توجه به فرهنگ، جبهه اقتصادی را تقویت می‌کند/ مصرف‌گرایی؛ مانع توسعه
کد خبر: 1390835
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی:

توجه به فرهنگ، جبهه اقتصادی را تقویت می‌کند/ مصرف‌گرایی؛ مانع توسعه

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام فراهانی‌فرد، توجه به مقوله فرهنگ را عامل تقویت جبهه اقتصادی دانست و اظهار کرد: به نظر بنده مصرف‌گرایی، مانع اساسی کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به هدف‌های خود بوده و پایداری توسعه را در کشورهای توسعه یافته مختل می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فراهانی‌فرد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره دلایل انتخاب توامان اقتصاد و فرهنگ به عنوان شعار سال 93 از جانب مقام معظم رهبری و مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی اقتصاد مقاومتی در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: در چند سال اخیر موضوعات اقتصادی همانند تولید ملی و سرمایه ملی، اصلاح الگوی مصرف یا اقتصاد مقاومتی که در همین ماه‌های اخیر مطرح شد، محوریت‌ انتخاب شعار سال بوده است و این موضوع، نشانگر این است که ما در یک وضعیت خاصی قرار داریم که مقام معظم رهبری به درستی این را متوجه شدند که عمده جهت‌گیری دشمنان ما این است که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی، ما را تضعیف کرده و از پای دربیاورند.

پیشرفت اقتصادی بدون توجه به فرهنگ، بی‌معناست
وی افزود: نشانه‌های این امر هم، در سال‌های اخیر ظاهر شد که بیشترین هجمه‌ای که جبهه استکبار به ما وارد کرد، از جنبه اقتصادی بود. بنابراین مقام معظم رهبری در چند سال اخیر برای تقویت و سامان یافتن جبهه اقتصادی کشور در مقابل جبهه استکبار هر سال یکی از عناوین اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب کرده و در پایان سال گذشته هم موضوع اقتصاد مقاومتی را در همین راستا مطرح کردند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل انتخاب توامان اقتصاد و فرهنگ به عنوان شعار سال اظهار کرد: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که یکی از موضوعات مهم در جبهه اقتصادی، موضوع فرهنگ به معنای عام است، برای اینکه مقوله فرهنگ در عرصه‌های اقتصادی هم بسیار تاثیرگذار است و بدون توجه به این مسئله؛ چون ما در حال پیگیری یک انقلاب اسلامی هستیم و مسئله ارزش‌ها و فرهنگ برای ما اساسی است، پیشرفت صرف اقتصادی بدون توجه به فرهنگ برای ما بی‌معنا است.

دوری از اسراف و تبذیر، جبهه اقتصادی ما را تقویت خواهد کرد
فراهانی‌فرد، داشتن بهترین اقتصاد بدون توجه به مسائل فرهنگی را بی‌‌فایده دانست و تاکید کرد: حتی تقویت جبهه اقتصادی بدون توجه به مسائل فرهنگی امکان‌پذیر نیست، چون بسیاری از آسیب‌هایی که اکنون در اقتصاد کشور ما وجود دارد از ناحیه مسائل فرهنگی است؛ به طور مثال گرایش به مصرف کالاهای خارجی، یک مسئله فرهنگی است و اگر ما بتوانبم فرهنگ دینی و اسلامی خود را تقویت کنیم در گرایش مردم به سمت تولید داخلی، مصرف کالاهای داخلی و در تقویت اقتصاد بسیار موثر است.
وی دوری از اسراف و تبذیر و قناعت در مصرف را نیز موضوعاتی فرهنگی که می‌تواند جبهه اقتصادی ما را تقویت کند دانست و عنوان کرد: علاوه بر اینکه باید مردم این مقوله‌های فرهنگی که بر اقتصاد تاثیرگذار است را سرلوحه کار خود قرار دهند، تولید‌کنندگان ما هم کارشان را یک عبادت فرض کرده و بر اساس فرمایش پیامبر اکرم(ص) که بر انجام کار به بهترین وجه ممکن تاکید کرده‌اند عمل کنند و طبیعتا این مهم، یک مسئله فرهنگی است که آثار اقتصادی دارد. همچنین فعالیت مناسب کارمندان، کارگران و مسئولین، فعالیت فرهنگی می‌طلبد که نتیجه اقتصادی دارد.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی ادامه داد: در سده بیستم، اقتصاد غرب به مرحله شکوفایی و تولید انبوه رسید و در همین دوران برای یافتن بازار محصولات، اخلاق اقتصادی به سمت مصرف‌گرایی تغییر جهت داد و هدف مستقیم این تغییرات، اقتصادهایی را نشانه گرفت که هنوز در پله‌های اولیه توسعه بودند. به نظر بنده مصرف‌گرایی، مانع اساسی کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به هدف‌های خود بوده و پایداری توسعه را در کشورهای توسعه یافته مختل می‌سازد. بنابراین مواجهه مناسب با این پدیده فرهنگی که تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد کشور دارد، برای تحقق شعار سال و اهداف موردنظر مقام معظم رهبری، ضرورت دارد.

دفاع مقدس؛ نمونه موفق مدیریت جهادی
وی ادامه داد: بنابراین دلیل اینکه مقام معظم رهبری بحث فرهنگ را در کنار اقتصاد و آن هم با مدیریت جهادی مطرح کردند، این است که ایشان به درستی دریافتند که جبهه اقتصادی، بدون توجه به فرهنگ تقویت نخواهد شد و دشمن، آسیب‌پذیری ما را هم در مباحث فرهنگی و هم اقتصادی دیده و دنبال کرده، اما همان‌گونه که ایشان عنوان کردند، مبارزه با این هجمه، نیاز به مدیریت جهادی دارد و با مدیریت معمولی قابل تحقق نیست. اگر بخواهیم مدیریت جهادی را تشریح کنیم، زمان دفاع مقدس بهترین نمونه برای چنین مدیریتی است. این دفاع، یک حرکت فراگیر در کلیه اقشار بود که توانست آن پیروزی‌های ارزشمند را برای ما به بار آورد.
فراهانی‌فرد ادامه داد: وقتی که در دوران دفاع مقدس برای دفاع از ارکان دین و تمامیت ارضی کشور، مقوله جهاد مطرح شد، تلاش‌ها در همه ابعاد گسترده‌تر‌ شد. بنابراین اکنون برای تحقق شعار سال و محورهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، باید همان تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌ها که در دوران دفاع مقدس انجام شد، تکرار شود و نگاه به مدیریت جهادی یک نگاه معمولی و شعاری نباشد. امروزه، عمل و حرکت جهادی مسئولین، مصرف‌کننده و تولید کنندگان کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

برخورد شعاری؛ مهم‌ترین چالش پیش‌روی اقتصاد مقاومتی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین چالش پیش‌روی اقتصاد مقاومتی در سال 93 اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این‌که مقام معظم رهبری فرمودند: «در سال 92 حماسه اقتصادی محقق نشد» این است که بسیاری از برخوردها برای تحقق این امور به صورت شعاری و غیرعملی است و مهم‌ترین چالشی هم که می‌تواند باعث ناکامی اقتصاد مقاومتی شود همین برخورد شعاری با این امور است؛ بنابراین اگر بخواهیم فرمایشات ایشان را عملی کنیم، باید از حالت شعاری خارج شده و به سمت عملگرایی برویم و با آنچه که در توانمان هست در این جهت گام برداریم.

مطالب مرتبط
captcha