به قرآن است. این دیدگاهی است که تلاش دارد تا این میراث رسول خاتم(ص) را در شکل کالبدی آن تکریم کند و توجه چندانی به فهم و تعمق در معارف آن ندارد و به بیان دقیق‌تر، تمایلی به کاربست معارف الهی در ساخت قواعد حاکم بر روابط انسانی و جامعه ندارد.

بیانیه جامعه قرآنیان کشور پیروان مکتب سلیمانی

جامعه قرآنیان کشور پیروان مکتب شهید سلیمانی در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان بر لزوم شناسایی و مجازات طراحان و آمران این حادثه جانکاه و پاسخی سخت و قاطع به آنان، از سوی مسئولان کشور تأکید کرد.

اصول تحقق سیاست قرآنی دانش‌بنیان

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شانزدهم دی ماه در نخستین همایش بین‌المللی قرآنی رسالات‌الله که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع مطرح شده در این همایش گفت: به اقتضای موضوع همایش که بحث دیپلماسی قرآنی است، سیاست خارجی قرآن‌بنیان را در یک صورت‌بندی نظری و همچنین اضلاع نظریه سیاست خارجی قرآن‌بنیان و روابط بین الملل قرآن محور را بیان خواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اضلاع مهم نظریه رفتارشناسی ما در نسبت با عناصر و اجزای داخل جهان اسلام، مبارزه با جبهه متکثر و متضلع دشمن است، گفت: به تعبیر برخی از اساتید، این دو با هم یک داد و ستد پویا و رفت و برگشت پی‌درپی دارند. به این معنا که رفتاری که ما در دایره امت اسلام داریم، با آنچه که در نسبت با دشمنان و جریان بیرونی مرزبندی می‌کنیم، می‌تواند رفتار ما را در دو جهت تعیین کند.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: در آیات متعددی از قرآن نسبت به دشمن و روابط بین‌المللی و درون اسلامی آمده است که با چینش این آیات کنار هم و آنچه که دیپلماسی ما در این سال‌ها تجربه کرده‌، می‌توانیم به سیاست قرآنی دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

آمادگی ایران برای ارائه دستاوردهای قرآنی به کشورهای اسلامی

کمیسیون حفظ و قرائت از جمله برنامه‌های مربوط به همایش رسالات‌الله ۱۶ دی ماه در یکی از سالن‌های کنفرانس دانشگاه اللهیات و معارف اسلامی برگزار شد.

در این کمیسیون محمدتقی میرزاجانی، به نمایندگی از شورای عالی قرآن، حسین بهبودی، به نمایندگی از سازمان دارالقرآن‌الکریم، محمد انجم‌شعاع، به نمایندگی اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی کشور، یوسف درود، مدیر مؤسسه احسن‌الحدیث به عنوان طرف ایرانی حضور داشتند و رستم‌خان، مدیر دارالتحفیظ غازان روسیه، زین‌العابدین، فعال قرآنی از تایلند، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمد فیاض، از هندوستان و حجت‌الاسلام والمسلمین انور نجفی از پاکستان نیز مهمانان این کمیسیون بودند.

نمایندگان شورای عالی قرآن و سازمان دارالقرآن‌الکریم طی این نشست با تشریح دستاوردهای قرآنی ایران ظرف ۴۵ سال گذشته، اعلام آمادگی کردند تا این تجارب و دستاوردها را به شرط فراهم آمدن زمینه در اختیار سایر کشورهای اسلامی قرار دهند.

رونمایی از دو تفسیر قرآن در نخستین همایش رسالات‌الله

آئین افتتاحیه نخستین همایش رسالات‌الله شنبه، ۱۶دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی‌نیشابوری، دبیر نخستین همایش رسالات‌الله و جمعی علما و نخبگان قرآنی ایران و جهان اسلام در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران آغاز شد. بخش پایانی این همایش نیز از دو تفسیر قرآنی تفسیر تسنیم و تفسیر ابن عاشور رونمایی شد.

راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی‌امین مسابقات قرآن بسیج معرفی شدند

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از سوی دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین اعلام شد.بر همین اساس این افراد برگزیدگان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن و عترت بسیج هستند. مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات از ۲۰ آذرماه شروع شد و ۲۷ آذر با برگزاری رقابت‌ها در بخش خانوادگی به پایان رسید.

مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج به صورت آنلاین و از طریق ارتباط تصویری زنده هیئت داوران با شرکت‌کنندگان برگزار شد. در این مرحله بیش از ۱۵۰۰ نفر در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی حضور داشتند.

پس از پایان مرحله نیمه‌نهایی، از هر رشته حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از افرادی که بالاترین امتیاز را به دست آورده‌اند، به مرحله نهایی راه یافتند. مرحله نهایی این مسابقات به صورت حضوری اوایل بهمن‌ماه و به میزبانی شهر قم برگزار می‌شود. 

تفسیر قرآن با هوش مصنوعی؛ آینده نزدیک عصر دیجیتال

حجت‌الاسلام محمد‌حسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در آیین رونمایی از «نرم‌افزار قرآنی» همراه با ترجمه قرآن کریم توسط غلامعلی حدادعادل که یکشنبه‌، ۱۷ دی‌ماه در سرای کتابخانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز یکی از چالش‌هایی که فضای مجازی و دیجیتال و ابزار‌های نوین پیش روی ما گذاشته‌، بحث مرجعیت است، گفت: فضای مجازی به دلیل ویژگی‌های خود توانسته مرجعیت را از آن خود کند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با بیان اینکه به زودی شاهد تفسیر ماشینی قرآن کریم خواهیم بود، گفت: ما هر مقدار بتوانیم ترجمه‌های صحیح‌تری را در فضای دیجیتال قرار دهیم، کمک می‌کند تا خروجی هوش مصنوعی ما هم از قرآن به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

استقبال ۲۹ کشور اسلامی از طرح «من قرآن را دوست دارم»

معتز آقایی، دبیر کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: پنجاه‌ونهمین نشست این کارگروه این هفته به میزبانی سازمان دارالقرآن‌ الکریم و با حضور نمایندگانی از آستان قدس رضوی، آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، آستان مقدس احمد بن موسی(ع)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن‌ الکریم برگزار شد.

مدیرکل امور قرآنی ستان حضرت عبدالعظیم(ع) تأکید کرد: از جمله نکات جالب توجه در مورد طرح «من قرآن را دوست دارم» علاقه‌مندی دیگر کشورهای اسلامی به مشارکت در این طرح است که بنا به گفته مدیر مرکز قرآن آستان قدس رضوی ۲۹ کشور اسلامی در قالب هزار و ۲۱۷ نفر در فازهای مختلف آن شرکت کردند که سهم کشور افغانستان از باقی کشورها بیشتر بوده است.

رونمایی از آثار جدید گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص)

در راستای برگزاری کنگره ملی ۲۴۰۰۰ شهید پایتخت و همزمان با برگزاری هشتمین یادواره سوره‌های سرخ(شهدای قرآنی)، از ۲۴ قطعه تصویری آیات موضوعی مربوط به ایثار، مقاومت و شهادت با اجرای گروه همخوانی و تواشیح محمدرسول‌الله(ص) رونمایی شد.

تولید تصویری این آثار در حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آستان مقدس امامزادگان پنج تن لویزان، حرم امامزاده عبدالله(ع) شهرری، مسجد خرمشهر، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام شده است.

ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی از قاریان استان قزوین

معاونت تولید و نظارت شورای عالی قرآن در ادامه ضبط تلاوت قرآن از قاریان ممتاز استان‌ها، طی همکاری مشترک بین شورای عالی قرآن و صدا و سیمای استان قزوین، تعداد ٨٧ تلاوت تصویری از اساتید و قاریان ممتاز این استان  تولید کرد.

این تولیدات تصویری، طی سه روز از ١٠ تا ١٢ دی‌ماه انجام شد که پس از انجام مراحل تدوین و نظارت، در اوقات اذان‌گاهی شبکه استانی قزوین پخش خواهد شد.

