مرتضی بشیری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، درباره برنامههای این مؤسسه در سال جاری، اظهار کرد: برنامههای معمول و روزمره مؤسسه بینه شامل دورههای استعدادیابی و آموزش قرائت قرآن ویژه پسران 7 تا 14 سال و جلسات هفتگی استاد شاهمیوه در سال جاری نیز همچون گذشته برقرار است و علاوه بر این، برنامههای جدیدی نیز تدوین شده که بخشی از آنها از اواخر سال گذشته به مرحله اجرا درآمده است، از جمله فراخوان قرآنآموزان فارغالتحصیل شده برای شرکت در یکسری کارگاههای تکمیلی بهمنظور حفظ ارتباط با آنها و ارتقای سطح این قرآنآموزان تا بتوانند در طرح طبقهبندی قاریان و اساتید که از سوی شورای عالی قرآن برگزار و معادل آن مدرک اعطا میشود، شرکت کنند. ضمن اینکه از میان این قرآنآموزان میتوانیم کادر اجرایی و مربیان مورد نیاز برای مؤسسه را نیز انتخاب کنیم، کمااینکه در حال حاضر، 90 درصد مربیان ما در بخشهای مختلف را قرآنآموزانی تشکیل میدهند که در مؤسسه آموزش دیده و رشد کردهاند.
وی افزود: گروه اول قرآنآموزان مؤسسه را برای تست تلاوت دعوت و حدود 25 نفر از توانمندترین آنها را برای ضبط تلاوتشان در صداوسیما معرفی کردیم. در مرحله اول و در ماه مبارک رمضان، تلاوت 15 نفر از این افراد در امامزاده نرمی ضبط شد که بعد از تدوین، قرار است برای کارشناسان شورای عالی قرآن ارسال شود و هر تعداد از تلاوتها که مورد تأیید قرار بگیرد، مجوز پخش دریافت میکند. نکتهای که باید به آن اشاره شود، این است که قرآنآموزان صرفاً برای بهرهمندی از توان آنها در مؤسسه آموزش داده نمیشوند، بلکه در جایجای شهر و استان بهعنوان مربی و استاد در حال نقشآفرینی هستند.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه با بیان اینکه یکسری مسابقات داخلی و گروهی با عنوان «سُرور» طراحی شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان به فضایی شاد و مفرح نیاز دارند، در کنار آموزشهای فنی و تخصصی لازم بود تا قرآنآموزان علاوه بر به رقابت گذاشتن آموختهها و ارتقا سطح خود، رقابتهای جذاب را نیز تجربه کنند. بر همین اساس، مسابقات گروهی با عنوان «سُرور» طراحی شد که طی آن، گروههای سه نفره در بخشهای مختلف شامل تلاوت تطبیقی، فرازخوانی، اطلاعات عمومی، پانتومیم قرآنی، مسابقات ورزشی، شناخت چهرههای قرآنی و تشخیص صدای قاریان مصری و نغمههای قرآنی، با یکدیگر به رقابت میپرداختند. این مسابقات در دو سال گذشته در مؤسسه برگزار شد و نسخهای از فیلم مربوط به این مسابقات را برای شبکههای تلویزیونی ارسال کردیم که همه این شبکهها خواهان ضبط این مسابقات و پخش آنها بودند و ما با شبکه افق در این زمینه به توافق رسیدیم. قرار است تابستان امسال برنامه این مسابقات ضبط و از شبکههای ملی پخش شود.
بشیری به فعالیتهای گروه تواشیح مؤسسه بینه اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای جدید این گروه، همخوانی اسماءالحسنی به سبک جدید بود که ماه رمضان امسال از شبکههای مختلف صداوسیما پخش شد. ما دو سال پیش به این فکر افتادیم که لحن و آهنگ جدیدی برای این همخوانی تعریف شود. این کار به مدت یک سال طول کشید و خروجی بسیار خوبی داشت و بیش از چهل بار از شبکههای مختلف صداوسیما و حتی برخی شبکههای تلویزیونی در کشورهای ترکیه، روسیه، مجارستان، لبنان و عراق پخش و در فضای مجازی نیز به شکل وسیعی منتشر شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت و بازخورد بینالمللی زیادی داشت.
وی ادامه داد: برای گروه تواشیح برنامههای ابداعی متعدد و متنوعی مدنظر داریم و یکی از کارهایی که سال گذشته شروع شد و امسال نیز در جریان است، تواشیح نمایشی نام دارد که در قالب یک داستان یا نمایش توسط اعضای گروه اجرا میشود. هدف از این کار نیز جلب توجه مخاطبان به مفاهیم و محتوای مورد نظر و تأثیرگذاری بیشتر بر آنهاست. اولین کاری که در این راستا انجام شد، در رابطه با امام زمان(عج) بود که مورد استقبال زیادی قرار گرفت و تأثیر خوبی داشت.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت بینه بیان کرد: با یک گروه مستندساز بسیار توانمند و قوی مرتبط شدهایم که یکی از دغدغههای آنها، مباحث قرآنی است و علاقهمند به فعالیت در این زمینه هستند. در جلساتی که با این تیم داشتیم، قرار شد در خصوص ثمرات آموزش قرآن برای نوجوانان، فیلمهای مستند کوتاهی از افراد مختلف با رویکردهای مختلف ساخته و در قالب یک فیلم مستند تجمیع شود که سوژههای خوبی در این خصوص در میان قرآنآموزان مؤسسه وجود دارد.
وی با بیان اینکه صرفنظر از ابعاد منفی شیوع کرونا، این پدیده جنبههای مثبت نیز به همراه داشت، افزود: از جمله این جنبههای مثبت، گسترش استفاده از آموزشهای غیرحضوری بود تا بخشی از این فضا نیز در مسیر دین مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه مخاطب ما نوجوانان هستند و آموزش غیرحضوری برای این رده سنی کم اثر است، از زمان شیوع کرونا تاکنون خانوادهها مجبور بودهاند که پابهپای فرزندان خود آموزش غیرحضوری را پیش ببرند. طبیعتاً در فعالیتهای جانبی مثل آموزش قرآن، اهتمام و جدیت کمتری از سوی نوجوانان برای آموزش غیرحضوری وجود دارد، بنابراین ما از ابتدا دنبال آموزش غیرحضوری نبودیم، چون شاهد بودیم که نمیتواند زیاد مؤثر باشد، هر چند درخواستهای زیادی برای آموزش غیرحضوری داشتیم و در میان قرآنآموزان مؤسسه، کسانی هستند که از استانهای همجوار و مسیرهای دور در داخل استان در کلاسهای حضوری شرکت میکردند.
بشیری افزود: این افراد فشار زیادی برای طراحی آموزشهای غیرحضوری وارد میکردند که بنا به دلایل ذکر شده، اقبالی به آن نشان نمیدادیم، ولی کرونا باعث شد که اجباراً آموزشهای خود را به فضای مجازی منتقل کنیم و با توجه به اینکه از سراسر کشور و حتی مراکزی در کشورهای دیگر تقاضا برای آموزش داریم، تصمیم گرفتیم برای آموزشهای غیرحضوری برنامهای طراحی کنیم. این برنامه، کار بسیار سنگینی میطلبد و به این جمعبندی رسیدیم که باید طرحی مبتنی بر هوش مصنوعی برای آموزش قرآنآموزان و هدایت آنها بهصورت خودکار تدوین شود. این راهی بسیار دشوار و هزینهبر است، البته کار آغاز و تحقیقات مربوط به آن تا 90 درصد انجام شده است. اگر این طرح عملیاتی شود، تحول بسیار بزرگی در بحث آموزش قرآن، بهخصوص مباحث مربوط به تجوید و صوت و لحن ایجاد میکند و بهراحتی میتوان مخاطبان را در هر نقطهای از دنیا که باشند، آموزش داد.
انتهای پیام