فساد از مهم‌ترین آسیب‌ها به اقتصاد مقاومتی است/ پرهیز از سیاست‌زدگی در اقتصاد
کد خبر: 1385072
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس؛

فساد از مهم‌ترین آسیب‌ها به اقتصاد مقاومتی است/ پرهیز از سیاست‌زدگی در اقتصاد

گروه اقتصاد: یوسفیان‌ملا تأکید کرد: در هر نقطه‌ای از اقتصاد کشور که فساد نفوذ پیدا کند باعث آسیب به اقتصاد مقاومتی خواهد شد و مقام معظم رهبری بر همین اساس بر مبارزه با فساد تاکید دارند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بحث درباره برخی از محورهای اقتصادی مقاومتی همانند درون‌زا و برون‌گرایی و جایگاه اصلاح و تقویت نظام مالی کشور پرداخت و اظهار کرد: منظور  از درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی، این است که ما آنچه در درون هست را تقویت کنیم و تا آنجا که می‌توانیم اقتصاد خود را نسبت به بیرون بی‌نیاز کنیم.

درون‌زایی اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه به تولید داخلی است
وی افزود: یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، این است که از واردات کالای لوکس و غیرضروری به داخل کشور جلوگیری کنیم. کشوری که مردمش با مشکلات عدیده اقتصادی گریبانگیر هستند، ظرفیت این را ندارد که برخی از مردمش، خودروی یک‌ونیم میلیاردی سوار شوند.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای پیشبرد محور درون‌زایی اقتصاد مقاومتی که یکی از محورهای مهم سیاست‌های ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری است، باید به تولید داخلی توجه کرده و آن را تقویت کنیم و نسبت به بیرون، حداقل واردات و حداکثر صادرات را داشته باشیم. باید تولید را افزایش و مصرف را کاهش دهیم. با ایجاد چنین زمینه‌ای می‌توانیم به  اقتصاد مقاومتی ‌برسیم.

اقتصاد مقاومتی نیازمند زمینه‌سازی سالم است
وی افزود: بعد از این زمینه‌ساز، باید تولید را به صورت جدی مدنظر خود قرار دهیم. در بعد مصرفی نیز باید به سمت مصرف کالاهای داخلی سوق پیدا کنیم و خرید کالاهای خارجی به خصوص کالاهای لوکس و تشریفاتی را به حداقل میزان خود برسانیم. این‌ها مواردی هستند که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر آن‌ها تاکید فراوانی شده است و منظور از درونزا بودن اقتصاد مقاومتی، انجام اقداماتی از این قبیل است.
نماینده مردم آمل در خانه ملت عنوان کرد: هنگامی‌که زمینه اقتصاد مقاومتی فراهم شود، سرمایه‌گذاران هم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. زمینه‌ سالم، یعنی مقابله با فساد در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله تولید، نظام پولی و بانکی و دیگر بخش‌ها، از اولویت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است که در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بر آن تکیه شده است.

نظام مالی کشور سیاست‌زده است
وی بیان کرد: اگر بسترسازی سالم نباشد، زمینه فساد به وجود می‌آید. همچنین هر چه تولید کم شود، نتیجه مثبتی نخواهیم دید. حتی اگر تولیدات داخلی صورت گیرد، اما مردم ما به سمت مصرف کالاهای تشریفاتی خارجی گرایش پیدا کنند، باز هم فایده‌ای حاصل نخواهد شد. لذا توجه به تولید داخلی و جلوگیری از واردات غیرضروری، اصلی مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
یوسفیان‌ملا در ادامه به موضوع اصلاح و تقویت نظام مالی کشور در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد و نظام مالی کشور سیاست‌زده است. تا سیاست را از نظام مالی کشور دور نکنیم این نظام مالی اصلاح نمی‌شود نظام مالی کشور اکنون ابزاری سیاسی است و افراد و گروه‌های مختلف از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده می‌کنند.

نگاه انتخاباتی بر اقتصاد کشور حاکم است
وی افزود: با کمال تاسف باید گفت هر کسی می‌خواهد بگوید من نرخ تورم را پائین آوردم و فلان دولت سیاست‌های اشتباهی را در پیش گرفت و اجرا کرد و همه این سخنان و اقدامات هم به دلایل انتخاباتی انجام می‌شود. تا نگاه انتخاباتی از اقتصاد کشور ما گرفته نشود مشکلات کنونی اقتصاد حل نمی‌شود و از تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم جلوگیری خواهد شد. امروزه هرکسی که می‌خواهد کار اقتصادی انجام دهد نگاه به صندوق رای دارد و می‌خواهد بداند که آیا کاری که می‌کند صندوق‌های رای‌اش را پر می‌کند یا خیر؟.
نماینده مردم آمل در مجلس تصریح کرد: در هر نقطه‌ای از اقتصاد کشور که فساد نفوذ پیدا کند باعث آسیب به اقتصاد مقاومتی خواهد شد و مقام معظم رهبری بر همین اساس بر مبارزه با فساد تاکید دارند و قانون ارتقای سلامت اداری برای کمک به اجرای هرچه سریعتر این مقوله اقتصادی وضع شده است. در نظام مالی کشور نیز مشکلات فراوانی وجود دارد که باعث مطرح شدن اصل اصلاح این سیستم از جانب مقام معظم رهبری شده است.

سیاست را از اقتصاد دور کنیم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: دین، وجدان و شرف ما باید به میدان بیاید و این مسئله دیگر زوری و دستوری نیست. اگر ما خدا را در نظر نگیریم و سیاست را از قضاوت، اقتصاد و مسائل اجتماعی دور نکنیم و سیاست را فقط  برای سیاست و اقتصاد را برای اقتصاد نبینیم مشکلات کشور حل نشده و اهداف سیاست‌های اقتصادی مقاومتی نیز محقق نخواهد شد.

مطالب مرتبط
captcha