تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد با اجرای هفت برنامه اساسی
کد خبر: 1447002
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
معاون وزیر تعاون خبر داد:

تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد با اجرای هفت برنامه اساسی

گروه اقتصاد: کلانتری، با اشاره به جزئیات طرح تحول بخش تعاون گفت: ۷ برنامه اساسی این طرح گامی مهم برای رسیدن به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط‌عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید‌حمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار صبح امروز با حضور در نهمین جشنواره تعاونی‌های برتر که در هفته تعاون برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز نزدیک به 170 سال از تأسیس اولین تعاونی در سال 1844 میلادی در انگلستان می‌گذرد، اظهار داشت: در این مدت این نهضت به مثابه موثرترین بستر مشارکت گروه‌های اجتماعی در فرآیندهای توسعه ای از سوی اکثر کشورهای جهان پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: به طوری که امروزه نهضت تعاون با عضویت بیش از 800 میلیون نفر از مردم جهان برای بیش از 100 میلیون نفر ایجاد اشغال نموده است.
معاون تعاون وزیر کار با تأکید بر اینکه پس از گذشت 9 سال از ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل 44 و نزدیک به 7 سال از تصویب قوانین مربوط با این سیاست‌ها هنوز بخش تعاون به جایگاه مورد نظر دست نیافته است، افزود: برای برون رفت بخش تعاون از بن بست‌های اجرایی موجود و براساس توجه به موانع و محدودیت‌های مطالعه شده 7 برنامه اساسی در قالب طرح تحول بخش تعاون را تهیه کردیم.
کلانتری اظهار کرد: ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی بخش تعاون، تقویت تعاملات شبکه‌ای، تأمین نظارت بر تعاونی‌ها، تقویت همکاری‌های بین بخشی، تأمین مشوق‌ها و منابع مالی و توسعه بازار و برند تعاونی‌ها 7 اصل این طرح تحولی است که با همت تعاونگران آن را دنبال می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون سیاست‌های اجرایی اصل 44 منابع مالی و مشوق‌های مناسب و متنوعی برای توسعه بخش تعاون در نظر گرفته شده است، گفت: به دلیل برخی نارسایی‌های اجرایی و محدودیت‌های اعتباری تحقق آن سیاست‌ها تاکنون میسر نشده است. امیدواریم در دولت تدبیر منابع و امکانات لازم برای تحقق اهداف مشخص شده در سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری عملیاتی شود.
معاون تعاون وزیر کار با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی براینکه تعاون چشمه جوشان اشتغال است، تأکید کرد: توزیع عادلانه ثروت، فقرزدایی، اعتماد به دولت و مردم و همچنین شبکه‌های تعاونی از جمله پیامدهای مثبت گسترش این بخش است.
کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 110 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد، گفت: 70 تا 80 هزار تعاونی نیمه فعال در کشور وجود دارد که با بهره گیری از سیاست‌های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، تقویت تعاونی‌های نیمه فعال یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است. چرا که در حال حاضر سهم این بخش تنها 5 درصد در اقتصاد ملی است. و اگر بنا بود در راستای برنامه پنجم توسعه پیش رویم سهم این بخش باید به 25 درصد ارتقا می‌یافت.
وی تعاون را فرصت شکوفایی صنعت دانست و افزود: توسعه تعاون و دستیابی به جایگاه مورد نظر مستلزم همکاری آحاد جامعه و اقشار مختلف اجتماع در فعالیت های اقتصادی و انسجام مشارکت آنها در ساختارهای تعاونی است.

captcha