به گزارش ایکنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست سالانه استادان مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) که روز گذشته، ۳۱ اردیبهشتماه در محل این مؤسسه برگزار شد، اظهار کرد: بیانیهای که بهمناسبت صدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، بخشهای گوناگونی دارد؛ ولی مخاطب سراسر آن یقیناً ما استادان هستیم تا بتوانیم فرازهای آن را پیاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه سفارش میکند که حوزههای علمیه بهروز باشند، افزود: اگر بخواهیم حوزهای بهروز داشته باشیم، اقتضائات و مقدماتی نیاز دارد که یکی از آنها همگامبودن با دانش روز است. سعی کنیم علاوه بر متون سنتی حوزه، به علوم جدید اجتماعی و انسانی و تمام مسائلی که در جامعه معاصر ما وجود دارد نیز تسلط داشته باشیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه بیانیه تأکید دارد که حوزه علمیه باید بهطور دائم با زمان پیش برود و حتی جلوتر از آن حرکت کند، گفت: این موضوع برای استادان چندین مفهوم دارد؛ اول همگامبودن با دانش روز؛ یعنی استادان نباید صرفاً به دانش سنتی محدود شوند. آنها نیاز دارند از پیشرفتها در زمینههای گوناگون از جمله علوم، فناوری و علوم اجتماعی و انسانی آگاه باشند تا بتوانند بهطور مؤثر با مسائل معاصر ارتباط برقرار کنند. دوم، فهم چالشها و سؤالات جدیدی که جهان بهطور مداوم درباره ایمان، اخلاق و زندگی اجتماعی مطرح میکند. استادان باید این موارد را عمیقاً درک کنند و بتوانند پاسخهای دینی مرتبط و روشنگرانه ارائه دهند.
وی مورد سوم را استفاده از روشهای نوین تدریس و بهروز بودن روشهای آموزشی بیان کرد و ادامه داد: استادان کارآمد باید آمادگی استفاده از تکنیکها و فناوریهای نوین آموزشی را داشته باشند تا فرآیند یادگیری برای طلاب جذابتر و اثربخشتر شود.
احمدیان با بیان اینکه استادان مجاری اصلی برای روزآمدی حوزههای علمیه هستند، اضافه کرد: آنها مسئول ادغام دانش و فهم معاصر در برنامه درسی و سخنرانیهای خود هستند و باید اطمینان حاصل کنند که طلاب برای مواجهه با پیچیدگیهای دنیای مدرن مجهز شدهاند.
وی دومین نکته مهم بیانیه را تربیت نیروی متخصص دانست و گفت: مقام معظم رهبری از حوزههای علمیه خواستهاند که برای تربیت نیروی متخصص تلاش کنند. این مهم نیز مقدماتی دارد، از جمله آنکه بتوانیم مهارتهای علمی را توسعه دهیم؛ یعنی علاوه بر علوم نظری، به مهارتهای طلاب، مبلغان و دانشپژوهان دقت کنیم و آنچه به آنها میآموزیم، حتماً همراه با مهارت باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضمن تأکید بر اینکه تربیت نیرو در همه بخشها مستقیماً به عملکرد استادان اشاره دارد، تصریح کرد: باید فراتر از مطالعات دینی سنتی عمل کرد. این امر نشاندهنده نیاز به تربیت متخصصانی نهتنها در فقه و اصول، بلکه در زمینههایی همچون اقتصاد اسلامی، اندیشه سیاسی، جامعهشناسی دین، ادیان تطبیقی و ارتباطات است.
وی ادامه داد: همچنین باید توسعه مهارتهای عملی را مدنظر قرار داد. تربیت شامل پرورش مهارتهایی مانند سخنرانی عمومی، نویسندگی، مشاوره و تعامل مؤثر با رسانهها میشود.
احمدیان با اشاره به نقش استادان در این زمینه توضیح داد: استادان، معمار این تربیت تخصصی هستند. آنها برنامه درسی را طراحی و اجرا و طلاب را در مسیر تحقیق و پژوهش راهنمایی میکنند و آنها را در راستای توسعه تخصص و مهارتهای حرفهای در زمینههای مورد علاقهشان یاری میدهند.
