هزینه‌های مردم در بودجه ۹۴ افزایش یافته است/ سیاسی‌کاری در اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 2856170
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

هزینه‌های مردم در بودجه ۹۴ افزایش یافته است/ سیاسی‌کاری در اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌لارگانی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در بودجه ۹۴ سرجمع همه مبالغی که دولت از محل عوارض به دست می‌آورد را افزایش داده است و این امر باعث افزایش فشار بر مردم خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت توجه به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال 1394 کل کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم تأکید بسیار زیادی بر مقوله اقتصاد مقاومتی داشته‌ و دارند به نظرم آنگونه که باید و شاید، دولت و مجلس عزم خود را برای تحقق این امر جزم نکره‌اند و به صورت ملموس دیده نمی‌شود که کار فوق‌العاده‌ای برای محقق شدن منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی انجام شده باشد.

وابستگی اقتصاد کشور افزایش یافته است

وی ادامه داد:‌ در ظاهر، صحبت‌هایی وجود دارد که وابستگی ما به نفت کم شده است اما اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که نه تنها کاهش وابستگی نداشته‌ایم بلکه این وابستگی افزایش هم پیدا کرده است و نکته دیگر این است که اکنون در بودجه 94 و مخصوصا توسط کمیسیون تلفیق، مقداری فشار بر مردم بیشتر شده و برخی از هزینه‌هایی که مثلا در زمینه عوارض، قیمت گاز، گواهینامه و امثالهم قبلا تصویب شده بود، در کمیسیون تلفیق بیشتر شده است.

موسوی‌لارگانی تأکید کرد: کمیسیون تلفیق سرجمع همه مبالغی که دولت از محل عوارض به دست می‌آورد را افزایش داده است و هنگامی‌که به مردم فشار بیاید، آنها توان پرداخت این هزینه‌ها را نخواهند داشت. اکنون در برخی مواقع رقم‌های سمت چپ قبض‌های گاز در دست مردم از رقم‌های سمت راست بسیار بیشتر است و این باعث می‌شود مردم نسبت به مسئولان و مجلس بدبین شوند.

دوری از مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی

وی افزود: به نظرم مراد از اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند، این است که وابستگی ما، هم به اقتصاد تک‌محصولی یعنی نفت و هم به واردات کم شود اما در همین روزهای اخیر شنیدیم که واردات خودرو 53 درصد افزایش داشته است و تنها دلیلش این است که با تغییر در نرخ تعرفه‌ها می‌خواهند هزینه‌های دولت را جبران کرده و کسب درآمد کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: چنین اقداماتی باعث می‌شود که تولید داخلی و اشتغال آسیب ببیند؛ درحالی‌که مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما سعی کنیم از تولیدات داخلی استفاده کنیم و به نظرم با این وضعیت، نه تنها در حال حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی نیستیم بلکه با روند فعلی از این مسیر دور خواهیم شد.

ضرورت اقدامات عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

موسوی‌لارگانی در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه اقتصاد مقاومتی از جانب مسئولان سیاسی‌کاری شده است؟ اظهار کرد: اگر بگوئیم سیاسی‌کاری محض شده است، شاید واقعیت را بیان نکرده‌ و حقیقت را کتمان کرده‌ایم و اگر هم بگوئیم در زمینه اقتصاد مقاومتی سیاسی‌کاری نشده است، باز حرف درستی نگفته‌ایم و به نظرم در این زمینه سیاسی‌کاری محض و دوری از سیاسی‌کاری وجود نداشته است.

نماینده فلاورجان در خانه ملت ادامه داد: به نظرم برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهتر است به جای برگزاری همایش، نوشتن‌ کتاب‌ها و مقالات متعدد و سخنرانی‌هایی که انجام می‌شود بهتر است راهکارهای عملی بیان شده و به فرامین رهبر معظم انقلاب در این زمینه عمل شود.

سیاسی‌کاری مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند: چه با همایش و چه بدون همایش، هدف مبارزه با مفاسد اقتصادی است و باید عملا نشان داده شود که با این مفسده‌ای که واقعا برای کشور مضر است مبارزه صورت می‌گیرد و نظر بنده در موضوع اقتصاد مقاومتی هم تا حدودی سیاسی‌کاری صورت گرفته است که می‌تواند مانعی برای تحقق این امر باشد.

مطالب مرتبط
captcha