به گزارش ایکنا از اصفهان، آیین گشایش اجلاس علمی کنگره بینالمللی حضرت علی بن باقر(ع) روز گذشته، ۲۸ شهریورماه با حضور مهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
حجتالاسلام سیدسعید حسینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این مراسم اظهار کرد: جاسوس انگلیسی به تحقیق پرداخت تا ببیند چگونه میتوان اسلام را از بین برد. نتیجه تحقیقات وی در کتابی ثبت شد. او معتقد بود اسلام ۲۳ نقطه قوت دارد و اگر میخواهیم آن را از میان ببریم، باید نقاط قوت آن را یکییکی نابود کنیم. یکی از نقاط قوت، وجود امامزادگان در سراسر کشور است؛ چرا که مرکز ایماناند و نخستین مکانی که تلاش کردند آن را نابود کنند، بقیع بود؛ پس نقشه دشمن، نابودی این کانونهای ایمان است.
وی اضافه کرد: بصیرت مردم کاشان در سال ۱۱۳ هجری و در دعوای بنیعباس و بنیامیه ستودنی است. در آن زمان، مردم کاشان راه را گم نکردند و با نور الهی فهمیدند که نه از بنیعباس و بنیامیه، بلکه نور هدایت را باید از اهل بیت نبوت(ع) بگیرند؛ بنابراین در محضر امام باقر(ع) زانو زدند.
امام جمعه کاشان گفت: رفتار حضرت باقر(ع) نهایت کرامت با مردم فین و کاشان بود. در زمان پیامبر(ص)، مردم یثرب به مکه نزد ایشان رفتند و درخواست کردند حضرت کسی را بفرستد که قرآن را به آنها آموزش دهد. پیامبر(ص) مصعب بن عمیر را فرستاد؛ اما وقتی مردم کاشان نزد امام باقر(ع) رفتند، ایشان جگرگوشه خود یعنی علی بن باقر(ع) را مأموریت داد و این نهایت تکریم است؛ در نتیجه یکی از تحلیلهایی که درباره لقب مقام معظم رهبری راجع به کاشان، یعنی مکرم میتوان در نظر گرفت، همین موضوع است.
وی با اشاره به پاسخ علی بن باقر(ع) به دستور امام گفت: ایشان بلافاصله مأموریت را پذیرفت و این پذیرش آنی بسیار مهم است. چه آنکه در زیارت غدیریه امام هادی(ع)، فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در پذیرش درخواست پیامبر(ص) به پذیرش درخواست حضرت ابراهیم(ع) از جانب حضرت اسماعیل(ع) تشبیه شده است.
حسینی در پایان بیان کرد: در زیارت غدیریه، وقتی حاکم بنیعباس امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا احضار کرد، ایشان در محضر امیرالمؤمنین(ع) این زیارت را خواند و فرمود: «ای علی! ماجرای لیلةالمبیت تو، همچون اسماعیل ذبیحالله است.» همین فضیلت برای علی بن باقر(ع) نیز وجود دارد.
در ادامه محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در این همایش، بناست از نخستین سفیر اهل بیت(ع) در این سرزمین سخن بگوییم. شاید وقتی با موضوع زیارت مواجه میشویم، نگاه ما عمدتاً تاریخی باشد. امروز اجازه میخواهم تا از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنم. در ابتدای قرن ۹، فرستادهای از سوی امام باقر(ع) اعزام و سبب اتصال این ملت با فرهنگ اسلام ناب شد. امام باقر(ع) در واقعه کربلا حضور داشت و وقتی فرزندشان به ایران آمد، تمام آنچه مسلماننماها علیه اسلام در کربلا انجام داده بودند، آن حضرت به بهترین وجه آنها را بیان کرد.
وی ادامه داد: بیدلیل نیست که کاشان شهر حسینیهها و محتشم، کاشانی است؛ چرا که اولین روایتها، روایت معتبری در این شهر بود و شهادت علی بن باقر(ع) روایت دیگری را از کربلا به مردم نشان داد. این روزها در دنیای علم، سخنان زیبایی درباره علم و دین گفته میشود؛ علم و دینی که مسئله غرب است؛ چرا که آنها نگاهشان به درخت ممنوعه، درخت معرفت بود و معتقد بودند که وقتی انسان سیب را خورد؛ یعنی از درخت معرفت نیک و بد تناول کرد، پس به عصیانگری پرداخت و به این سرزمین پا گذاشت و آمدنش نتیجه عصیان بود؛ بنابراین به محض اینکه علم استغنا پیدا کند، طبق آیات قرآن، تناقض علم و دین مطرح میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز از یک سو ماجرای غزه را شاهدیم و از سوی دیگر با سخره تابلوی شام آخر در افتتاحیه المپیک روبهرو هستیم، گفت: این جریان اعلام میکند که روند ما عبور از دین، خانواده، هویت و انسان است. پرسشی که مطرح میشود، این است که آیا این جریان تازگی دارد؟ خیر؛ در قرآن کریم از زمانی که شیطان گفت انسان سبب گمراهی من است؛ پس من دنیا را برای او زینت میدهم تا گمراهش کنم، یک مسیر رشد و غی بهوجود آمد.
وی تصریح کرد: طغیان آنگاه رخ میدهد که بشر استغنا را در خودش حس کند. حال چگونه میتوان در برابر این طغیان ایستاد؟ دانشگاه، نماد علم و دانش است. چگونه میتوان آن را حفظ کرد که به استغنا نرسد؟ باید گفت که نمیتوان فقط به دانش اکتفا کرد. بینش و گرایش، دانش را تحت تأثیر قرار میدهند و توجه به هر سه اینهاست که دانشگاه را کارخانه انسانسازی میکند. گرایش، اعتقاد و اخلاق را در دانشگاه نمیتوان یافت. علم بدون ایمان و تقوا راهگشا نیست.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه برای تبدیل شدن به کارخانه انسانسازی به بزرگانی چون حضرت علی بن باقر(ع) و تحقیق درباره آنها نیازمند است، گفت: سالم بودن ابدان مطهر این بزرگواران، معجزهای الهی و مصداق این آیه است که میفرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ.»
سردار حمیدرضا مقدمفر، رئیس ستاد کنگره بینالمللی حضرت علی بن باقر(ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: در مدت یک سالونیم، ۳۱ کارگروه در ستاد این کنگره فعال بودند که اصلیترین و مهمترین آنها، کارگروه «علمی و تحقیقی» به سرپرستی دکتر رجبی دوانی بود.
وی گفت: چون در شرایطی قرار داریم که مطالب درباره حضرت علی بن باقر(ع) کم است و در عرصههای فرهنگی و هنری با کمبود مطالب مواجهیم، افتخار داریم که اعلام کنیم بعد از انتشار فراخوان، بیش از ۱٠٠ مقاله دریافت شد. ما اختتامیه این بخش را اعلام میکنیم؛ البته جلسه امروز، اختتامیه فعالیت ستاد نیست و هنوز فعالیت تعدادی از کارگروهها ادامه دارد.
محمدحسین رجبی دوانی، دبیر کمیته علمی کنگره بینالمللی حضرت علی بن باقر(ع) سخنران پایانی این مراسم بود. وی اظهار کرد: کشور ما افتخار دارد که از دیرباز، میزبان فرزندان رسول خدا(ص) و امامزادگانی باشد که از جور جنایت حاکمان بنیعباس میگریختند و به این سرزمین پناه میآوردند. به جرئت میتوان گفت که مردم ایران بهدلیل عشقی که به پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و نوادگان ایشان داشتند، خود را به خطر میانداختند و سعی میکردند تا امامزادگان را مصون و محفوظ بدارند و به عبارتی، حرمت پیامبر(ص) را در احترام گذاشتن، حمایت کردن و پناه بردن به فرزندان ایشان میدانستند. شما در هیچ کشور اسلامی به اندازه ایران امامزاده نمیبینید.
وی تصریح کرد: البته باید دانست که اکثر امامزادگان بعد از هجرت امام رضا(ع) به سوی ایران به این سرزمین آمدند، همچون حضرت معصومه(س) و احمد بن موسی(ع) و... . مردم ضمن پاسداشت حرمت پیامبر(ص)، آن بزرگواران را پناه خود میدانستند و از مقام معنوی ایشان بهرهمند میشدند.
دبیر کمیته علمی کنگره بینالمللی حضرت علی بن باقر(ع) با بیان اینکه آن حضرت یک ویژگی خاص داشت، گفت: درواقع ایشان نخستین امامزاده بلافصل است که حضورشان در این سرزمین، پیش از موج گسترده هجرت امامزادگان به ایران صورت گرفت. در جغرافیای سیاسی ایران، اولین مراکز تشیع، قم و کاشان بودند. شاید چون کاشان و توابع آن مرکز بزرگ تشیع شد، امام باقر(ع) فرزند بلافصل خود را مأمور ارشاد این منطقه کرد.
وی با بیان گزارشی درباره کمیته علمی کنگره گفت: تشکیل دبیرخانه و هیئت علمی کنگره با حضور استادان مبرز حوزه و دانشگاه، تبیین فراخوان مقاله و آثار پژوهشی متشکل از شش محور اصلی، طراحی و راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی سه زبانه کنگره، تهیه بانک اطلاعاتی مراکز پژوهشی استادان و محققان، اطلاعرسانی و تبلیغات هدفمند فراخوان کنگره، مکاتبه و تعامل با مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، داوری و ارزیابی و ویراستاری مجموعه مقالات برگزیده کنگره و برنامهریزی برای برگزاری نشستهای تخصصی کنگره در مراکز پژوهشی داخل و خارج از کشور، از جمله اقدامات کمیته علمی بهشمار میآید.
رجبی دوانی در پایان از ارسال ۱۲۸ مقاله به کنگره خبر داد و گفت: از این میان، ۳۲ مقاله برگزیده شد که در کتاب مجموعه مقالات کنگره منتشر میشود. مقالات پذیرششده برای پوستر و چاپ چکیده مقالات، ۲۴ مورد و پنج پنل علمی نیز با حدود ۲٠ مقاله طراحی شده است.
زهراسادات محمدی
انتهای پیام