وی با تأکید بر اهمیت هویت انقلابی و روحیه جهادی بهمثابه یکی دیگر از نکات مهم بیانیه گفت: تبلور تعهد به اصول اسلامی، وظیفه ما استادان است. پرورش حس مسئولیتپذیری در میان مبلغان و طلاب، از ضروریترین نیازهاست و ما باید این حس را در میان آنها ترویج کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این مطلب که بیانیه بر اهمیت هویت انقلابی، روحیه پیشرفت و مجاهدت در حوزه تأکید دارد، افزود: استادان مسئولیت دارند که تعهدی عمیق به اصول انقلاب اسلامی و اهداف آن در طلاب ایجاد کنند.
وی به پرورش حس مسئولیتپذیری اشاره کرد و ادامه داد: این مسئولیتپذیری باید نسبت به جامعه و جهان اسلام گستردهتر باشد و طلاب را به مشارکت فعال در تلاشهای عدالتخواهانه تشویق کند؛ همچنین به ترویج مقاومت و پایداری بینجامد. روحیه جهادی یعنی مقاومت در برابر چالشها. استادان باید خود الگویی از این روحیه باشند و آن را در طلاب تقویت کنند.
احمدیان درباره نقش استادان در تقویت هویت انقلابی و روحیه جهادی تأکید کرد: استادان با تعهد عملی خود به آرمانهای انقلاب اسلامی و مشارکت در مسائل اجتماعی میتوانند تأثیرگذارترین الگو برای طلاب باشند. آنان در تدوین و اجرای برنامههای درسی که این ارزشها را منعکس کند، نقشی محوری دارند.
وی با اشاره به فراز دیگر بیانیه مبنی بر توانایی حوزه در طراحی نظامهای اجتماعی گفت: این وظیفه سطحی بالاتر از مشارکت فکری را از استادان حوزه طلب میکند. این مسئولیت نیازمند توسعه راهحلهای اسلامی برای مشکلات معاصر است و باید رویکردی میانرشتهای اتخاذ شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درباره توسعه راهحلهای اسلامی برای مشکلات نوین اظهار کرد: استادان باید بتوانند از تبیین متون سنتی فراتر روند و چارچوبها و نظریههای نو را بر پایه مبانی اسلامی برای مواجهه با مسائل روز توسعه دهند. بهعلاوه، رویکرد میانرشتهای و استفاده از دانشهای گوناگون برای ترکیب و همافزایی با علوم اسلامی، کلیدی برای ارائه راهحلهای جامع و کاربردی است.
وی در ادامه با اشاره به مأموریتهای دفتر تبلیغات اسلامی و تمایز آن از سایر نهادهای فرهنگی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی مزیت رقابتیای دارد که حاصل گردآمدن اضلاع گوناگون فرهنگی در کنار یکدیگر است. حضور استادانی که در حوزههای متنوع فعالیت میکنند، نشانگر تمایز ساختاری این نهاد از دیگر مراکز فرهنگی است.
احمدیان اضافه کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان چند مؤسسه آموزشی وجود دارد؛ برای مثال تفاوت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با دانشگاه اصفهان در این است که ما در کنار این مؤسسه، معاونت فرهنگی تبلیغی، پژوهشکده الهیات و خانواده، اداره فضای مجازی، هنر و رسانه، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، انتشارات و قرضالحسنه داریم. وجود این مجموعههای مکمل، امتیاز مهمی برای ماست.
وی در پایان با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دفتر تبلیغات اسلامی نماد روشنفکری حوزه است»، گفت: ما وظیفه داریم صرفاً به کلاس و مؤسسهای که در آن آموزش میدهیم، اکتفا نکنیم. باید سایر اضلاع این مجموعه را بشناسیم و طلاب را نیز برای شناخت بیشتر، استفاده از ظرفیتها و ایجاد همافزایی تشویق کنیم.
انتهای پیام