چالش‌های تربیت قرآنی نسل امروز
کد خبر: 4032902
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
تربیت نسل آینده قرآنی؛ راهکار‌ها و چالش‌ها / ۷

چالش‌های تربیت قرآنی نسل امروز

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینکه تربیت قرآنی شامل همه سطوح و جوانب ظاهری و باطنی مرتبط با انسان چون قرائت، ترجمه، تفسیر، تدبر، عمل و نهایتاً تربیت و سبک زندگی قرآنی می‌شود به ارائه تحلیلی کوتاه در این رابطه پرداخت.

حمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشگاه شیرازحمید ایماندار، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، به ارائه تحلیلی کوتاه بر چالش‌های تربیت قرآنی نسل امروز پرداخت و گفت: تربیت قرآنی شامل همه سطوح و جوانب ظاهری و باطنی مرتبط با انسان چون قرائت ترجمه تفسیر تدبر عمل و نهایتاً تربیت و سبک زندگی قرآنی می‌شود.

وی با بیان اینکه با نظرداشت این امر چالش‌های متعددی در حوزه ترویج و تطبیق متصور است که در ادامه به طرح و ارائه راهکار اجمالی آن‌ها اکتفا می‌شود، افزود: نخست افراط و تفریط در استفاده از ابزارهای سنتی و نوین ترویج قرآن است. به نظر می‌رسد در کنار استفاده از ابزارهای نوین در حوزه رسانه‌های آموزشی و فضای مجازی غفلت از سنت‌های ریشه‌دار تعلیم و ترویج در قالب جلسات سنتی در اماکن مقدس آسیبی جدی به شمار آید از سوی دیگر اصالت دادن به ابزارهای جدید آموزشی ـ که در بعد سلبی لوازم بعضاً نتیجه نامیمونی به همراه داشته و در بعد ایجابی تعلیم مطلوب مدنظر شارع را به همراه ندارند ـ مقبول نیست.

ایماندار اظهار کرد: به نظر می‌رسد ترکیب دو نوع آموزش سنتی و مدرن نظام ترویج مطلوب را به همراه داشته باشد چرا که می‌تواند ابعاد مختلف آموزشی متعلم را پوشش دهد. به این ترتیب شاهد آموزش عمیق و اصیل و غیر سطحی با اجرای تعلیم سنتی خواهیم بود و در کنار آن جوانب تنوع و تطورطلبی، جمع‌گرایی و الفت‌جویی متعلم در قالب آموزش‌های مدرن و شبکه‌های مجازی نیز تامین خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه آموزش مدرن غالباً از لوازم منفی مدرنیسم برکنار نیست، گفت: فردگرایی افراطی، آموزش‌گیری روزنامه‌ای و سطحی، مطلوب جلوه دادن سبک زندگی سلبریتی و بلاگری در ناخودآگاه افراد. طبعاً ملاحظات و محدودیت‌های دینمداران در حوزه فضای مجازی در حوزه ترویج قرآن کریم در این ساحت نیز تاثیرگذار بوده و باید مدنظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: از این منظر آماده‌سازی اعتقادی و روحی و روانی متعلمین و مروجین قبل و حین حضور در فضای مجازی امری اجتناب‌ناپذیر است که در قالب پذیرش محدودیت‌های انسان‌ساز دین‌مداری حاصل می‌شود توضیح اینکه فرد دیندار با جهان‌بینی و انسان‌شناسی عقلانی خود دنیا را محدودیت‌آفرین و پوشیده از رنج می‌داند و به تبع آن رنج عبادت و دین‌داری و در معنای جامع دینی آن تقوا را لازمه حیات طیبه به معنای تمتع و حظ مادی و معنوی از این جهان تصویر می‌کند چنین فردی به میزان احراز ملکه تقوا در تعامل با آسیب‌های فضای مجازی ایمنی خواهد داشت و این بستر را به محملی برای ارضای متناسب  تمامی جوانب مادی و معنوی خود بدل خواهد کرد.

ایماندار بیان کرد: طبعاً با این رویکرد معلم و متعلم قرآن سطحی متعالی را از آموزش و تربیت قرآنی در فضای مجازی طلب کرده و ضمن بهره‌گیری از جنبه‌های مثبت این امکان بشری از سلبیات تربیتی آن به دور خواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: به نحو عام اقدامات والدین و متولیان فرهنگی در سالم‌سازی فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای در حوزه ترویج و تربیت مدرن قرآنی نیز لازم و نافذ است.

انتهای پیام
captcha