گزارش اولیه اقتصاد مقاومتی تا پایان ماه جاری تقدیم مجلس می‌شود
کد خبر: 1425388
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی:

گزارش اولیه اقتصاد مقاومتی تا پایان ماه جاری تقدیم مجلس می‌شود

گروه اقتصاد: فولادگر اظهار کرد: گزارش اولیه کمیسیون حمایت از تولید ملی در مورد اقتصاد مقاومتی که با همکاری دولت و مجلس نگاشته شده است تا پایان ماه جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره ارائه گزارش اولیه اقتصاد مقاومتی به مجلس اظهار کرد: از همان روزی که این سیاست‌ها ابلاغ شد در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، دستور اصلی خود را بر همین موضوع گذاشتیم و کمیسیون‌های دیگر مجلس هم متناسب با وظیفه‌ خود فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام دادند. مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارش خوبی در این زمینه تهیه کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره جمع‌بندی اصلی این گزارش اظهار کرد: جمع‌بندی ما بر روی این موضوع خواهد بود که وظیفه اصلی مجلس در این زمینه چیست؟ آیا قانونگذاری نیاز هست یا نه؟ و این مسائل هم توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و هم توسط کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار گرفت و در بررسی‌های زیادی که انجام دادیم متوجه شدیم قانون متناسب با اکثر بندهای اقتصاد مقاومتی وجود دارد اما برخی از این قوانین اجراء شده و برخی دیگر اجراء نمی‌شود.
وی ادامه داد: اکنون تلاش ما بر این است که اگر قانونی اجرا نمی‌شود آن را پیگیری کنیم و اگر اجرا می‌شود بررسی کنیم که آیا مفید هست یا خیر؟ اگر نیازی به اصلاح دارد اصلاح شود، یا اگر خود قانون و برخی بخشنامه‌های اجرایی وجود دارند که مخل و مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند بررسی و اصلاح شوند.
فولادگر در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین جدیدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تصویب شود؟ اظهار کرد: اگر همه این موارد را بررسی کردیم و بعد نیاز به قانونگذاری بود، برای تاسیس قانون جدید اقدام می‌کنیم؛ وگرنه قانون جدیدی را تصویب نخواهیم کرد و این جمع‌بندی گزارشی است که قرار است به مجلس ارائه شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دستگاه‌های مختلف برای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برنامه دستگاه‌های اجرایی برای اقتصاد مقاومتی نیز آماده شده است، برخی از این برنامه‌ها در جلسه شورای اقتصاد به تصویب رسیده و مابقی آن هم در جلسه آینده شورای اقتصاد تصویب خواهد شد؛ بنابراین برنامه‌های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی هم مشخص است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: وظایف بخشی دولت هم در این گزارش مشخص شده و حاصل تلاش دولت و مجلس باید این باشد که حالا برای تحقق این 24 بند، چه باید کرد؟ و مشخص شود که چه در بعد قانونگذاری، چه در بعد نظارت و چه در اجراء، روش تحقق اقتصاد مقاومتی چگونه است؟
وی در پایان اظهار کرد: این گزارش با همکاری دولت و مجلس و استفاده از نظر کارشناسان نگاشته شده و آن را تا آخر تیرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد.

مطالب مرتبط
captcha