نامه رهبر معظم انقلاب مصداق دیپلماسی عمومی هدفمند است
کد خبر: 2845160
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
حسین‌ شیخ‌الاسلام:

نامه رهبر معظم انقلاب مصداق دیپلماسی عمومی هدفمند است

گروه سیاسی: مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در نامه به جوانان غربی، سیاستمداران را به خاطر عدم صداقت مخاطب قرار ندادند، گفت: این نامه نمونه بارز دیپلماسی عمومی هدفمند است.

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌المللی رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ابعاد و تأثیرات پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی گفت: این نامه خیلی ساده و روان نوشته شده بود و به لحاظ زمانی با توجه به حوادثی که توسط تروریست‌ها در منطقه و جهان بوجود آمده است و حمایت غرب از آنها درجهت اسلام‌هراسی بسیار به موقع بود.

پیام رهبری؛ دعوت عام برای شناخت اسلام

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در این نامه جوانان را مخاطب قرار دادند چون آنان در آینده تاثیرگذارهستند نه اینکه پدران و مادران آنها اهمیت نداشته باشند. همچنین سیاستمداران مخاطب نامه قرار نگرفتند چون آنان آگاهانه صداقت را کنار گذاشته‌اند و این به طور غیر مستقیم این پیام را می‌رساند که جوانان دارای صداقت هستند و این نمونه بارز دیپلماسی عمومی هدفمند است.

شیخ‌الاسلام اظهار کرد: لذا نامه رهبر معظم انقلاب هم هدفمند، هم دقیق و هم موثر نگاشته شده است. از طرفی این نامه حالت القایی ندارد بلکه محتوای آن دعوت عام برای شناخت اسلام است و حتی منبع خاصی نیز برای این شناخت معرفی نشده است و تنها می‌گوید اسلام، آنچه که رسانه‌ها و تبلیغات غرب ترسیم می‌کنند و به تصویر می‌کشند، نیست.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تأکید کرد: این نامه تا به امروز جای خود را باز کرده است و در فضای مجازی، رسانه‌ها و روزنامه‌ها به صورت گسترده به آن پرداخته شده است. این نامه به نوعی یک فراخوان متین و معقول و هماهنگ با زبان جوانان است.

دستگاه دیپلماسی و نهادهای فرهنگی اشاعه محتوای نامه را در دستور کار قرار دهند

شیخ‌الاسلام درباره اقداماتی که پس از این نامه، نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی باید برای تاثیرگذاری و عملیاتی شدن محتوای این پیام انجام دهند، گفت: این اقدام باید حتما انجام شود و بخش درازمدت کار است و دستگاه دیپلماسی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سایر نهادهای از این گونه باید این را در دستور کار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: همچنین سازمان‌های دانشجویی در داخل و خارج کشور باید در این جهت گفتمان‌سازی کنند آن هم در شرایطی که طرف مقابل خیلی رذیلانه در حال تشویق تروریسم است.

چاپ مجدد شارلی ابدو؛ تشویق غیرمستقیم تروریسم از سوی غرب

شیخ‌الاسلام در تشریح این مسئله گفت: وقتی به دفتر نشریه شارلی ابدو حمله شد مسلمانان نسبت به این اتفاق تروریستی همدردی کردند. در حالی که سال‌هاست چنین جنایاتی در منطقه در حال رخ دادن است اما غربی‌ها سکوت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در تمام مدتی که داعش جنایات وحشتناکی در کشورهای اسلامی انجام می‌داد و حتی مسیحیان و کشیشان شرقی را می‌کشت غرب واکنشی از خود نشان نداد، اما وقتی که چند نفر غربی توسط داعش کشته شدند سر و صدای آنان بلند شد و داعش به تروریسم بد تبدیل شد.

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه در قضیه شارلی ابدو مسلمانان همدردی کردند و این حادثه را محکوم نمودند، گفت: اما غربی‌ها دوباره تروریسم را از طریق چاپ مجدد آن مجله با تیراژ بالاتر و با کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر(ص) تشویق کردند.

وی یادآور شد: مسلمانان اروپا با اقدام مجدد این نشریه فکر می‌کنند پس داعش کار خوبی کرد که به کاریکاتوریست‌های این نشریه حمله کرد؛ در واقع غربی‌ها با این اقدام به طور غیرمستقیم تروریسم را تشویق کردند.

مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس اظهار کرد: پس از این اقدام آقای اولاند اعلام کرد آموزش سکولاریسم باید در مدارس اجباری شود و نیامد بگوید که باید آموزش تحمل متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به عقاید دیگران در مدارس  داده شود، لذا تا زمانی که غرب اینگونه فکر می‌کند و تصور می‌کند رأس تمدن است نمی‌توان به جایی رسید.

مطالب مرتبط
captcha