از شنیده شدن صدای انفجار در کی‌یف تا احتمال آتش‌بس
کد خبر: 4041258
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
با تحولات اوکراین؛

از شنیده شدن صدای انفجار در کی‌یف تا احتمال آتش‌بس

درحالی که منابع خبری بامداد امروز گزارش دادند که در کی‌یف، پایتخت اوکراین صدای انفجار شنیده شده است، برخی اخبار از احتمال وضع آتش‌بس حکایت دارند.

به گزارش ایکنا، انتشار برخی از اخبار در مورد احتمال آغاز مجدد گفت‌وگوها بین اوکراین و روسیه، باعث شده که امیدواری‌هایی هرچند ناچیز در مورد پایان جنگ به وجود بیاید. به همین دلیل احتمال برقراری آتش‌بس در اوکراین تا حدی بالا رفته است.

شنیده شدن صدای انفجار در پایتخت اوکراین

شبکه خبری الجزیره از وقوع چندین انفجار شدید که احتمالاً ناشی از حملات هوایی در کی‌یف است، گزارش داد و نوشت: در پی شنیده شدن صدای این انفجارها، ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف منهدم کرده است.

مقام‌های نظامی روسیه انهدام جنگنده این کشور را هنوز تأیید یا رد نکرده‌اند.

توافق برای دیدار وزرای خارجه اوکراین و روسیه

وزرای خارجه اوکراین و روسیه توافق کرده‌اند که در حاشیه یک اجلاس دیپلماتیک که قرار است روز پنجشنبه در ترکیه برگزار شود، با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش ABC، این اولین دیدار مقامات ارشد دو کشور از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین خواهد بود.

احتمال آتش بس در اوکراین

توافق برای انجام این دیدار، پس از گفت‌وگوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز یکشنبه انجام شده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه و دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز این موضوع را تأیید کرد‌‌ه‌اند.

اعلام آتش‌بس از سوی روسیه برای تسریع تخلیه غیرنظامیان

روسیه برای کمک به تخلیه غیر نظامیان از امروز در برخی مناطق اوکراین آتش‌بس اعلام می‌کند.

خبرگزاری‌های روسیه اعلام کردند که قرار است مسکو روز سه‌شنبه کریدورهای بشردوستانه‌ای ایجاد کند تا غیرنظامیان بتوانند از چندین شهر اوکراین از جمله کی‌یف پایتخت و شهر بندری ماریوپول خارج شوند.

فرانس ۲۴ نیز گزارش داد، یکی از بخش‌های وزارت دفاع روسیه که مسئول عملیات‌های بشردوستانه در اوکراین است، در بیانیه‌ای گفت: از ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی روسیه) روز سه‌شنبه، ۸ مارس ۲۰۲۲، روسیه یک «رژیم سکوت» را اجرایی می‌کند و آماده ارائه کریدورهای بشردوستانه است.

احتمال آتش بس در اوکراین

 روسیه اعلام کرده است که در مناطق کی‌یف، ماریوپل، خارکف و سومی کریدورهای بشردوستانه ایجاد خواهد شد تا غیر نظامیان بتوانند از آن‌ها خارج شوند.

 همه این مناطق در روزهای اخیر شاهد درگیری‌های شدید بوده‌اند.

کشته شدن یک فرمانده ارشد نظامی روسیه

واحد اطلاعات دفاعی وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ویتالی گراسیموف، یک فرمانده ارشد روسیه در نزدیکی شهر خارکف به دست نیروهای اوکراینی کشته شده است.

فرانس 24 گزارش داد، در این بیانیه آمده است: ویتالی گراسیموف یک فرمانده نظامی روسیه، سرلشکر، رئیس ستاد و معاون اول فرمانده ارتش ۴۱ منطقه مرکزی نظامی روسیه، کشته شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حمله نیروهای اوکراین، چندین فرمانده ارتش روسیه کشته و زخمی شدند.

پیش از این رسانه‌ها از کشته شدن آندری سوخووتسکی، یکی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی روسیه در جریان درگیری با نیروهای اوکراینی خبر داده بودند.

درخواست کمک رئیس‌جمهور اوکراین از یهودیان آمریکا

ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند.

چین: اعزام مزدوران به اوکراین وضعیت را وخیم می‌کند

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل تأکید کرد که ارسال سلاح و اعزام مزدوران به اوکراین تهدیدهای جدی ایجاد و وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

وی افزود: ما خواستار حداکثر خویشتنداری و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و درگیری در اسرع وقت هستیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha