عزمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد/ استقبال از سیاست‌ها، زبانی است
کد خبر: 1473094
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

عزمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد/ استقبال از سیاست‌ها، زبانی است

گروه اقتصاد: موسوی‌لارگانی با بیان اینکه جدیتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی از جانب مردم و مسئولان وجود ندارد، اظهار کرد: متأسفانه حمایت از این سیاست‌ها صرفا در گفتار مسئولان دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به ارزیابی خود از میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در دستگاه‌های مختلف از زمان ابلاغ سیاست‌های آن پرداخت و اظهار کرد: چند سال است که مقام معظم رهبری بر روی موضوع اقتصاد مقاومتی تکیه دارند و به مسئولان تأکید کردند که تنها راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و مبارزه با تحریم‌ها این است که ما برای اقتصاد مقاومتی اهمیت و ارزش قائل شویم و برنامه‌ریزی‌هایمان براساس سیاست‌های ابلاغی آن باشد.

جدیتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود ندارد

وی ادامه داد: به نظر بنده، اکنون نه تنها در بحث اقتصاد مقاومتی بلکه در دیگر مباحث مهم اقتصادی که چندین سال است مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید داشتند جدیتی که باید می‌داشتیم و پیگیری می‌کردیم را نداریم و این جدیت را چه در دولت، چه مجلس و حتی مردم مشاهده نمی‌کنیم؛ چراکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در سال 93، اقتصاد مقاومتی  نیازمند عزم ملی است. تحقق اقتصاد مقاومتی اینگونه نیست که مصوبه‌ای در مجلس تصویب شود یا دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهد و تصویب کند.

موسوی افزود: اگر به قانون هم عمل نشود چندان لطفی ندارد چون ما دارای قوانین بسیاری هستیم که به آن عمل نمی‌شود لذا با سخن گفتن، برگزاری همایش و....مشکلی حل نخواهد شد بلکه تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند آن است که همه با عزم ملی به میدان آمده و یکی از راهکارهایی که مقام معظم رهبری فرمودند، این بود که مردم نیازهایشان را از تولید داخل تهیه کنند و به نظرم در فرمایش ایشان که دولتمردان را هم خطاب دادند اولویت این است که دولت هم باید در خرید مایحتاج خود اولویت اول را به تولیدات داخلی بدهند.

رانت‌خواران؛ مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسشی درباره میزان موفقیت دولت در تحقق این سیاست‌ها اظهار کرد: اگر تولیدات داخلی خریداری شود چرخ تولید به حرکت درآمده، اشتغال ایجاد می‌شود، وابستگی کمتر شده، ارز از کشور خارج نمی‌شود و ... اما متأسفانه ما زیاد شعار می‌دهیم اما در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنیم. به نظر بنده اگر بگوئیم موفقیتی نبوده است دروغ گفته‌ایم و اگر بگوئیم موفقیت قابل توجه بوده است هم درست نیست و متأسفانه در این  چند ماه که از ابلاغ این سیاست‌ها می‌گذرد ما  تحول و برنامه‌ریزی جدی را مشاهده نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا جهت‌گیری‌ها به سمت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: اکنون به صورت زبانی گفته می‌شود که حرکت‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی است اما افرادی که دست‌شان از رانتی که با واردات به دست می‌آوردند کوتاه می‌شود مقاومت می‌کنند و حاضر نیستند از واردات بی‌رویه‌ای که اقتصاد ما را فلج و برخی صنایع کشور را نابود کرده است دست بردارند؛ مثلا اکنون صنعت پارچه یا کفش کشور به دلیل واردات بی‌رویه در حال تعطیل شدن است.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: این واردات و رانت‌ها برای عده‌ای دارای استفاده‌ها و سودهای بسیار کلانی است بدون اینکه زحمتی را متحمل شوند. این افراد مقاومت کرده و نمی‌خواهند چنین حادثه مهمی ایجاد شود که دولت و مردم به اینکه سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را اجرایی و عملیاتی کنند اشتیاق پیدا کنند  در لفظ‌ها، گفته‌ها و نوشته‌ها از این مباحث سخن به میان می‌آید اما جدیتی که باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد را مشاهده نمی‌کنیم.

مطالب مرتبط
captcha