تصویب شیوه‌نامه انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در اساسنامه اتحادیه موسسات قرآنی بر برگزاری فصلی مجامع تأکید شده است، گفت: بر همین اساس مجمع فصلی با عنوان مجمع مدیران اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت برگزار شد. این مجمع باید توأمان با حضور هیئت مدیره و بازرسان اتحادیه که عضو شورا هستند، برگزار شود. این نقطه طلایی اساسنامه فعلی است که در تصمیم‌گیری همه استان‌ها مشارکت دارند.

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به برگزاری نشست فصلی مدیران اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن گفت: در این نشست شیوه‌نامه جدید انتخابات اتحادیه مؤسسات قرآنی به تصویب رسید.

جزئیات نهضت ملی آموزش قرآن دانشگاهیان

طی روزهای گذشته و در حاشیه جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها از پوستر نهضت ملی آموزش قرآن کریم با حضور مدیران نظام آموزش عالی کشور رونمایی شد. 

بر اساس اطلاعات مندرج در پوستر، این نهضت به آموزش روخوانی قرآن کریم و صحت قرائت نماز اختصاص دارد و ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های سراسر کشور و خانواده‌های آنها طراحی شده است.

این طرح در ادامه طرح نهضت ملی حفظ قرآن کریم است که با همکاری آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است. برای اطلاع بیشتر از جزئیات این طرح گفت‌وگویی با مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صورت گرفته که در این خبر آمده است. 

حضور فعالان قرآنی کشور سوریه در مؤسسه کشوری مهد قرآن

حضور بانوان مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد کشور سوریه در مؤسسه کشوری مهد قرآن  با هدف آشنایی آنها با شیوه‌ها و روش‌های آموزشی این مؤسسه صورت گرفت.سیدمحمود چاوشی، مدیرعامل مؤسسه کشوری مهدقرآن، سیدمهدی سیف، عضو هیئت علمی و محمود کریمی، معاون آموزش این مؤسسه در این دیدار ضمن معرفی ابعاد ساختاری مؤسسه کشوری مهد قرآن به عنوان نخستین مرکز مردم‌نهاد کشوری، تربیت ده‌ها هزار حافظ نوجوان، جوان را از جمله دستاوردهای فعالیت این مؤسسه بیان کردند.

ارائه اطلاعات مبنی بر شکوفایی چهارهزار حافظ کل قرآن در شعب و کانون‌های مهد قرآن در سراسر کشور، بیان روش‌ها و محتوای آموزشی حفظ و مفاهیم قرآن در این مؤسسه از جمله دیگر توضیحات مسئولان مؤسسه کشور مهد قرآن به میهمانان سوری بود. بانوان فعال قرآنی سوری که در این دیدار حضور داشتند از استان‌های حمص، لاذقیه و دمشق بودند و پس از توضیحات مسئولان مهد قرآن، بر هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های مراکز قرآنی مردم‌نهاد  ایران تأکید کردند.

فعالیت‌ مؤسسات قرآنی در حوزه بین‌الملل؛ تفاهم همکاری با ۴ کشور

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه در اساسنامه اتحادیه کشوری به موضوع فعالیت در اقصی نقاط دنیا به عنوان یک اقدام ملی - مردمی اشاره شده است، گفت: در گذشته و در دوره اخیر هم قدم‌های محدودی در این راستا برداشته شده است، اما با برنامه‌ای که سازمان فرهنگ و ارتباطات در دوره جدید مدیریتی دارد، مقرر شد تا جایی که ظرفیت‌های مردمی اجازه می‌دهد، اتحادیه از طریق همایش رسالات‌الله تعاملاتی با کشورهای مختلف برقرار کند. 

