از احتمال مذاکره مجدد اوکراین و روسیه تا وضعیت بحرانی پناهجویان در لهستان
کد خبر: 4040942
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
با تحولات اوکراین؛

از احتمال مذاکره مجدد اوکراین و روسیه تا وضعیت بحرانی پناهجویان در لهستان

با گذشت دو هفته از آغاز جنگ در اوکراین، برخی اخبار حاکی از احتمال از سرگیری مذاکرات بین اوکراین و روسیه است.

به گزارش ایکنا، انتشار برخی از اخبار در مورد احتمال آغاز مجدد گفت‌وگوها بین اوکراین و روسیه بر سر عضویت این کشور در ناتو، باعث شده که امیدواری‌هایی هرچند ناچیز در مورد پایان جنگ به وجود بیاید. با این همه اثرات ادامه جنگ باعث شدت گرفتن بحران پناهجویی در اروپا شده است.

آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه بر سر پیوستن به ناتو

داوید اراخامیا، مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد که کی‌یف آماده گفت‌وگو با روسیه درباره انصراف از پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است.

اراخامیا یکی از مذاکره‌کنندگان اوکراینی به شبکه خبری فاکس نیوز گفت که کی‌یف مایل به مصالحه در مورد حاکمیت ارضی خود در مذاکرات با روسیه نیست اما این کشور آماده گفت‌وگو در مورد «مدل‌های غیر ناتو» برای آینده است. 

اوکراین به عنوان همسایه غربی روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده که هر دو این اقدامات مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به عنوان تهاجم این ائتلاف نظامی به مسکو می‌داند.

اراخامیا تصریح کرد: پاسخی که ما از کشورهای ناتو می‌گیریم این است که آنها حتی آماده گفت‌وگو در مورد حضور ما در این پیمان برای پنج یا ۱۰ سال آینده نیستند.

او با اشاره به اینکه اوکراین مایل به صرف نظر از عضویت در ناتو است، تشریح کرد: ما آماده گفت‌وگو در مورد برخی مدل‌های غیر ناتو هستیم. برای مثال، ضمانت‌های مستقیمی می‌تواند توسط کشورهای مختلف مانند آمریکا، چین، بریتانیا، شاید آلمان و فرانسه وجود داشته باشد. ما آماده گفت‌وگو در مورد چنین چیزهایی در یک چرخه بزرگتر، نه تنها در گفت‌وگوهای دوجانبه با روسیه، بلکه با دیگر شرکا هستیم.

هیئت‌های مذاکره‌کننده اوکراین و روسیه دو دوره مذاکره را از زمان حمله مسکو  در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) تا کنون انجام دادند.

نماینده جمهوری‌خواه کنگره: انتقال جنگنده به اوکراین را آسان‌تر کنید

مایکل مک کال، نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از کشورهای غربی برای ارسال جنگنده به این کشور، از دولت آمریکا خواست انتقال جنگنده به اوکراین را تسهیل کند.

مک کال  که در لهستان به‌سر می‌برد، به شبکه CNN گفت: دیروز(شنبه) با جدیت از وزیر امور خارجه آمریکا خواستم که این انتقال را انجام دهد.

وی افزود اوکراینی‌ها می‌توانند با میگ‌های ساخت روسیه پرواز کنند اما لهستان خواهان جبران انتقال جنگنده‌های خود است. این درخواست می‌تواند از طریق تامین جنگنده‌های اف-۱۶ براورده شود.

وی ادامه داد: ما نیروهای خود در اوکراین مستقر نمی‌کنیم، اما شما می‌دانید می‌توانیم به مردم اوکراین کمک کنیم تا در این جنگ پیروز شوند.

آمار پنتاگون از موشک‌های شلیک شده به اوکراین از زمان آغاز جنگ

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد؛ روسیه از آغاز تهاجم خود تاکنون ۶۰۰ موشک به اوکراین شلیک کرده است.

 رسانه‌های آمریکایی به نقل از این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نامش را بیان نکرده‌اند، گفتند؛ نیروهای روسی همچنان در تلاش برای محاصره کی‌یف، خارکیف، چرنیهف و ماریوپل هستند.‌

از احتمال مذاکره مجدد اوکراین و روسیه تا وضعیت بحرانی پناهجویان در لهستان

این مقام پنتاگون مدعی شد: این پیشروی‌ها با مقاومت شدید اوکراینی‌ها مواجه شده  و حمله روسیه را کند کرده است.

