کد خبر: 4231572
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
ایکنا گزارش می‌دهد

قول مساعد آموزش و پرورش کاشان برای پیگیری مشکلات دبستان «مجلسی»

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشان قول مساعد داده است که تا پیش از آغاز سال تحصیلی، مشکلات دبستان «مجلسی» این شهرستان را پیگیری و برای حل آنها اقدام کند.

جواد رشیدی‌پور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کاشاندر گزارشی که طی روزهای گذشته با عنوان «حال ناخوش دبستان مجلسی کاشان» انتشار یافت، به این موضوع اشاره شد که این مدرسه به‌دلیل مشکلات و چالش‌هایی که دارد، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد؛ از تعداد زیاد اتباع در آن گرفته که می‌تواند به لحاظ فرهنگی و امنیتی، مسئله‌ساز باشد تا مشکل گودبرداری پشت مدرسه و نیز بی‌بهره بودن آن از نیروی خدمتکار. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است که خبرنگار ایکنا از اصفهان برای پیگیری وضعیت این مدرسه از مسئولان آموزش و پرورش کاشان، تقدیم نگاه خوانندگان می‌کند.

بعد از هماهنگی‌های به عمل آمده، راهی اداره آموزش‌ و‌ پرورش کاشان می‌شوم. با عبور از نگهبانی و گذشتن از پله‌های جلوی ساختمان اصلی، به سالن وارد می‌شوم. در روبه‌رو، اتاقی با درب شیشه‌ای و متعلق به روابط عمومی قرار دارد. آقای علوی‌نژاد من را به سمت دیگر سالن و اتاق جواد رشیدی‌پور، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی راهنمایی می‌کند. بعد از سلام و احوال‌پرسی، گفت‌وگو را آغاز می‌کنیم. 

نخستین پرسشی که مطرح می‌کنم، راجع به پیگیری آموزش‌ و‌ پرورش درباره گودبرداری کنار مدرسه است. رشیدی‌پور توضیح می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید، گودبرداری خارج از محیط مدرسه انجام شده و برحسب وظیفه، مکاتبات لازم در این خصوص با رئیس شورای آموزش‌ و پرورش و فرماندار، شهردار و مدیریت مرکز بحران شهرستان صورت گرفته و فرماندار نیز با قید فوریت، دستور رسیدگی به موضوع را به دستگاه‌های مربوط صادر کرده‌ است. همچنین، مطلع هستیم که شهرداری منطقه چهار بازدید میدانی از وضعیت گودبرداری پشت مدرسه انجام داده است که امیدواریم تا پیش از مهرماه، این مسئله به‌طور کامل رفع شود.

درباره این می‌پرسم که چرا به بعضی از مدارس نیروی خدماتی اختصاص داده نمی‌شود. وی در این‌باره می‌گوید: ما حدود ۳۱۵ مدرسه و مرکز داریم؛ اما فقط ۱۹۵ نیروی خدماتی در اختیار داریم که از این تعداد، ۱۵۶ نفر فعال هستند و مابقی در آستانه بازنشستگی، ازکارافتادگی و یا دیگر شرایط مشابه قرار دارند؛ بنابراین با کمبود جدی نیروی خدماتی مواجهیم. بر اساس قوانین نیز به‌کارگیری نیروی خدماتی به‌صورت آزاد ممنوع است و تمامی نیروهای خدماتی در مدارس باید استخدام و با مجوز وزارت به‌کار گرفته شوند.

برایم سؤال می‌شود که تخصیص این نیروها بر چه مبنایی صورت می‌گیرد که وی پاسخ می‌دهد: تخصیص این نیروها بر اساس تعداد دانش‌آموزان انجام می‌شود؛ برای مثال بعضی از مدارس با توجه به تعداد دانش‌آموزانشان نیازمند دو تا سه نیروی خدماتی هستند؛ اما متأسفانه ما توانایی تأمین این تعداد نیرو را برای آنها نداریم. همچنین، بعضی از مدارس در دو نوبت صبح و عصر فعال هستند؛ اما باز هم ما فقط قادر به تخصیص یک نیرو به این مدارس هستیم.

بعد از شنیدن صحبت‌هایی که مطرح شد، می‌پرسم: بهتر نیست از همان تعداد نیروی خدماتی موجود، به‌صورت چرخشی در میان مدارس استفاده شود؟ یعنی اگر یک نیروی خدماتی سال گذشته در یک مدرسه بوده، در سال آینده در اختیار مدرسه دیگری قرار گیرد؟ در پاسخ، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره آموزش‌ و پرورش کاشان با بیان اینکه امسال در نظر دارند این طرح را در کمیته تخصصی بررسی و در صورت کارشناسی و موجه بودن آن را اجرا کنند، توضیح می‌دهد: البته باید توجه داشت که این رویکرد به‌طور کلی مشکل کمبود نیروی خدماتی را حل نمی‌کند. 

این درخواست را مطرح می‌کنم که آیا برای اعزام نیروی خدماتی به دبستان مجلسی می‌توانیم از شما قول بگیریم؟ وی در پاسخ بیان می‌کند: قول صددرصدی نمی‌دهم. ابتدا باید اولویت‌بندی‌ها انجام شود. ممکن است بعضی از مدارس شرایط خاص‌تری داشته باشند و در اولویت قرار گیرند؛ اما تلاش می‌کنیم تا این اتفاق بیفتد. تمام هدف ما، اتخاذ تصمیمات بهینه و ایجاد عدالت در زمینه تخصیص نیروی خدماتی بین مدارس است.

توضیح می‌دهم در گزارش پیشین قید شد که دبستان مجلسی مجبور به پذیرش اتباع، بیش از ظرفیت قانونی شده است و در این‌باره نظرش را می‌خواهم که می‌گوید: تعداد قابل توجهی از اتباع در محدوده دبستان مجلسی ساکن هستند و تمایل دارند که فرزندانشان در مدرسه‌ای نزدیک به محل زندگی‌شان تحصیل کنند. از نظر محدوده نیز اولویت ثبت‌نام با نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت است؛ بنابراین طبیعی است که تعداد اتباع در این مدرسه زیاد باشد.

از آنجا که می‌دانم در آن محدوده، مدارس دیگری هم وجود دارند که از هیچ دانش‌آموز اتباعی نام‌نویسی نکرده‌اند و مدیران آن مدارس به اجرای قانون نام‌نویسی از اتباع پایبند نبوده‌اند و همین شرایط باعث شده تا فقط ۱٠ ایرانی در کلاس اول دبستان مجلسی نام‌نویسی کنند، این مسئله را مطرح می‌کنم که رشیدی‌پور توضیح می‌دهد: این موضوع به کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد برای بررسی، پیگیری و حل‌وفصل ارجاع می‌شود.

در پایان گفت‌وگو قرار می‌گذاریم تا اوایل مهرماه، گزارش دیگری مبنی بر اقداماتی که برای رفع مشکلات دبستان مجلسی انجام شده است، تهیه کنم. با یک یا علی از جا برمی‌خیزم و با سپاسگزاری و خداحافظی از آقای رشیدی‌پور، اداره آموزش‌ و‌ پرورش را ترک می‌کنم. امیدوارم در گزارش سوم، تمام دغدغه‌های مربوط به دبستان مجلسی رفع شده باشد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha