هسته‌های فن‌آور قرآنی حمایت می‌شوند
کد خبر: 3966340
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳

هسته‌های فن‌آور قرآنی حمایت می‌شوند

مدیرکل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در پروژه حمایت از هسته‌های فن‌آور قرآنی، از افراد و گروه‌هایی که محصول یا خدمت فناورانه تولید می‌کنند، در ابعاد و عرصه‌های مختلف حمایت به عمل می‌آید.

حمایت از هسته‌های فن‌آور قرآنی در دستورکار دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد

اباذر جعفری، مدیرکل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این دفتر در راستای ترویج مباحث و فعالیت‌های قرآنی، حمایت از هسته‌های فن‌آور قرآنی است، اظهار کرد: هسته‌های فن‌آور قرآنی به مجموعه‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از تکنولوژی روز و فناوری‌های نوین در عرصه ترویج معارف و مباحث قرآنی فعالیت می‌کنند. فعالیت‌های روتین و معمول ما، ترویج قرآن و اعزام مبلغان قرآنی به سراسر کشور است و حمایت از کسانی که خود مبلغ دین به‌معنای روحانی نیستند، ولی علاقمند هستند و از سر احساس وظیفه در این عرصه فعالیت می‌کنند، لازم و ضروری است؛ به همین دلیل این برنامه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تعریف شده که با عنوان حمایت از هسته‌های فن‌آور قرآنی در قالب ارائه محصول یا خدمت فناورانه انجام می‌شود.

وی افزود: این حمایت‌ها، برنامه‌ای منظم و مدون محسوب می‌شود که از سه سال پیش تاکنون در حال اجرا است و هر سال متقاضیان شناسایی و براساس نوع فعالیت‌شان از آنها در عرصه‌های مختلف حمایت می‌شود. شاید تصور غالب راجع به حمایت، معطوف به نوع مادی و معنوی آن باشد، در حالی‌که حمایت‌های این برنامه فراتر است، یعنی چه بسا افرادی علاقمند به فعالیت در حوزه قرآن باشند، ولی به‌لحاظ محتوایی دانش کافی در اختیار نداشته باشند، به همین دلیل حمایت محتوایی نیز در این برنامه در نظر گرفته شده است، یا اینکه در صورت در اختیار داشتن محتوا، نیاز به مشاوره در خصوص نحوه ارائه آن داشته باشند که این مورد نیز جزو موارد حمایتی برنامه است و در مجموع، 10 تا 12 مدل حمایتی نظیر حمایت‌های مادی، معنوی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، خرید محصول و ... وجود دارد.

مدیرکل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری توانستیم از آن حمایت کنیم، نرم‌افزار مربیان قرآن است. هر چند مربیان قرآن فعالیت‌های خوبی در زمینه آموزش قرائت و حفظ قرآن انجام می‌دهند، ولی هیچ‌گاه نرم‌افزار یا سامانه‌ای برای مدیریت جلسات خود و فرایند آموزش و پیشرفت قرآن‌آموزان نداشتند تا اینکه گروه «اهل قرآن» نرم‌افزاری با عنوان مربیان قرآن طراحی کرد که نسخه اندروید آن در فروشگاه‌های دیجیتالی مختلف قابل دسترس است و ابزاری برای مربیان قرآن به‌منظور تسهیل، پیگیری و توسعه آموزش قرآن در جلسات محسوب می‌شود.

جعفری ادامه داد: محصول دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم، نرم‌افزار قطار قرآنی برای گوشی‌های هوشمند است که برای آموزش قرآن به کودکان در قالب بازی‌های جذاب کاربرد دارد. در این نرم‌افزار، کودکان با استفاده از هشت مدل بازی مثل جورچین، رنگ‌آمیزی و ... سوره‌هایی را از آخر قرآن حفظ می‌کنند که هم باعث لذت‌بخش بودن آموزش قرآن برای آنها می‌شود و هم جنبه آموزشی قرآن را تقویت می‌کند که در فروشگاه‌هایی مثل کافه بازار قابل دسترسی است.

وی تصریح کرد: ما از محصولاتی که تولید آنها به سرانجام رسیده یا مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، حمایت می‌کنیم و خودمان تولیدکننده محصول نیستیم، بلکه از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم. در واقع افراد و گروه‌ها می‌توانند نمونه تولید شده محصول یا طرح آن را با میزان پیشرفت بالای 80 درصد برای ما ارسال کنند تا پس از بررسی، متناسب با نیازهای حمایتی‌شان و اولویت‌بندی حمایت‌های مالی، از آنها حمایت شود. در سه سال گذشته، هر سال توانسته‌ایم از حدود هشت محصول به‌عنوان محصولات منتخب حمایت مادی انجام دهیم و البته محصولاتی که از حمایت‌های معنوی، محتوایی، مشاوره‌ای و اطلاع‌رسانی استفاده کرده‌اند، در هر سال بالغ بر 30 محصول بوده است، یعنی در مجموع نزدیک به 100 محصول را به‌صورت عمومی مورد حمایت قرار داده‌ایم.

مدیرکل تبلیغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم درباره نحوه دسترسی به محصولات، بیان کرد: سامانه‌ای با عنوان سبد قرآنی وجود دارد که محصول ویژه دفتر تبلیغات اسلامی برای فعالیت‌های قرآنی است. در این سامانه، نوع فعالیت‌ها ثبت شده و علاوه بر این، اکثر محصولات و خدمات مورد حمایت به‌صورت عمومی در فضای مجازی و فضاهای عرضه محصولات قرآنی وجود دارند، ولی به‌صورت منسجم‌تر، فروشگاه سبد قرآنی به‌عنوان محلی که اکثر این محصولات و خدمات را گردآوری کرده و گزارشی از فعالیت‌ها ارائه داده است، توصیه می‌شود.

انتهای پیام
captcha