گشایشی در حل مشکلات مؤسسات قرآنی نشده است
کد خبر: 3972495
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

گشایشی در حل مشکلات مؤسسات قرآنی نشده است

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان گفت: با وجود وعده‌هایی که برای حل مشکلات مؤسسات قرآنی به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا داده شده، عملاً اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده و فعالیت چندین مؤسسه در روستاها و شهرهای محروم به تعطیلی کشانده شده است.

مشکلات مؤسسات قرآنی

حسین خاکساری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: برنامه‌های اتحادیه استان در سال جدید شامل برنامه‌هایی است که اتحادیه کشوری ابلاغ می‌کند، مثل برگزاری دوره‌های آموزشی و دوره‌های تربیت مربی قرآن و خود اتحادیه استانی به‌دلیل مشخص نبودن منابع و امکانات مالی و بودجه مربوطه، رأساً برنامه‌ای اجرا نمی‌کند، مگر برنامه‌هایی که همراه با بودجه از مرکز به آن ابلاغ شود.

وی افزود: برنامه‌های ابلاغی از مرکز برای سال جدید، برگزاری دوره‌های آموزش عمومی، تربیت مربی حفظ قرآن، توانمندی مدیران مؤسسات و جشنواره محصولات مجازی در حوزه قرآن و انتخاب مؤسسات برتر در این زمینه را شامل می‌شود که همه این برنامه‌ها به‌صورت سهمیه‌ای و برای مؤسسات واجد شرایط در حال اجراست.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان اصفهان درباره وضعیت فعالیت‌ها و مؤسسات قرآنی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، گفت: با شیوع بیماری کووید 19 و تعطیلی کلاس‌های حضوری و اخذ شهریه، مؤسسات قرآنی با ضرر و زیان زیادی مواجه شدند. در خصوص آموزش مجازی نیز بسیاری از مؤسسات فاقد ساختار لازم برای این نوع آموزش هستند تا جایگزین دوره‌های حضوری شود، به‌خصوص در روستاها و شهرهای محروم.

خاکساری اضافه کرد: سامانه‌ای متمرکز مثل سامانه شاد برای آموزش قرآن در کشور ایجاد نشده است تا مؤسسات بتوانند از این بستر برای فعالیت‌های آموزشی خود استفاده کنند و هر مؤسسه‌ای کار مختصری انجام می‌دهد که زیاد نتیجه‌بخش نیست. از طرف دیگر، بسیاری از مؤسسات در یک فضای استیجاری فعالیت می‌کنند و چون با مشکلات مالی مواجه شده‌اند، توان پرداخت اجاره را ندارند و با بالا رفتن نرخ اجاره‌ها، مجبور به تعطیلی مکان فعالیت خود شده‌اند. دولت در دوران شیوع کرونا از اقشار مختلف حمایت به عمل آورده، ولی در خصوص فعالیت‌های قرآنی بستر مناسبی را ایجاد نکرده است و هر چند سامانه‌هایی برای دریافت وام و تسهیلات مشخص شده، ولی مؤسسه‌ای موفق به انجام این کار نشده است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و با وجود وعده‌هایی که برای حل مشکلات ناشی از این پدیده داده شده، عملاً اتفاق خاصی برای مؤسسات قرآنی رخ نداده است و چندین مؤسسه در روستاها و شهرهای محروم مجبور به تعطیلی کامل فعالیت‌های خود شده‌اند.

انتهای پیام
captcha