تعاون زیرمجموعه‌ نظام اقتصادی اسلام است/ اقتصاد سرمایه‌داری؛ مانع توسعه تعاون
کد خبر: 2788158
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
احمدعلی یوسفی:

تعاون زیرمجموعه‌ نظام اقتصادی اسلام است/ اقتصاد سرمایه‌داری؛ مانع توسعه تعاون

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفی، اقتصاد تعاونی را زیرمجموعه نظام اقتصادی اسلام دانست و اظهار کرد: نگاه مسئولان به تعاون نگاه صحیحی نیست و بخش عمده آن به عدم شناخت پایگاه فکری تعاون در اندیشه‌های اقتصاد اسلامی مربوط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره دلایل عدم توسعه تعاون با وجود اسناد بالادستی در این زمینه اظهار کرد: بنده معتقدم علت اصلی اینکه اقتصاد تعاونی با وجود تأکید قانون اساسی بر رسیدن سهم آن به 25 درصد، در وضعیت کنونی قرار دارد، به باور مسئولان مربوط می‌شود و این باور در میان مسئولان یا وجود ندارد یا باور ضعیفی است.

غلبه بخش خصوصی سرمایه‌داری در اقتصاد کشور

وی ادامه داد: اقتصاد تعاونی، با بخش خصوصی سرمایه‌داری یا سرمایه‌سالاری تفاوت‌های جدی دارد. متأسفانه در کشور ما غلبه با اقتصاد بخش خصوصی سرمایه‌داری و به تعبیر بنده بخش خصوصی سرمایه‌سالاری است. این جریان اصلی‌ترین جریان مانع شکل‌گیری اقتصاد تعاونی به نحو گسترده در کشور ما بوده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: وجود چنین شرایطی باعث می‌شود اقتصاد تعاونی به شکل واقعی در کشور ما شکل نگرفته و آن مقداری هم که شکل گرفته و به معنای واقعی هم نیست، اجازه توسعه پیدا نمی‌کند.

مزایای اقتصاد تعاونی

حجت‌السلام یوسفی در پاسخ به پرسشی درباره مزایای اقتصاد تعاونی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: اگر ما بخواهیم به معنای واقعی فقر را از بین ببریم، شکاف درآمدی را کاهش دهیم، رفاه عمومی را برای همه مردم تأمین کنیم و توسعه عادلانه ثروت را شاهد باشیم، راهی غیر از مدل‌های مردم‌سالاری اقتصادی یا اقتصاد تعاونی نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که اقتصاد تعاونی چه نسبتی با اقتصاد اسلامی دارد؟ تأکید کرد:‌ اقتصاد تعاونی، یکی از زیرمجموعه‌های نظام اقتصادی اسلام است. نظام اقتصادی اسلام دارای چهار بخش با چهار نوع ویژگی شامل بخش خصوصی سرمایه‌محور، بخش تعاونی یا بخش خصوصی عضومحور، بخش خیرخواهانه و بخش دولتی است.

باور مسئولان اقتصادی نسبت به تعاون اصلاح شود

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد تعاونی به عنوان یکی از سه بخش اقتصاد ایران در کنار اقتصاد دولتی و خصوصی و در اقتصاد اسلامی به عنوان یکی از چهار زیرمجموعه اقتصاد اسلامی شناخته می‌شود و بخشی است که در تحقق اهداف نظام اقتصادی اسلام جایگاه رفیعی نسبت به دیگر بخش‌ها دارد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که برای تحقق سهم 25 درصدی تعاون در اقتصاد ملی چه باید کرد؟ گفت: به نظرم یکی از مشکلات در این زمینه، این است که در زمینه تعاون از منظر اسلام تحقیق جامعی انجام نگرفته است که باید چنین اقداماتی صورت گیرد. همچنین باور مسئولان اقتصادی نسبت به بخش تعاونی باید اصلاح شود و به این باور برسیم که این بخش باید تقویت شود که در اینصورت می‌توانیم به توسعه آن هم امیدوار باشیم.

پایگاه فکری تعاون شناخته نشده است

وی تأکید کرد: نگاه مسئولان به تعاون نگاه صحیحی نیست و به نظرم بخش عمده آن به عدم شناخت پایگاه فکری تعاون در اندیشه‌های اقتصاد اسلامی مربوط است و بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کار جامعی در مورد تعاون در اندیشه اقتصاد اسلامی انجام داده‌ام که امیدوارم به زودی منتشر شده و مردم و مسئولان با اهمیت و جایگاه تعاون در اقتصاد اسلامی آگاه شوند.

یوسفی در پایان عنوان کرد: البته منشأ این اقدام، این بود که هنگامی‌که دکتر عباسی، وزیر تعاون بود، مقام معظم رهبری از وی خواست دیدگاه علمای حوزوی برای تقویت تعاون استفاده کند، وی هم با رئیس حوزه علمیه تماس گرفت و درخواست کرد در این زمینه تحقیقات جامعی صورت گیرد. اخیرا هم آیت‌الله بوشهری نامه‌ای به وزیر تعاون فعلی نوشتند که براساس درخواست وزیر وقت تعاون در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام گرفته و پیشنهاداتی برای توسعه تعاون ارائه شده‌ است که امیدوارم این تعامل بین وزارت تعاون و حوزه علمیه تقویت شود.

مطالب مرتبط
captcha