مسئولان توجهی به تربیت نسل آینده قرآنی ندارند
کد خبر: 4034406
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها/ ۹

مسئولان توجهی به تربیت نسل آینده قرآنی ندارند

پیشکسوت قرآنی فارس با اشاره به اینکه مسئولان توجهی به تربیت نسل آینده قرآنی ندارند گفت: آموزش‌ها روتین، خشک و گاهی دورکننده جوان‌ها از دین و قرآن است.

علی اکبر ظفرآبادی، پیشکسوت قرآنی فارسعلی‌اکبر ظفرآبادی، داور مسابقات قرآن و پیشکسوت قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به تبیین راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن و تربیت نسل آینده قرآنی با توجه به مقتضیات زمان پرداخت و گفت: برای تبیین راهکارهای جذب نسل جوان به قرآن باید اول مشخص کنیم که چه سازمان‌ها و دستگاه‌هایی متولیان قرآن هستند که آن‌ها باید در این زمینه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اولین تلاش هم این است که نیاز سنجی از جامعه هدف کنند که اینجا جامعه هدف ما جوانان هستند، افزود: باید دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات و برنامه‌ریزی‎‌هایی را انجام دهند که موجب جذب جوانان شوند‌.

این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه اولین دستگاه و سازمانی که می‌تواند این کار را انجام دهد حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: اگر حوزه‌های علمیه در درجه اول بتوانند کارشناسانی را تربیت کنند البته شاید کارشناسانی هم داشته باشند تا در این زمینه برنامه‌های جذاب، کوتاه و علمی ترتیب دهد و فرامینی که در قرآن است را به صورت ملموس و عینی برای جامعه تبلیغ کند. به عنوان مثال گروهی مسئول جمع‌آوری آیات علمی شوند، گروهی داستان‌های قرآنی که می‌تواند داستان‌هایی باشد که باعث هدایت جوانان شود، را تدوین کنند و گروهی دیگر آیاتی از قرآن که آیات اخلاقی است را از قرآن جمع‌آوری کنند و به شکلی جذاب و امروزی به مخاطبان ارائه دهند که منظور از جذاب و امروزی این است که از طریق رسانه‌های متفاوتی که وجود دارد و جوانان به آن‌ها بیشتر اقبال دارند مثل شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، فیسبوک و شبکه‌های دیگر آموزه‌های قرآن را تبلیغ کنند.

ظفرآبادی تأکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش بتوانند رسالت اصلی خود را در شناخت قرآن، آنالیز کردن آیات قرآن را به صورت امروزی، جوان‌پسند، جذاب، زیبا و کوتاه انجام دهند، به نظر می‌رسد که نسل آینده نسل قرآنی خواهد بود، اما از آنجایی که ما خود دستی بر آتش داریم می‌بینیم که مسئولان کشور توجهی به این مطلب ندارند و تمام آموزه‌های آن‌ها، آموزه‌های روتین و خشک و گاهی دورکننده جوان‌ها از دین و قرآن است و تا زمانی که دیدگاه و نظرشان نسبت به عملکرد گذشته‌شان اصلاح نکنند به نظر می‌رسد که این سیکل معیوب ادامه خواهد داشت.

این داور مسابقات قرآن با اشاره به تجربیات تدریسش در کسوت یک معلم گفت: جوانان سؤالات بسیاری در عرصه قرآن و دین دارند که نیاز به جواب دارد به عبارتی آنان بسیار تشنه معارف هستند البته اگر از دریچه و راه درست با آنان ارتباط برقرار شود، بسیار طالب این معارف هستند.  

وی از کم‌کاری دستگاه‌های مربوطه در این عرصه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه دستگاه‌های مربوطه کم‌کاری کردند، آموزش و پرورش که یک وزارتخانه عریض و طویل است و می‌تواند در این زمینه کار انجام دهد، کم‌کاری کرده است، چراکه در پست‌های کارشناسی قرآن افرادی را قرار می‌دهد که صرفاً انجام دهنده کار باشند نه افراد کارشناس. افراد خوش‌ذوق، باسواد و اهل فن در آنجاها قرار ندارند و متأسفانه کسانی قرار دارند که فقط بخشنامه جواب می‌دهند و بخشنامه می‌نویسند. همچنین مربیانی که در مدارس هستند اعم از مربیان پرورشی، معلمان دینی و قرآن که این‌ها رسالت اصلی و کارشان همین ترویج آموزه‌های قرآن میان دانش‌آموزان است اما اغلب آن‌ها معلومات مفیدی ندارند که جوان‌ها را راهنمایی کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha