ضرورت بازتعریف تعامل انسان مدرن با قرآن
کد خبر: 3983813
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲

ضرورت بازتعریف تعامل انسان مدرن با قرآن

رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: انسان مدرن باید ابتدا موضع خود را در قبال وحی که در قالب متون مقدس از جمله قرآن در دسترس است، مشخص کند و تعامل خود را با قرآن در سایه عقلانیت مدرن بازتعریف کند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سعید کریمی، رئیس دانشگاه شهرکرد در نخستین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» که امروز ۲۲ تیرماه با حضور دانشگاهیان و قرآن‌پژوهان از سراسر کشور در بستر فضای مجازی و با میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: در عصر معاصر دو پرسش بنیادین مطرح است نخست اینکه در چه جهانی زندگی می‌کنیم و دوم آنکه چگونه باید زندگی کنیم. پاسخی که انسان مدرن به پرسش نخست داده آن است که بخشی از جهان هستی قابل شناخت است و از این رو دست از خرافه و خرافه‌پرستی انسان سنتی برداشته است، در خصوص بخش غیرقابل شناخت نیز انسان مدرن در پرتو عقلانیت سکوت اختیار کرده و به‌دنبال نظرات وحی و عرفان در این حوزه‌ها است.

وی ادامه داد: انسان مدرن باید ابتدا موضع خود را در قبال وحی که در قالب متون مقدس از جمله قرآن کریم در دسترس است، مشخص کند و تعامل خود را قرآن را در سایه عقلانیت مدرن بازتعریف کند به‌گونه‌ای که معیارهای پسندیده انسان به چالش برخورد نکند و در عین حال، ارزش و اعتبار قرآن خدشه‌دار نشود.

رئیس دانشگاه شهرکرد بیان کرد: ضرورت مبحث در جایی مشخص می‌شود که در عصر کنونی در جهان اسلام، جریان‌های اسلامی مانند داعش، طالبان و... که خود را وارث و عامل قرآن کریم می‌دانند، مشکلاتی جدی برای بشر معاصر ایجاد کرده‌اند و جامعه مدرن نابودی این گروه‌ها را خواستار است.

کریمی با اشاره به هدف نخستین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» مبنی بر روشنگری در خصوص رابطه انسان مدرن با قرآن کریم، توضیح داد: پرسش این است که قرآن چگونه می‌تواند باورها، عواطف و خواسته‌های انسان مدرن را متعادل نگه دارد و باعث شود رفتارهای انسان‌ها آسیبی به مؤلفه‌ها و ارزش‌های جامعه نزند. همچنین رهاورد قرآن برای رفاه، امنیت، نظم و آزادی و رساندن انسان مدرن به مطلوب‌های فردی مانند ثروت، علم، قدرت، مقام و... چیست؟

کم‌کاری جوامع فقهی و دانشگاهی در شناختن معارف قرآن

در ادامه این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صفی شلمزاری، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با ترسیم مراحل رسیدن بشر اولیه به بشر مدرن، بیان کرد: انسان مدرن چهار مرحله را برای رسیدن به نقطه امروز طی کرده است که حاکمیت طبیعت با فقر فرهنگی و معرفتی، حاکمیت علم، حاکمیت عقل و حاکمیت وحی این چهار مرحله را تشکیل می‌دهند؛ انتقال از سه مرحله اول به مرحله چهارم مجاهدت و انقلابی سخت می‌طلبد که انقلاب اسلامی ایران عهده‌دار این انتقال است.

وی ادامه داد: قرآن کریم اهم و افضل امور است و خداوند در آيه ۲۳ سوره زمر قرآن کریم را بهترین سخن «الله نزل أحسن الحديث» معرفی می‌کند و امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۱۹۸ نهج‌البلاغه قرآن را به دریایی تعبیر می‌کنند که قعرش درک‌شدنی نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با ذکر اینکه برگزاری همایش قرآن و انسان مدرن ابتدای راه است، تصریح کرد: جوامع فقهی، حوزوی و دانشگاهی در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند و هنوز معارف قرآن کریم ناشناخته هستند و می‌طلبد که حوزه‌های فرهنگی و علمی فکری در این خصوص داشته باشند.

 

انتهای پیام
captcha