ارزش انسانی؛ ملاک نگاه قرآن به زن
کد خبر: 3984605
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
نخستین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» / ۶

ارزش انسانی؛ ملاک نگاه قرآن به زن

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر گفت: قرآن منزلتی به زن داده است که از ظلم‌ها و آسیب‌ها در امان بماند، نگاه قرآن به زن بر اساس ملاک ارزش انسانی اوست؛ بنابراین قرآن نظریه‌هایی را که زن را پست و خوار تلقی می‌کنند، باطل می‌کند.

نخستین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» با حضور دانشگاهیان و قرآن‌پژوهان از سراسر کشور در بستر فضای مجازی و با میزبانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد. مریم عاشوری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در مقاله‌ای با عنوان «واکاوی جایگاه و شخصیت حقوقی ـ اجتماعی زن از منظر قرآن کریم و اندیشه فمینیسم با تأکید بر منابع غربی نسبت به تفکر قرآنی و فمینیستی» با طرح این پرسش که اندیشه و آموزه‌های قرآن کریم چه تأثیری در اعتلای جایگاه زن داشته است، اظهار کرد: این کتاب آسمانی بهترین جایگاه را از حیث حقوقی و اجتماعی برای زن، پیش روی نسل بشر قرار داده و از مقام زن در مقابل تحقیرها و ستم‌ها دفاع کرده است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: قرآن منزلتی به زن داده است که از ظلم‌ها و آسیب‌ها در امان بماند، نگاه قرآن به زن بر اساس ارزش انسانی اوست؛ لذا قرآن نظریه‌هایی را که زن را پست و خوار تلقی می‌کنند باطل می‌کند، از جمله نظریه‌های فمینیسم که یکی از مکتب‌های مهم پدید آمده در اروپا در عصر مدرنیته بوده و قوانین و اصول مربوط به زن را در ادیان، ملل و فرهنگ‌های گوناگون به چالش کشانده است.

عاشوری با بیان اینکه فمینیسم به‌عنوان یک جریان فکری در جامعه قرن هجدهم میلادی اروپا و برای دفاع از جایگاه زن به‌وجود آمد، افزود: این نظریه به‌لحاظ ماهیتی یک جنبش سازمان یافته اجتماعی برای احقاق حقوق زن است و تلاش کرده تا با ترسیم آرمان‌های فمینیستی خود را با آداب و اخلاق ادبی، سیاسی، فرهنگی‌، اجتماعی و... منطبق و همسو کند.

عاشوری تأکید کرد: آیات قرآن به معرفی الگو برای بانوان از جمله حضرت زهرا(س)، حضرت مریم و آسیه پرداخته است و دیدگاه اسلام را نسبت به شخصیت و جایگاه زن در نظام خانواده و اجتماع تبیین کرده است. خداوند به شخصیت زن و انسانی و برابری با مرد اهمیت فراوانی قائل شده که باید پرورش یابد، زن دارای شأن و شرافت است. خدا هر گونه بی‌اعتنایی نسبت به مقام و امور زنان را مورد نکوهش قرار داده است.

وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص حقوق زن‌، اظهار کرد: در قرآن کریم آیاتی دال بر دفاع از حقوق زن آمده است که مشخصاً به موضوعاتی نظیر منع پدیده دخترکشی(انعام/۱۵۱)، حق مالکیت و بهره‌برداری از اموال برای زن(نسا/۳۲)، مبارزه با نگرش تبعیض در عدم ارث بردن زن(نسا/۷)، پرداخت مهریه و نفقه از سوی مرد(نسا/۴ و ۱۹ و ۳۴) و دفاع از حقوق اجتماعی زنان در برخی آیات اشاره و تأکید شده است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در برابر نگاه قرآنی، دیدگاه فمینیسم شخصیت زن را مورد انکار قرار می‌دهد و شخصیت جدیدی برای او می‌سازد، نقش مادر و همسر را کمرنگ نشان می‌دهد و در پی از بین بردن این نقش‌هاست. فمینیسم بر نقش زن در خارج از خانه اهمیت قائل است و کار خانه را تحقیر می‌کند.

وی با برشمردن برخی اصول اندیشه فمینیسم در خصوص حقوق زن، بیان کرد: فمینیسم به دنبال احقاق حقوقی برای زنان است که از جمله می‌توان به کسب تساوی زن و مرد، ارزش‌گذاری زن در لذایذ، جهت‌گیری و تنظیم نظام حقوقی زن، نقطه تعادل و معیارسنجی حقوقی زن در نظام شخصیت حقیقی و حقوقی با حقوق مردانه و مبارزه با رویه نابرابری اشتغال، حقوق و تبعیض اشاره داشت.

عاشوری گفت: اندیشه فمینیسم مردستیزی و زن‌ستایی، رواج اشرافیت‌، لذت‌گرایی و مصرف‌گرایی را نصیب زنان می‌کند حال آنکه اندیشه و سبک قرآنی ساده‌زیستی و لذت‌گرایی اصول‌مند را برای زن و مرد به ارمغان می‌آورد؛ در نگاه قرآن زن و مرد برای آرامش یکدیگر آفریده شده‌اند و برتری آن‌ها نزد خداوند با تقواترین آن‌هاست؛ در حقیقت دیدگاه فمینیسم سبب آسیب‌های جسمی و روحی فراوان به زن شده است حال آنکه اندیشه ناب قرآنی بهترین و جامع‌ترین اندیشه را در قبال مقام و شخصیت زن دارد.

انتهای پیام
captcha