وی با بیان اینکه روسیه ۹۵ درصد قدرت رزمی خود را در داخل اوکراین جمع‌آوری کرده است، اضافه کرد: کاروان عظیم روسیه در شمال کی‌یف متوقف مانده است.

این مقام پنتاگون ادامه داد: معتقدیم که مردم اوکراین در اکثر نقاط کشور هنوز دسترسی به وسایل ارتباطی، اینترنت و رسانه‌ها را دارند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: ایالات متحده حمله آبی خاکی را در نزدیکی اودسا مشاهده نکرده است و احتمال نمی‌دهند که یک حمله قریب الوقوع در پیش باشد.

رئیس‌ جمهوری اوکراین پیش‌تر گفته بود که نیروهای روسیه در حال آماده‌ شدن برای بمباران شهر جنوبی اودسا هستند.‌

دانمارک و قطع وابستگی خود به گاز روسیه

دانمارک به عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو ) در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، افزایش بودجه دفاعی و قطع وابستگی خود به گاز طبیعی مسکو را در دستور کار قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک شامگاه یکشنبه اعلام کرد که کشورش بودجه دفاعی را افزایش می‌دهد و قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را متوقف کند.

از احتمال مذاکره مجدد اوکراین و روسیه تا وضعیت بحرانی پناهجویان در لهستان

این کشور اسکاندیناوی هزینه‌های دفاعی خود را بتدریج افزایش خواهد داد تا در سال ۲۰۳۳ به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد. این میزان معادل افزایش هزینه‌های دفاعی سالانه حدود ۱۸ میلیارد کرون دانمارک (۲.۶۵ میلیارد دلار) بر اساس توافق بین احزاب اصلی پارلمان است.

احزاب همچنین توافق کردند که در طول دو سال آینده هفت میلیارد کرون برای تقویت دفاع، دیپلماسی و تلاش‌های بشردوستانه دانمارک کنار بگذارند.

فردریکسن در یک کنفرانس مطبوعاتی در کپنهاگ گفت: زمان‌های تاریخی مستلزم تصمیم‌گیری‌های تاریخی است.

لهستان: پولی برای کمک به پناهجویان نداریم !

سازمان‌های کمک‌رسان لهستانی که در مرز برای کمک به پناهجویان فعالیت می‌کنند اعلام کرده‌اند که منابع آنها بسیار اندک بوده و تقریباً به صفر رسیده است.

رسانه‌های غربی گزارش دادند که  آژانس آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است؛ پناهجویان ناشی از جنگ اوکراین، بیشترین آمار پناهجویان اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را به خود اختصاص داده‌اند.

از احتمال مذاکره مجدد اوکراین و روسیه تا وضعیت بحرانی پناهجویان در لهستان

اکثر اوکراینی‌هایی که کشورشان را ترک می‌کنند به سمت لهستان، مولداوی، اسلواکی، رومانی و مجارستان می‌روند؛ کشورهایی که مرزهای خود را به روی تمامی پناهجویان باز کرده‌اند. هرچند در این میان گزارش‌های بسیاری از تبعیض و آزار و اذیت رنگین‌پوستان هم منتشر شده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد(UNHCR) با ارائه گزارشی مبنی بر فرار پناهجویان از اوکراین هشدار داده که بحران انسانی در این کشور تازه شروع شده است. این نهاد، تخمین زده که بیش از چهار میلیون نفر پناهنده به کشورهای همسایه می‌گریزند و این در حالی است که در داخل اوکراین میلیون‌ها نفر دیگر به دلیل جنگ آواره خواهند شد.

تأمین نیازهای اساسی مانند غذا، دارو و به‌ویژه واکسیناسیون پناهجویان از جمله مسائل کشورهای پذیرای اوکراینی‌هاست و این درحالی است که در ماه‌های اخیر میزان ابتلای مردم اوکراین به کرونا افزایش یافته و تنها ۳۶ درصد آنان واکسینه شده‌اند و این مسئله برای کشورهای همسایه نگران‌کننده‌ است.

انتهای پیام
captcha