انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق
کد خبر: 3933746
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق

شماره 60 فصلنامه اخلاق منتشر شد و در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

انتشار شماره جدید فصلنامه اخلاق

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان اظهار کرد: در پژوهش‌های معاصر، نگرش دانشمندان به دانش اخلاق با نگرش دانشمندان سلف به این دانش متفاوت است.

وی افزود: در گذشته مبحثی به نام فلسفۀ اخلاق وجود نداشت و دانش اخلاق به اخلاق هنجاری منحصر بود، در حالی که در پژوهش‌های امروزی، اخلاق به سه بخش اخلاق توصيفی، اخلاق هنجاری و فرا اخلاق تقسيم می‌شود.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده گفت: در اخلاق توصيفی داوری راه ندارد و اخلاق يک دين يا يک قوم يا يک ملت و يا فرد خاصی به شيوۀ تاريخی تبیین می‌شود.

وی تصریح کرد: مهمترين بخش اخلاق، اخلاق هنجاری است که در گذشته، قواعد اخلاقی و راه کسب فضايل و پرهیز از رذايل اخلاقی را بيان مي‌کرد و اکنون، با گستردگی بيشتر، به اخلاق کاربردی و حرفه‌ای و موضوعات جديد نيز می‌پردازد.

 احمدیان گفت: فرا اخلاق به يک معنی همان فلسفۀ اخلاق است که با شيوه‌ای نقادانه به بازتعريف بنيان‌های اخلاق و خوب و بد و بايد و نبايد که از ديدگاه دانشمندان سلف اخلاق پذيرفته شده بود روی آورده است.

وی عنوان داشت: در اين شماره، چهار مقالۀ «الگوی عفاف برمبنای تحلیل محتوایی سوره نساء»، «پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات»، «سورۀ حجرات (سورۀ اخلاق) الگویی برای زندگی خانوادگی» و «اخلاق حرفه ای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی»، در بخش اخلاق هنجاری، و دو مقالۀ «مدیریت سود به‌منزلۀ موضوعی اخلاقی با توجه به نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ» و «تحلیل رابطۀ رویکرد اخلاق فلسفی اسلامی با فلسفۀ اخلاق معاصر» در بخش فرا اخلاق یا فلسفۀ اخلاق جای می‌گیرند.

رییس پژوهشکده الهیات و خانواده در پایان گفت: با توجه به گستردگی دانش اخلاق در پژوهشهای معاصر ضرورت دارد فرهيختگان علاقه‌مند به دانش اخلاق، همۀ حوزههای اين دانش را با بهره از فرهنگ غنی اسلامی ايرانی بکاوند و گسترش علوم انسانی را در اين عرصه نمايان سازند.

علاقه مندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.

انتهای پیام
captcha