رهایی از خام‌فروشی، اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت نجات می‌دهد
کد خبر: 2743226
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع مجلس:

رهایی از خام‌فروشی، اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت نجات می‌دهد

گروه اقتصاد: به گفته دهقانی، حرکت در راستای رهایی از خام‌فروشی نفت و تبدیل آن به کالاهای صادراتی، اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت نجات خواهد داد و دسیسه‌های دشمنان را هم خنثی خواهد کرد.

الله‌‌وردی دهقانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تحلیل خود از دلایل کاهش ناگهانی قیمت نفت و تأثیر آن بر اقتصاد ایران پرداخت و اظهار کرد: موضوع وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی از مشکلاتی است که همواره در اقتصاد ایران وجود داشته است و قطعا باید فکری اساسی برای موضوع وابستگی به نفت انجام دهیم و مقام معظم رهبری هم بارها تأکید کردند که باید از اقتصاد تک‌محصولی نجات پیدا کنیم و وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم.

درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی ذخیره شود

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان همواره تلاش برای تحقق این امر را پشت گوش انداختند و نهایتا آنچه که پیش آمد، این است که ما تحریم شدیم و از این منظر آسیب جدی به اقتصاد ما وارد شد و درباره دلایل کاهش ناگهانی قیمت نفت هم باید عرض کنم که هم مسائل سیاسی و توطئه‌ها و هم مسائل اقتصادی و از جمله عرضه و تقاضا در بازار نفت در این کاهش قیمت دخالت دارد اما آنچه مُسَلم است این است که باید اقتصاد ایران را به گونه‌ای سروسامان دهیم که از نوسانات قیمت نفت تأثیر نپذیریم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به پرسشی درباره راهکار کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی اظهار کرد: به نظر بنده زمان آن فرارسیده است که اندک اعتباری که از محل نفت برای بودجه در نظر گرفتیم را قطع کرده و به فکر منابع جدیدی برای جایگزینی این بخش باشیم و درآمدهای حاصل از نفت را در صندوق توسعه ملی ذخیره کرده و فقط در موارد مورد نیاز از این درآمدها استفاده کنیم.

ضرورت رهایی از خام‌فروشی نفت

دهقانی ادامه داد: با وجود این شرایط اگر دولت نیازمند بودجه شد می‌تواند از طریق لایحه یا طرح نمایندگان، کسری خود را از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی جبران کند و به نظرم حرکت در این راستا اقتصاد را از وابستگی به نفت نجات خواهد داد و دسیسه‌های دشمنان هم خنثی خواهد شد.

وی تأکید کرد: البته این را هم باید بگویم که منظور بنده از کاهش وابستگی اقتصاد و بودجه ایران به نفت، عدم تولید نفت نیست بلکه باید به جای خام‌فروشی، نفت را به کالاهایی تبدیل کنیم که در منطقه ما مورد نیاز است و به راحتی هم می‌توانیم چنین کالاهایی را صادر کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: همانگونه که می‌دانیم سالانه صدها میلیون‌ لیتر سوخت به کشورهای همسایه ما قاچاق می‌شود و به نظرم اگر نفت را به سوخت تبدیل کنیم کشورهایی همانند ترکیه، افغانستان و پاکستان کشورهایی مناسبی برای صدور این کالاها هستند و در اینصورت درآمد ما چندین برابر بیشتر از فروش نفت خام خواهد بود.

captcha