تمدید زمان ثبت‌نام در جشنواره تلاوت‌های تقلیدی 

زمان ثبت‌نام برای حضور در اولین دوره جشنواره تلاوت‌های تقلیدی که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌ریزی شده است، تا پایان دی‌ماه تمدید شد.زمان اولیه ثبت‌نام برای حضور در این جشنواره دهم تا بیستم دی‌‌ماه و از طریق سامانه quraniran.ir اعلام شده بود. با وجود این تمدید مخاطبان تا پایان دی‌ماه مهلت خواهند داشت تا با مراجعه به سامانه معرفی شده، آمادگی خود برای حضور در این جشنواره را اعلام کنند.

این جشنواره ویژه پسران ۱۲ تا ۱۶ و ۱۷ تا ۲۲ سال است و در مرحله اول از مخاطبان خواسته شده است، فرازی ۹۰ ثانیه‌ای از تلاوت خود را به سبک‌ اساتید مشهور مصری همچون عبدالباسط، منشاوی، مصطفی اسماعیل، شحات انور و ... در سامانه بارگذاری کنند.   

هجدهمین دوره طرح قرآنی مشکوة آغاز شد

هجدهمین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم که از آن با عنوان طرح مشکوة یاد می‌شود، با حضور ۸۰ نفر از ۱۶ دی‌ماه آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد ‌داشت. در طرح مشکوة که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برنامه‌ریزی شده است، آموزش‌های مربوط به حفظ قرآن کریم به نابینایان و توان‌یابان جسمی و حرکتی ارائه می‌شود.

این طرح از پاییز سال ۹۷ آغاز به کار کرده و بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان برگزاری طرح، تاکنون پنج نفر از طریق آن موفق به حفظ کل قرآن کریم شده و در حال حاضر مشغول سپری کردن دوره‌های تثبیت محفوظات قرآنی خود هستند.

طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان ۲۰ ماه بعد از اجرا؛‌ امیدوار به حمایت‌ها 

ماه رمضان ۱۴۰۱ و در حاشیه برگزاری بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور وزیر علوم و جمعی از مدیران نظام آموزش عالی کشور رونمایی شد.طرحی که مرحله اول برنامه‌ای بزرگتر با عنوان «نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان» بود و طراحان آن با نگاهی تحولی به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها پرداخته‌اند. اخیراً نیز مرحله دوم این طرح کلی با عنوان نهضت ملی آموزش قرآن دانشگاهیان اجرایی شده است.

پس از رونمایی از پوستر طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، سامانه‌ای برای جذب دانشجویان و ... طراحی شد تا این طرح رسماً آغاز به کار کرده باشد. اگر اردیبهشت‌ماه و زمان رونمایی از سامانه نهضت فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان را مبنای آغاز فعالیت این طرح قرار دهیم، بیش از یک سال‌ونیم یا دقیق‌تر از آن ۲۰ ماه از اجرای طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان سپری شده است. زمانی کافی که می‌تواند ضعف‌ها، نقص‌ها، توانمندی‌ها و نقاط قوت را بیشتر نمایان کرده باشد. در همین راستا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاه‌فضل، مسئول طرح نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان صورت گرفت.

مصحف قرآن به خط بانوان خوشنویس

در میان خوشنویسانی که مفتخر به کتابت کلام‌الله مجید شده‌اند، به نام زنان هنرمند و خوش ذوق ایرانی برمی‌خوریم که موفق شده‌اند این آیات الهی را در نهایت زیبایی و کمال نوشته و هنر خوشنویسی را با قدرت و غنای بسیار به دنیای فرهنگ و هنر عرضه و آثار نفیس و ممتازی از خود به یادگار بگذارند که نمونه‌هایی از آثار نفیس و گرانبهای این زنان هنرمند اکنون در کتابخانه‌های بزرگ به چشم می‌خورد که از باارزش‌ترین سرمایه‌های فرهنگی کشور ما محسوب می‌شوند. نام برخی از این هنرمندان بر صفحات تاریخ ماندگارتر شده است که می‌توان به زُمرد مَلَک دختر سلطان محمود و خواهرزاده سلطان سنجر و فاطمه سلطان بنت مقصود علی از زنان خوشنویس صفویه و مرجان الکاتب و دختران فتحعلی‌شاه قاجار به نام‌های شاه بیگم ملقب به ضیاء‌السلطنه و ام‌السلمه مشهور به گلین خانم و خیرالنساء بیگم و مریم بانو نائینی از اساتید خط سده قرن ۱۴ ه.ق که همگی تاریخ زنان خوشنویس ایران را به زیبایی رقم زده‌اند، اشاره کرد.

