راه‌های موفقیت نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان + صوت
کد خبر: 4193843
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
مرتضی رستم‌پور برشمرد:

راه‌های موفقیت نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان + صوت

یکی از مربیان نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان با تأکید بر اینکه این طرح در آینده موفق خواهد شد، گفت:‌ طرح جامعی است و اگر در مباحث ایجاد انگیزه بین استادان و دانشجویان ورود جدی داشته باشد، اجرای آن همراه با موفقیت خواهد بود.

راه‌های موفقیت نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیانمرتضی رستم‌پور، یکی از مربیان طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان، با شروع این طرح، همکاری خود را با بخش آموزشی طرح آغاز کرده است. او از کودکی در محیط‌های قرآنی بوده و در مسابقات دانش‌آموزی متعددی نیز حضور یافته که حاصل آن کسب رتبه در مرحله کشوری در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان بوده است.

رستم‌پور در دوران دانشجویی نیز، در رقابت‌های حفظ قرآن، تلاوت و تواشیح حضور یافته و صاحب رتبه‌هایی شده است که از جمله آنها دریافت رتبه در مسابقات قرآن دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بوده است.

او از سال 92 و پس از اینکه حفظ قرآن را به پایان رساند در دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن کریم که با حضور اساتیدی همچون مرحوم حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور و شهریار پرهیزکار دایر شده بود، حضور یافت و موفق به دریافت مدرک مربیگری حفظ قرآن شد تا از همانجا کار مربیگری حفظ قرآن را به صورت جدی‌تر ادامه دهد. 


بیشتر بخوانید؛

جزئیات نهضت ملی آموزش قرآن دانشگاهیان + صوت

طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان ۲۰ ماه بعد از اجرا؛‌ امیدوار به حمایت‌ها + صوت

از نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی تا ارتقای آموزش حفظ قرآن در دانشگاه‌ها


راه‌های موفقیت نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان

رستم‌پور در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری فلسفه هنر هست و علاوه بر تحصیل در مسابقات مختلف قرآن در بخش لحن نیز به داوری می‌پردازد. او همچنین در دانشگاه به عنوان مدرس «انس با قرآن» فعالیت دارد و با توجه به فارغ‌التحصیل بودن در مقطع کارشناسی‌ارشدِ موسیقی، در فضای مجازی به آموزش مبانی موسیقی تلاوت، آموزش حفظ و صوت و لحن و ... نیز می‌پردازد. 

برخی ایرادات در آغاز هر طرح طبیعی است

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد طرح نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان گفت:‌ طبیعتاً هر طرحی در ابتدا با اشکالات و چالش‌هایی مواجه می‌شود و به مرور زمان و دریافت تجربه و اطلاع از زیر و بم طرح باعث می‌شود تا این چالش‌‌ها و ایرادات رفع شود.

رستم‌پور با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان یک طرح عالی است، افزود: حدود دو سال از شروع این طرح سپری شده و در این دو سال شاهد بوده‌ام، دانشجویانی که جذب می‌شوند به شدت علاقه‌مند هستند و تشنگی آنها نسبت به حفظ قرآن قابل محسوس است، اینکه چرا تا کنون در این مسیر قرار نگرفته‌اند؟ شاید راهنما و موقعیتی برای آنها نبوده است.

این مربی حفظ قرآن بیان کرد: نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان در پیشبرد فرهنگ حفظ قرآن در دانشگاه بسیار موثر است و در آینده بسیار موفق خواهد شد، اما برای رسیدن به این موفقیت باید یک سری مسائل از جمله مباحث انگیزشی را مورد توجه قرار داد. 

بررسی ابعاد مختلف مخاطبان

رستم‌پور تصریح کرد: در این طرح شاهدیم که دانشجویان و حتی استادان و کارکنان با انگیزه خوبی در کلاس‌ها حضور می‌یابند و گام‌های ابتدایی را به خوبی برمی‌دارند، اما بعد از مدتی از انگیزه‌های آنها کاسته می‌شود، باید برای ادامه مسیر او ایجاد انگیزه کنیم و هدایا و بسته‌های تشویقی در نظر بگیریم. اگر آن قرآن‌آموز دانشجوست در بحث شهریه و مواردی از این دست به او کمک کنیم، اگر در فضای اداری کار می‌کند، به نحو دیگری برای او بسته تشویقی در نظر بگیریم. حتی باید خانواده‌های این افراد را مورد تشویق قرار داد، چرا که با حمایت خانواده‌ این فرد وارد حوزه حفظ قرآن کریم شده است.

وی در ادامه به ایجاد انگیزه برای اساتید این دوره‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: برای اینکه دوره‌ها و کلاس‌های این طرح بیشترین و موثرترین خروجی را داشته باشد، باید برای اساتید دوره نیز مباحث انگیزه‌ای و تشویقی در نظر گرفت. در اینکه معلم قرآن به دنبال مباحث مادی نیست، شکی ندارم، اما مباحث انگیزشی می‌تواند در روند کار بسیار اثرگذار باشد.

میزان آشنایی دانشجویان با نهضت ملی حفظ قرآن

این مربی حفظ قرآن در پاسخ به این پرسش که میزان آشنایی دانشجویان با نهضت ملی حفظ قرآن دانشگاهیان را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا عدم استقبال از این طرح به دلیل آشنا نبودن دانشجویان با آن نیست؟ گفت: در هر طرحی تبلیغات حرف اول را می‌زند، رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های قرآنی باید با این طرح همسو باشند. تبلیغ این طرح در سطح دانشگاه کفایت نمی‌کند، باید میدان و وسعت تبلیغات آن را گسترده‌تر کرد. 

رستم‌پور با اشاره به اینکه حفظ و تربیت حافظان قرآن از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، گفت: وقتی در رأس امر این نگاه وجود دارد، باید زیرمجموعه‌ها نیز علاقه به این موضوع را نشان دهند و امکانات خود را در خدمت تحقق این دغدغه مقام معظم رهبری قرار دهند. به عنوان مثال رسانه به صورت خودجوش بگوید ما نیز برای تحقق این دغدغه حضرت آقا کمک‌کننده خواهیم بود. 

وی در پایان اظهار کرد: در این طرح باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برخی دانشجویان را یک فرد که همزمان با تحصیل، کار می‌کند، بعضاً شهریه به دانشگاه پرداخت می‌کند و ... ببینند. ضمن اینکه اساتیدی که برای این طرح به کار گرفته می‌شود نیز در زمره افرادی باشند که خود را جزء لاینفک این خانواده بدانند و به تمام معنا نسبت به تربیت حافظ قرآن دغدغه داشته‌ باشند.

کد
انتهای پیام
captcha