بررسی آسیب‌های تربیتی سبک زندگی انسان مدرن
کد خبر: 3984764
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
نخستین همایش ملی «قرآن و انسان مدرن» / ۱۰

بررسی آسیب‌های تربیتی سبک زندگی انسان مدرن

استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: انسان مدرن با آسیب‌هایی مانند سکولار شدن، استفاده ناصحیح از ابزار ارتباطی، تأثیرپذیری نادرست از مردم سایر فرهنگ‌ها و ادیان، کم شدن تحرک و فعالیت بدنی، بهره‌مندی از غذاهای ناسالم، کم شدن فاصله اجتماعی در برخورد با نامحرم‌ و... روبرو است.

رحمت شایسته‌فر، استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان در مقاله‌ای با موضوع «آسیب‌های تربیتی سبک زندگی انسان مدرن از نظر قرآن کریم و آموزه‌های دینی»، با اشاره به اینکه مقوله مدرن امری فکری و فرهنگی است، اظهار کرد: مدرنیته و واژه مدرن به تحولاتی که پس از قرون وسطی در غرب رخ داده اشاره دارد؛ در جوامع سنتی مانند ایران، واژه مدرن و انسان مدرن معمولاً دارای یک بار منفی است که شاخصه‌هایی از قبیل انسان‌مداری، استکبار، تقدس‌گرایی، دموکراسی، اباحی‌گری، سرمایه‌داری، پلورالیسم، عقلانیت، سکولار شدن و غیره برای آن ذکر می‌شود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی که با اتکا به باورهای اصیل دینی و در عین حال طی نمودن مسیرهای رشد و پیشرفت اتفاق افتاد، نظام اسلامی نشان داد که منافاتی میان تکنولوژی و باورهای اصیل اسلامی وجود ندارد. انسان مدرن می‌تواند در عین برخورداری از امکانات فناوری از مدار انسانیت خارج نشود و برخلاف تصور تحجرگرایان که مظاهر تمدن جدید غربی را در تضاد با ارزش‌های اسلامی می‌دانند‌، جمع میان این دو را ممکن کند.

شایسته‌فر انسان مدرن را انسانی دانست که با اتکا به عقلانیت از مظاهر علم و تکنولوژی برخوردار می‌شود، پرسش اینجاست که انسان مدرن در مواجهه با مدرنیسم چه آسیب‌هایی را از حیث تربیتی متحمل می‌شود؟

استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: انسان مدرن با آسیب‌هایی نظیر سکولار شدن، استفاده ناصحیح از ابزار ارتباطی، تأثیرپذیری ناصحیح از مردم سایر فرهنگ‌ها و ادیان، کم شدن تحرک و فعالیت بدنی، استفاده از غذاهای ناسالم، کم شدن فاصله اجتماعی در برخورد با نامحرم‌، کمرنگ شدن ارتباط حضوری و چهره‌به‌چهره، تعطیلی برخی احکام سازنده اسلام، جاهلیت مدرن، فاصله روحی بین اعضای جامعه و تضعیف جایگاه خانواده و کاهش جمعیت و مطالعات سطحی مواجه است.

شایسته‌فر در خصوص آسیب سکولار شدن، توضیح داد: سکولار شدن دارای معانی گوناگونی است که تمامی تعریف‌ها در مقوله خصوصی شدن مسئله ایمان و دین و جدایی دین از سیاست وجه اشتراک دارند. در سبک زندگی بسیاری از جوامع و افراد چه بسا مسلمان اما بیشتر غیرمسلمان امروز، دین به‌عنوان امری فردی و شخصی مطرح است.

وی مهم‌ترین عامل سکولار شدن را ناشی از عدم شناخت نسبت به ماهیت دین و عملکرد افراد به‌ظاهر دیندار دانست و اضافه کرد: ما در جامعه خود نیز شاهد این موضوع هستیم که برخی افراد عامه جامعه با دیدن عملکرد برخی دینداران نسبت به کارکرد دین دچار سوء برداشت و ناامیدی می‌شوند؛ در عهد پس از رنسانس نیز عوام جامعه به رکود کلیسا و و نفی ماوراءالطبیعه رسیدند و در جوامع مسلمان این امر به جدایی دین از سیاست انجامید.

انتهای پیام
captcha