برهمین اساس آیین رونمایی از اولین قرآن کریم کتابت شده به قلم بانوان خوشنویس ایرانی، ۲۱ دی‌ماه، ساعت ۹:۳۰ در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید تعیین شدند

چهار گروه در مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید و امور ایثارگران که بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند.این مسابقات به منظور ایجاد رقابت سازنده، شناسایی و جذب، آموزش و ارتقای سطح دانش و انس با معارف قرآن و معارف اسلامی در میان خانواده شهدا، جامعه ایثارگران، جانبازان و آزادگان برگزار می‌شود.

اعلام نتایج هجدهمین دوره اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم از اعلام نتایج اولین آزمون مجدد شفاهی هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن خبر داد.

وی در این مورد گفت: این مرحله از آزمون شفاهی که برای اولین بار در طول برگزاری ۱۸ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن برگزار شد، از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه لغایت ۱۰ آذرماه در مراکز استان‌ها، با شرکت ۱۲۷۰ نفر و با همکاری داوران و ممتحنان استانی انجام شد.

استخدام حافظ و قاری قرآن در ارتش

سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از میان فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد تمامی رشته‌های دانشگاهی (همه گرایش‌ها) که حافظ ۱۰ جزء و بیشتر قرآن کریم یا قاری ممتاز کشوری یا استانی باشند، به منظور تحقق اهداف سازمانی خود به تعداد محدود، داوطلب استخدام پیمانی نظامی پنج‌ساله می‌پذیرد.

داوطلبان واجد شرایط باید از تاریخ نشر آگهی به مدت دو هفته به نشانی سایت www.Aja.ir مراجعه و ضمن تکمیل برگه درخواست، مدارک مورد نیاز را به‌صورت دقیق و در قواره تعیین شده بارگذاری کنند و در روز مراجعه حضوری اصل و روگرفت مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشند.

ابلاغ ماده واحده انتخاب دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «انتخاب دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی» را برای اجرا ابلاغ کرد.

برگزاری بیست و نهمین مسابقات قرآنی روستائیان و جامعه عشایر

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن روستائیان و عشایر کشور به صورت سالانه، گفت: این مسابقات به صورت سالانه و از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: امسال هم شاهد برگزاری بیست و نهمین دوره این مسابقات خواهیم بود، ثبت نام برای حضور در این مسابقات از روز پنجم دی‌ماه آغاز شده و تا ۲۵ همین ماه ادامه دارد. این مسابقات در بخش بانوان و آقایان برنامه‌ریزی شده و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به نشانی https://survey.porsline.ir/s/KuZlFGE فرایند ثبت‌نام را پیگیری کنند، البته افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان محل سکونت خود، به صورت دستی ثبت نام کنند.

برگزاری مراسم رونمایی از پویش ختم قرآن

مراسم رونمایی از پویش ختم قرآن به نیت ۲۴ هزار شهید پایتخت، جمعه ۲۲ دی در مسجد فخراباد تهران؛ محل برگزاری جلسات قرآنی سیدمحسن موسوی بلده؛ پیشکسوت قرآن برگزار می‌شود.این مراسم در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت توسط سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول‌الله(ص) که دارای بیشترین شهدای قرآنی است برگزار می‌شود.

اعلام اسامی گروه‌های تواشیح برای اجرا در مسابقات بین‌المللی قرآن

ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، طی اطلاعیه‌ای نتایج فراخوان ارسال آثار گروه‌های همسرایی و همخوانی قرآن کریم جهت اجرا در این مسابقات را اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha