به گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با اصحاب رسانه در خصوص «پذیرش حوزه علمیه» امروز، چهارم خردادماه در این مرکز برگزار شد.
در این نشست حجتالاسلام محمدحسن ترابی، معاون آموزشی حوزه علمیه اصفهان صحبتهای خود را به سه محور تقسیم و اظهار کرد: محور اول به مباحث مقدماتی و تاریخی اختصاص دارد. فلسفه وجودی حوزههای علمیه برگرفته از قرآن کریم است؛ در آیه ۱۲۲ سوره توبه که به آیه «نفر» شهرت دارد، بیان شده است که عدهای از مؤمنان برای علمآموزی و تفکر در دین به معنای فهم عمیق مهاجرت کنند و بعد از شناخت دین به سوی قوم خود بازگردند و آنها را انذار دهند.
وی افزود: بهطور کلی، عمده وظایف روحانیت برای شناخت دین و انذار جامعه در نظر گرفته شده که در اصل همان رسالت انبیاست. حوزههای علمیه با وجود این آیه شریفه از زمان رسول خدا(ص) شکل گرفت و مواد علمی لازم در این مدارس، قرآن و حدیث بوده است. بعد از دوران پیامبر(ص)، فراز و نشیبهایی در جامعه رخ داد و در نهایت در زمان امام باقر(ع)، حوزههای علمیه شیعه مجدداً به شکل امروزی، ولی ابتدایی شکل گرفت.
معاون آموزشی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: ائمه(ع) و سپس شاگردان ایشان همه علوم اسلامی و مقدمات آنها را در این حوزههای علمیه تدریس میکردند. پایههای حوزههای علمیه در دوران امام صادق(ع) تثبیت شد و در دوران امام رضا(ع) به اوج شکوفایی خود رسید، تا حدی که مناظرات علمی ایشان با سران دیگر مذاهب معروف است. بعد از غیبت صغری و کبری، به دستور امام زمان(عج)، حوزههای عملیه مرجعیت دینی همهجانبه بهدست آوردند.
وی گفت: در این دوران هزار ساله غیبت کبری، علمای شیعه در عرصههای گوناگون منشأ اثر بودهاند؛ برای مثال غیر از علوم اسلامی وارد عرصه علوم طبیعی از جمله طب، نجوم و... نیز شدند؛ زیرا همه بار رسالت علمی بر دوش حوزههای علمیه قرار داشته است؛ البته حوزههای علمیه شیعه گوی علم را از سایر حوزهها ربودند. عرصه علمی مهمترین رسالت حوزهها بوده است؛ ولی در عرصههای دیگری از جمله رسیدگی به مشکلات مردم، حمایت از محرومان و... علمای شیعه پناه درماندگان بودند و از آبروی خود برای حل مشکلات مردم استفاده میکردند.
ترابی تصریح کرد: علمای شیعه با طاغوتهای زمان خود نیز در هر دوره مبارزه میکردند؛ برای نمونه در طول ۱۰۰ سال اخیر نهضت تحریم تنباکو و نهضت مشروطه از جمله اقدامات مؤثر علمای شیعه بوده است. شاید نشنیده باشید که عالمی شیعه فتوای جهاد با استعمارگران ایتالیایی را در حمله به لیبی صادر کرد که فتوای این عالم در جهاد با کفار غربی برای دفاع از کشوری اهلسنت بود و نشاندهنده دغدغه علمای شیعی نسبت به کل جهان است.
وی ادامه داد: امروزه حوزه علمیه میراثدار تاریخچه درخشان و پرسابقهایست؛ از همین رو، به محور دوم میپردازم. اگر امروز بحث پذیرش حوزههای علمیه را مطرح میکنیم، درواقع فراخوان جوانان علاقهمند به حوزه علمیه برای نقشآفرینی در همه عرصههاییست که بیان شد. در طول ۵۰ سال اخیر، با زحمات فراوان یک مرجع تقلید، خروجی حوزههای علمیه وارد عرصه اجتماعی شدند و طاغوت دو هزار و ۵۰۰ ساله را با کمک امت وفادار خود شکست دادند که عرصههای جدیدی را به روی حوزه علمیه گشوده است.
معاون آموزشی حوزه علمیه اصفهان محور سوم صحبتهای خود را به موضوع ضرورت پذیرش در حوزههای علمیه اختصاص داد و افزود: حدود ۱۰۰ دانشگاه شیعهشناسی در سراسر دنیا مشغول فعالیتهای علمی و پژوهشی هستند که چهار مورد آن در فلسطین اشغالی است. دشمنان ما کسانی هستند که با صراحت هدف خود را نابودی تفکر اسلامی و بهویژه تفکر شیعی بیان و برای آن پول و زمان زیادی هزینه میکنند؛ بنابراین خود ما نیز باید خدمت و بودجه بیشتری در این راستا صرف کنیم.
وی اضافه کرد: در دوران طاغوتهای متنوع این چند صد سال، فرصت بروز و ظهور برای شیعیان کمتر حاصل شد؛ ولی با ظهور انقلاب اسلامی، این میدان گسترش یافت که باعث شد انسانهای محقق بیشتری وارد این عرصه شوند تا گرههای بیشتری باز شود و فعالیت بیشتری انجام گیرد. در عرصه خارجی نیز با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران داعیه دینی داشت و هنوز هم دارد که آن را از دیگر حکومتها نیز متمایز کرده است، رویکرد دیگری به دین در عالم شکل گرفته که باعث شده توجهات به محور شیعی نیز افزایش یابد؛ همچنین سیل تقاضاهای علمی و اجتماعی به سوی حوزههای علمیه روانه شد.
ترابی تأکید کرد: نمونههای آن کشورهای جنوب آسیا و آفریقا هستند که جمعیت شیعیان آنان در حال افزایش است. با توجه به همه این مقدمات، ضرورت حضور نیروهای مستعد، باانگیزه و جوان در حوزههای علمیه برای پرکردن خلأهایی که ایجاد شده و نقشآفرینی در عرصههای جدید انکارناشدنی است. حوزه علمیه اصفهان بهطور ویژه با سابقه ۵۰۰ ساله و تعداد زیاد علما در رشتههای علمی متعدد، حوزه عمیقیست که مایه افتخار جهان تشیع شده است.
وی گفت: در حوزه علمیه اصفهان میراثدار زحمات چند صد ساله علمای اصفهان هستیم و در جایگاه خدمتگزاران طلاب در مرکز مدیریت حوزههای علمیه، زمینه را برای حضور جوانان علاقهمند فراهم میکنیم. حدود ۴۰ مدرسه علمیه زیر پوشش مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قرار دارد که از این تعداد، ۳۴ مورد آماده پذیرش طلاب نوورود است. پذیرش در سه مقطع متوسطه اول یا همان سیکل، متوسطه دوم یا دیپلم و متوسطه سوم یا مدرک دانشگاهی صورت میگیرد. برای هر مقطع نیز مدارس مخصوص وجود دارد.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین حجت قربانی، مسئول واحد پذیرش حوزههای علمیه استان اصفهان اظهار کرد: تحصیل در حوزه دو روش بلندمدت و کوتاهمدت دارد که اولی در حوزه رایج است و از روش دوم در دو مدرسه صفیران هدایت در استان با هدف تربیت مبلغ استفاده میشود. مبلغان پنج سال در این مدارس تحصیل میکنند و پنج سال هم تعهد تبلیغ دارند. ۳۸ مدرسه دیگر، مدارسی هستند که به روش بلندمدت برای تحصیل عمل میکنند. ۳۴ مدرسه از ۴۰ مدرسه علمیه استان اصفهان، مدارس پایهیکپذیر هستند. ۱۵ مدرسه پایهیکپذیر در شهر اصفهان و ۱۹ مدرسه پایهیکپذیر در شهرستانهای اصفهان قرار دارد.
وی افزود: همه ۱۹ مدرسه شهرستان از همه مقاطع سیکل، دیپلم و دانشجو میتوانند طلبه جذب کنند؛ ولی مدارس شهر اصفهان به سه دسته تقسیم شدند، بهطوری که هفت مدرسه فقط سیکل، پنج مدرسه فقط دیپلم و دو مدرسه دیگر فقط دانشجو میپذیرند. مدارسی که درباره آنها توضیح داده شد، ویژه آقایان طلبه ایرانیست؛ به عبارت دیگر مرکز مدیریت خواهران از برادران جداست و بخش مدارس علمیه و پذیرش آنان با بخش برادران متفاوت است. دیگر استانها طلابی از ملیتهای دیگر پذیرش میکنند؛ ولی ما اتباع را در اصفهان پذیرش نمیکنیم.
مسئول واحد پذیرش حوزههای علمیه استان اصفهان تصریح کرد: مدرسه جامعهالمصطفی در اصفهان طلاب اتباع را پذیرش میکند و هرچند فعالیت آن با مدارس علمیه استان اصفهان هماهنگ است، ولی زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان نیست. قابلیت دیگری که در استان اصفهان بهوجود آمده، این است که مدرسهای به نام بلاغ در مدرسه صدر خواجو تأسیس شده که ویژه افراد شاغل یا کهنسالان است تا بتوانند در حوزه علمیه تحصیل کنند. کلاسهای این مدارس در نوبت بعدازظهر برگزار میشود.
وی گفت: به لطف خداوند، وضعیت پذیرش حوزه علمیه بهتر از سالهای گذشته شده، بهطوری که آمار ثبتنامها در سال تحصیلی جاری حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. در حوزه علمیه برخلاف دانشگاه که فقط به آزمون ورودی اکتفا میشود، پذیرش طلاب در مراحل گوناگونی مورد بررسی و آزمون قرار میگیرد که عبارت است از ثبتنام اینترنتی، مصاحبه حضوری، دوره اختیار و تثبیت، تحقیقات محلی، سنجش سلامت و آزمون جامع اردوی میثاق. افرادی که در اردوی میثاق شرکت میکنند، در نهایت در حوزه پذیرفته میشوند.
قربانی اضافه کرد: غیر از افزایش ۲۵ درصدی تعداد ثبتنامها، آمار پذیرفتهشدگان سال تحصیلی ۱۴۰۳ در مقایسه با سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۳۸ درصد افزایش یافته است؛ با توجه به معدل تحصیلی علاقهمندان به طلبگی، طلاب با کیفیت بالای تحصیلی وارد این عرصه میشوند. نکته آخر این است که در مدارس با روش بلندمدت پنج سطح تحصیلی وجود دارد، از جمله سطح مقدماتی، یعنی سه سال اول شامل آشنایی با ادبیات عرب و منطق و سپس سطح یک حوزه، یعنی شش سال تحصیل که شامل آشنایی با اصطلاحات کامل فقهی و اصولی و دورنمایی از روش کار تبلیغات است و دانشآموختگان این دوره کارشناس عمومی محسوب میشوند.
وی تأکید کرد: سطح دوی حوزه شامل پایه هفت و هشت و آشنایی گسترده با فقه و اصول است؛ بعد از این دو سال نوبت به سطح سه حوزه میرسد که شامل پایه ۹ و ۱۰ و تسلط تشریحی بر استدلالهای فقه و اصول است. بعد از این ۱۰ سال، طلاب وارد سطح چهارم حوزه میشوند که به درس خارج معروف است. در این سطح، افراد آمادگی لازم برای مباحث اجتهاد را کسب و دیدگاههای مختلف صاحبنظران را در علوم گوناگون دریافت میکنند.
زهراسادات مرتضوی
انتهای پیام