محافل سنتی قرآن به تنهایی پاسخگوی نسل جدید نیست
کد خبر: 4031525
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۴

محافل سنتی قرآن به تنهایی پاسخگوی نسل جدید نیست

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی با بیان اینکه امروزه محافل سنتی قرآن به تنهایی پاسخگوی نسل جدید نیست، گفت: باید بپذیریم که نتوانستیم طرح‌های نو که بتواند بر نسل جوان و نوجوان تأثیرگذار باشد معرفی و ارائه کنیم.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارسمحمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن و تربیت نسل آینده قرآنی گفت: به نظر می‌رسد در مسائل قرآنی نتوانستیم به‌روز شویم البته منظور این نیست که بخواهیم کلاً ذائقه‌ها را تغییر دهیم ولی باید این را بپذیریم که امروزه نتوانستیم الگوهای خوب و طرح‌های نو در این حوزه که بتواند بر نسل جوان و نوجوان تأثیر بگذارد، معرفی و ارائه دهیم.

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: امروز که فضای مجازی جای فضای حقیقی را گرفته است به نظر می‌رسد که در این راستا نتوانستیم خوب عمل کنیم.

اسلامی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های سنتی قرآنی به تنهایی پاسخگوی نسل جدید نیست و نمی‌توان از ظرفیت آنان برای کل مردم استفاده کرد، پیشنهاد داد تا خبرگزاری ایکنا در این زمینه میزگرد تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان قرآنی برگزار کند تا دلایل این مسائل به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی یکی از الزامات جذب نسل جدید به قرآن را تغییر نگاه و تفکر مسئولان متولی قرآن دانست و گفت: این مسئله بسیار مهم است اما متأسفانه خودمان را دائماً با برگزاری مسابقات قرآن و محافل قرآنی سرگرم کرده‌ایم. درست است که این فعالیت‌ها خوب است اما صفر تا صد فعالیت‌های قرآنی مورد نیاز جامعه امروز نیست و باید در کنار آن اقدامات دیگری هم انجام دهیم.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن این است که برترین‌های قرآنی استان توسط خود مردم معرفی شوند و خانواده‌های قرآنی را در که عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کنند را به خوبی به نسل جدید معرفی کنیم و آنان را در منظر عموم قرار دهیم تا مردم رأی دهند و سعی کنند خودشان را به این الگوها نزدیک کنند.

اسلامی اظهار کرد: به نظر می‌رسد این ظرفیت‌ها برای جامعه خیلی ملموس نیست در صورتی که باید تلاش کنیم مردم را به صحنه قرآنی بیاوریم و از نظرات آنان در این راستا استفاده کنیم و این هم هنر مسئولان است که بتوانند این کارها را انجام دهند البته چنین کارهایی هم شدنی است.

مدیر مؤسسه قرآنی مدینةالنبی(ص) شیراز همچنین در خصوص کودکان پیشنهاد داد تا یک شهرک قرآنی کودک محور ایجاد کنیم تا کودکان بتوانند در این شهرک با داستان‌ها و آموزه‌های قرآن از نزدیک آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند و سپس افزود: البته باید محیط این شهرک محیطی شاد، خوب و مفرح باشد که بتواند آموزه‌های قرآن را در ذهن کودکان و نسل آینده قرار دهد. برای انجام این کار قطعاً نیاز به همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌هاست و هر دستگاهی باید بتواند در این عرصه نقش ایفا کند چرا که اینان آینده‌سازان نظام اسلامی هستند.

اسلامی بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته نتوانستیم تبلیغ و ترویج قرآن را به صورت الگومحور جلو ببریم تا مردم به سمت قرآن سوق پیدا کنند و باید این نگاه‌ها اصلاح شوند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس بر ضرورت ورود اساتید و نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران به این عرصه هم تأکید کرد و گفت: لازم است یک کارگروه یا یک عقبه علمی از دانشگاه‌ها با موضوع تبلیغ و ترویج قرآن با توجه به نیازهای روز جامعه و با حضور اساتید و کارشناسان عرصه‌های مختلف اعم از جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اساتید قرآنی و غیره تشکیل داد تا بتوانیم به راهکارهای مناسبی در این عرصه دست یابیم یعنی به صورت علمی و عملی به دنبال تربیت نسل آینده قرآنی کشور باشیم.

انتهای پیام
captcha