مستندات قرآنی اقتصاد مقاومتی/ لزوم ممانعت از تسلط اقتصادی کفار بر جهان اسلام
کد خبر: 3330237
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰
غلامعلی معصومی‌نیا تشریح کرد:

مستندات قرآنی اقتصاد مقاومتی/ لزوم ممانعت از تسلط اقتصادی کفار بر جهان اسلام

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: از نظر قرآن کریم، سلطه کفار بر مسلمانان همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی را شامل می‌شود و اگر از این اتفاق ممانعت نکنیم خلاف دستورات قرآن عمل کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان برخی مستندات قرآنی و روایی اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: بنده در مورد مستندات روایی اقتصاد مقاومتی بارها این حدیث امیرالمؤمنین(ع) را اعلام کرده‌ام که می فرمایند: «احتج الی من شئت تکن اسیره؛ محتاج هرکسی که می‌خواهی باش اما اسیر او خواهی بود».

لزوم رهایی از وابستگی‌های اقتصادی

وی افزود: همچنین ایشان می‌فرمایند: «استغن عن من شئت تکن نظیره، احسن الی من شئت تکن امیره؛ از هر کس که می‌خواهی بی‌نیاز باش تا مثل او گردی، به هر کسی که می‌خواهی نیکی کن تا امیر او شوی». این جملات بیانگر لزوم رهایی از وابستگی و از جمله وابستگی‌های اقتصادی است.

فعالیت‌های گسترده حضرت علی(ع) درعرصه اقتصادی

معصومی‌نیا افزود: در سوره مبارکه هود آمده است «خداوند شما را خلق کرد و از شما خواست زمین را آباد کنید».  همچنین خداوند در سوره مبارکه ابراهیم آیه 34 می‌فرمایند: «وَآتَاکُم مِّن کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ؛ و از هر چه از او خواستید به شما عطا کرد و اگر نعمت‏ خدا را شماره کنید نمى‏‌توانید آن را به شمار درآورید قطعاً انسان ستم‏‌پیشه ناسپاس است». دلیل بیان این‌همه آیات که ما را به کار و تلاش دعوت کرده این است که باید تلاش خود را به کار گیریم تا این توانایی‌ها را به فعلیت برسانیم و محتاج بیگانگان نباشیم.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله؛ کسی که با داشتن آب و خاک، باز هم فقیر باشد از رحمت خداوند متعال دوراست». منظور از این سخن، لزوم استفاده از همه امکانات اقتصادی برای رهایی از وابستگی است و سیره اقتصادی امیرالمؤمنین(ع) نیز نشان می‌دهد که ایشان بیشترین فعالیت اقتصادی را انجام می‌دادند.

تأکید قرآن بر نفی سلطه کفار بر مسلمانان

معصومی‌نیا اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که تا زمان امام باقر(ع) مسلمانان پول رایج خود را از روم وارد می‌کردند و بعدها که عالم اسلام با رومیان مشکل پیدا کرد، امپراطور روم، مسلمانان را تحریم کرد و در این زمان هشام بن عبدالملک که با امام محمد باقر(ع) خصومت هم داشت از ایشان درخواست کمک کرد و امام باقر(ع) پیشنهاد کردند که صنعتگران را جمع کرده و خودتان سکه ضرب کنید؛ این‌گونه بود که مسلمانان از رومیان بی‌نیاز شدند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: همچنین در قرآن درباره لزوم رهایی از وابستگی اقتصادی و نفی سلطه کفار بر مسلمانان آمده است: «وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هرگز بر [زیان] مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (النساء/ 141). همچنین‌ آمده است: «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ و اگر مؤمنید سستى مکنید و غمگین مشوید که شما برترید»(آل‌عمران/139).

وی در پایان تأکید کرد: اگر از همه ابعاد به این آیات و روایات و مخصوصاً دو آیه آخر بنگریم متوجه خواهیم شد که این سلطه، همه زمینه‌ها از جمله سلطه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی را شامل می‌شود و منظور این است که اگر دشمنان اسلام کوچک‌ترین سلطه‌ای بر ما داشته باشد، خلاف دستورات قرآنی عمل کرده‌ایم.

مطالب مرتبط
captcha