سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پی‌ریزی یک مکتب اقتصادی است
کد خبر: 2822478
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی:

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پی‌ریزی یک مکتب اقتصادی است

گروه اقتصاد: حسن‌بیگی اظهار کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای بلند‌مدت و پی‌ریزی یک مکتب اقتصادی است که اگر علمای اقتصاد ما دست به دست هم دهند و ابعاد مختلف این مکتب را طراحی کنند حتی می‌تواند برای کشورهای دیگر هم الگو باشد.

ابراهیم حسن‌بیگی، رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و عضو ارشد شورای سیاستگذاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی»، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به ارزیابی خود از میزان تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از زمان ابلاغ آن پرداخت و اظهار کرد: ما باید منصفانه قضاوت کنیم و اگر بخواهیم به ظاهر حکم کنیم، مجموعه‌ای کتاب منتشر شده است و اعلام کرده‌اند که ما سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در برنامه‌‌ها لحاظ کرده‌ایم و چیزی کم و کسر نداشته‌ایم اما اینکه آیا اینگونه است یا خیر؟ را باید از رئیس سازمان بازرسی کل کشور جویا شوید.

ابلاغ ساست‌های اقتصاد مقاومتی برای ایجاد انسجام در حوزه‌های مختلف اقتصاد است

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را چه می‌دانید و این موضوع چه ارتباطی با تحریم‌های بین‌المللی دارد؟ اظهار کرد: این برداشت نادرستی است که ما تصور کنیم اقتصاد مقاومتی در مقابل تحریم‌ها ابلاغ شده است بلکه بنده اعتقاد دارم با ابلاغ این سیاست‌ها فرصتی پیش آمد که به  ارزیابی فراز و نشیب‌هایی که از اول انقلاب داشته‌ایم، بپردازیم.
حسن‌بیگی ادامه داد: از اوایل انقلاب تاکنون، سیاست‌های اقتصادی مختلفی، از جمله سیاست‌های تعدیلی در دولت آقای هاشمی‌رفسنجانی و سیاست‌های توزیعی در زمان آقای احمدی‌نژاد وجود داشته است که ملغمه‌ای از مکاتب اقتصادی شرق و غرب بوده است اما ما باید در حوزه اقتصاد به تعادل می‌رسیدم؛ بنابراین مقام معظم رهبری، این سیاست‌ها را ابلاغ کردند که انسجامی در حوزه‌های مختلف اقتصاد برای رشد و پیشرفت کشور توأم با عدالت حاصل شود و بخشی جزئی از آن هم می‌تواند به مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تحریم‌‌ها مربوط شود.

اقتصاد مقاومتی حاصل تجربیات 36 ساله است

عضو ارشد شورای سیاستگذاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی، بیشتر ناظر بر مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌هاست؛ به این معنی که تحولات جهانی که امروزه همه اقتصادها را زیر و رو کرده است طبیعتا اقتصاد ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا این تعبیری که گمان کنیم اقتصاد مقاومتی در مقابل تحریم‌ها ابلاغ شده است و اگر ما به سمت مذاکرات برویم نیازی به اقتصاد مقاومتی نداریم از اساس اشتباه است.
وی ادامه داد: اگر گمان کنیم در مقابل تحریم دو راه شامل رفتن به سمت اقتصاد مقاومتی یا رفتن به سمت مذاکرات وجود دارد قطعا در اشتباهیم. بخش کمی از این سیاست‌ها در مقابل تحریم‌هاست اما بخش اعظم آن حاصل تجربیات 36 ساله انقلاب اسلامی است که ما باید روزی آن را مطرح، مدون و اجرایی می‌کردیم بنابراین باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای کوتاه‌مدت نیست

وی درباره آینده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: به نظرم این سیاست‌ها کوتاه‌مدت نیست هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت نتایج آن دیده شود اما این امر برنامه‌ای بلند‌مدت و پی‌ریزی یک مکتب اقتصادی است که اگر علمای اقتصاد ما دست به دست هم دهند و ابعاد مختلف این مکتب را طراحی کنند حتی می‌تواند برای کشورهای دیگر هم الگو باشد؛ بنابراین این سیاست‌ها فقط در مقابل تحریم‌ها مطرح نشده است اما پاسخ به تحریم‌ها هم هست.
حسن‌بیگی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی هیچ ارتباطی با اقتصاد ریاضتی ندارد و اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری هم توجه کنیم برای اقتصاد مقاومتی ویژگی‌هایی را بیان می‌کنند که این امر در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم آمده است و از جمله آنها درونزایی و برون‌نگری است و ما باید از همه ظرفیت‌های کشور شامل منابع معدنی، موقعیت ژئوپلیتیکی بسیار خوب و سایر امتیازات استفاده کنیم و نگاه ما باید به متبلور شدن این استعدادهای داخلی باشد که البته این امر برون‌نگر هم هست.

ضرورت توانمندی داخلی

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: با توجه به برون‌نگری اقتصاد مقاومتی، چنین اقتصادی چشم خود را به تحولات و فرصت‌های جهانی نمی‌بندد و ما باید با اتکا به توانمندی‌های داخلی از فرصت‌های بیرونی استفاده کنیم. امروزه در علم مدیریت مخصوصا مدیریت راهبردی گفته می‌شود زمانی می‌توانیم از فرصت‌های بیرونی استفاده کنیم که در داخل توانمند باشیم لذا اگر خود را در داخل توانمند نکنیم نمی‌توانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
عضو ارشد شورای سیاستگذاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» تأکید کرد: حال باید دانست که ما زمانی می‌توانیم در مذاکرات هسته‌ای دست بالا را داشته باشیم که در داخل توانمند باشیم؛ لذا تأکید رهبر معظم انقلاب بر استحکام ساخت درونی قدرت از این منظر است چراکه گاهی به جای سرمایه‌گذاری به سمت سیاست‌های توزیعی رفتیم که این امر مشکلات فراوانی را پدید آورده است.

مردم‌محوری اقتصاد مقاومتی

حسن‌بیگی افزود: اقتصاد  مقاومتی، آینده‌نگر و منعطف هم هست. البته منظور از منعطف بودن، این است که شکنندگی ندارد و در مقابل هر مخاطره‌ای می‌تواند انعطاف لازم داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های اقتصد مقاومتی، مردم‌محوری است که البته برای تحقق مردم‌محوری در اقتصاد، سیاست‌های اصل 44 ابلاغ شده است اما اینکه این سیاست‌ها به درستی اجرایی شده باشد جای تأمل دارد .
عضو ارشد شورای سیاستگذاری «کنگره ملی اقتصاد مقاومتی» در پایان تأکید کرد: یکی از اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رسیدن به رفاه عمومی است که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید دارند اما این پیشرفت و رفاه توأم با عدالت بوده و به معنی انباشت سرمایه در یک سو و فقر و تنگدستی در سوی دیگر نیست.

مطالب مرتبط
captcha