حاکمیت تئوری مرکز ـ پیرامون بر تفکر برنامه‌ریزان؛ مانع تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3327557
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
غلامعلی معصومی‌نیا بیان کرد:

حاکمیت تئوری مرکز ـ پیرامون بر تفکر برنامه‌ریزان؛ مانع تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: تئوری مرکز ـ پیرامون هنوز هم در عرصه عمل بر تفکر برخی برنامه‌ریزان اقتصادی حاکم است و این امر مانعی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره رویکردهای مختلف نسبت به اقتصاد مقاومتی و راه‌های تحقق توسعه اقتصادی پرداخت و اظهار کرد: راجع به اقتصاد مقاومتی دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که ابتدا درک ما از اقتصاد مقاومتی و نکته دیگر تأکید رهبر معظم انقلاب در عید نوروز در حرم امام رضا(ع) مبنی بر وجود دو تفکر درباره اقتصاد مقاومتی در کشور ماست.

تلاش برخی افراد برای حرکت در مسیر اقتصادهای غربی

وی افزود: یکی از این تفکرات، نگاه به بیرون و دیگری نگاه به درون در عرصه اقتصاد است. نگاه به درون همان نگاه طرفداران اقتصاد مقاومتی و نگاه به بیرون نگاه افرادی است که راه نجات اقتصاد کشور را توجه به اقتصادهای غربی می‌دانند و معتقدند باید پیشرفت اقتصادی خود را به کشورهای قدرتمند و اقتصاد جهانی گره بزنیم.

معصومی‌نیا تأکید کرد: تا هنگامی‌که متصدیان اقتصادی و برنامه‌ریزان ما واقعا معتقد به تز اقتصاد مقاومتی نشوند، همه تلاش‌ها برای تحقق توسعه اقتصادی بی‌فایده است. در دولت‌های گذشته به صورت عمده این تفکر حاکم بوده است که ما باید در اقتصاد جهانی حل شویم؛ چراکه آنها مرکز و ما پیرامون هستیم و این تئوری مرکز و پیرامون هنوز هم در عرصه عمل بر تفکر برخی  برنامه‌ریزان اقتصادی حاکم است.

دیدگاه طرفداران نگاه به بیرون در عرصه اقتصادی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال به تشریح این موضوع پرداختند؛ چراکه چنین افرادی معتقدند امروزه دوران اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی به پایان رسیده است و اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که اگر ما در مجموعه آنها وارد نشویم نمی‌توانیم موفق شویم.
وی افزود: چنین افرادی معتقدند معادلات پیچیده اقتصادی دنیا به حدی رسیده است که ما فقط می‌توانیم به عنوان پیرامون آنها به جایی برسیم؛ بنابراین اگر هم برخی از افراد در ظاهر از اقتصاد مقاومتی حمایت می کنند به این دلیل است که فضای موجود در کشور فضای توجه به اقتصاد مقاومتی است اما متأسفانه این افراد در عرصه عمل هیچ همراهی برای موفقیت اقتصاد مقاومتی انجام نمی‌دهند.

همه مسائل اقتصادی را به تحریم‌ها گره نزنیم

وی عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که اکنون وجود دارد این تفکر است که با موفقیت مذاکرات و رفع تحریم‌ها همه مشکلات اقتصادی ما برطرف می شود و آینده نشان خواهد داد که اگر هم توافق صورت گرفت و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به تعهدات خود پرداختند و تحریم‌ها رفع شد، باز هم به سرخط  بر می‌گردیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: قبلا که اقتصاد ما تحریم نبود یا کمتر از الان تحریم بودیم، نفت را می‌فروختیم و نیازهای خود را برطرف می‌کردیم و الان هم به احتمال زیاد همان سیر گذشته تکرار می‌شود؛ بنابراین باید با تفکر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خود را نجات دهیم.

مفهوم اقتصاد مقاومتی

معصومی‌نیا در پایان گفت: دلیل این سخن این است که اقتصاد مقاومتی، عبارتست از اینکه ما بتوانیم اقتصاد خود را به مرحله‌ای برسانیم که هم نیازهای خود را با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های داخلی تأمین کنیم و هم اینکه از فشارها و آسیب‌های خارجی مصون بمانیم.

مطالب مرتبط
captcha